Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1803 ggr
pulkakungen
0

Ketos?

Hur märker jag att jag kommit in i ketos? Läste någonstans att om man gick ut hårt kunde man komma in i ketos efter endast några dygn. Jag har inte gått så hårt ut men försöker ligga under 10% kolydrater om dygnet. Har hållit på i snart en månad!

Medlem
0

Man känner metalsmak i munnen. Annars kan man köpa stickor från apoteket och kolla om man är i ketos.

pulkakungen
0

ingen metallsmak i munnen, sambon säger att jag luktar konstigt dock trodde det kunde vara tecken på ketosen

Thistle
0

Av vad jag har läst här på forumet är det väl den berömda acetonandedräkten som kännetecknar ketos. Jag har också funderat över det här eftersom jag på senaste tiden har en sur konstig smak i munnen och det är riktigt jobbigt, men jag vet inte om det är ketos eller inte. Vissa känner väl av den starkare än andra. Det kanske är bäst att någon som är lite mer insatt förklarar.

pulkakungen
0

okej så antingen aceton eller metall… Hrm… Låter ju inte så smaskens nått av det. Sambon påstår nog mer att jag luktar surt.

greensis
0

Man kan också få en smak i munnen som gör att man undrar om plomberna håller på att lossna. Metallisk, som att slicka på tennsoldater. Känslan att blodsmak i munnen, när man tränat sig rakt in i väggen(medan man fortfarande var sockerdriven), är också en ketossignal.

Använda kläder kan lukta skunk utan att man tycker att man har svettats.

Kranvatten, om man håller en klunk i munnen, kan få en… kemisk bismak.

Men äter du så lite kolhydrater skapar din kropp ketoner - det du märker i andedräkt, urin och svett är överskottet.

Fabricati diem, pvnc!

reamdn
0

Utesluter du kolhydrater helt försvinner ketosen efter 3-6 veckor. Då blir du keton-anpassad. Dvs du går på ketondrift men utan att "läcka".

Tilda-T
0

Den äckliga smaken försvinner efter ett tag!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

pulkakungen
0

så helt tekniskt skulle jag har gått igenom den fasen redan? har hållit på med dieten i mitten på april och åt ännu mindre kolhydrater då typ 3 % de första två veckorna sen tyckte jag det blev lite tråkigt så jag äter en broccoli och zuccini. Eller ska jag dra ner mer så att jag vet att jag kommer in i den så att det blir överstökat lixom?  vad säger ni som kan det här?

pulkakungen
0

eller det är att vara för opimistisk?

reamdn
0

3 E% kolhydrater är inte utesluta kolhydrater. 3% av 2500 kcal är 75 kcal eller nästan 20 gram. Äter du 10% kolhydrater är det ju hela 250 kcal eller 62.5 gram. Knappast att du ens hamnar i ketos då, än mindre blir ketonanpassad.

Ketos eller ketonanpassning är inget nödvändigt för att gå ner i vikt, och det finns säkert de som inte håller med om det jag påstår.