Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2351 ggr
LillaEmma
0

Dags att lägga ner :(

Har ätit såhär i ca 1 månad nu och det har funkat jättebra för det mesta, inte känt av ngn viktpåverkan men är heller inte överviktig så det har ej spelat någon roll. Har varit på betydligt bättre humör och sällan varit sådär tokhungrig som jag så ofta blev innan.

MEN, jag går ut flera ggr i veckan och dricker ett par glas vin, vilket gör mig hungrig om omdömeslös och har till slut fått inse att det inte går att äta LCHF om jag ska bete mig på det sättet. Är inte mogen för att sluta gå ut och dricka lite då och har bestämt mig för att det är dags att lägga ner.

Det tar mig emot men det kommer inte att fungera i längden.
Då jag satt och tänkte kom jag iaf på att jag inte behöver sluta helt, att gå över till lite mer GI kost skulle nog fungera betydligt bättre.

Vill iaf tacka för tiden här, alla har varit jättesnälla och hjälpsamma och så hoppades jag på om det fanns ngt tips på ett liknande forum fast med GI inriktning.

Tack för mig och jag önskar er alla lycka till i framtiden!

/Emma

miagumman
0

Lycka till i fortsättningen Emma med att hitta vägen som passar bäst för dig just nu! Du är alltid välkommen tillbaka hit närhelst du känner för det! Kram kram Glad

greensis
0

Lycka till och ta hand om dig. Perioder i livet kommer och går, man gör sina val. Välkommen tillbaka när du känner för det.Glad

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

Säger som ovanstående! Pyss o kram o välkommen tillbaka när du känner för det!  Glad

tinaoskarsson
0

Trist att du känner att det inte funkar ihop med ditt liv just nu. Men, men. Det kommer andra dagar o tider. Har inget bra tips på någon GI-sida, tyvärr.

På netdoktors sida om övervikt brukar det stötas och blötas om både den ena och den andra kosthållningen. Vet inte om det kanske kan vara något för dig (även om du är normalviktig).

Lycka till framöver!

Royalwithcheese
0

Jag førstår inte riktigt hur du menar, du menar alltså att nær du dricker så blir du hungrigare nær du æter LCHF æn nær du æter t.ex. GI? Borde de inte vara tværtom eller?

LillaEmma
0

Inte att jag blir hungrigare men inom GI är det iaf ok med en viss mängd kolhydrater vilket gör det lite lättare..

Tack för allt stöd!

magma
0

Självklart ska du göra som du känner blir bäst! Men jag vill ändå inflika att även "inom LCHF" så är det OK med en viss andel kolhydrater, i den mening att man själv gör sitt eget val:) Om du nu mår bra på LCHF på alla sätt och vis, men mår dåligt mentalt de gånger du slår dig lös med vin och mer kolhydrater så är det ingen annan än du själv som ger dig pisk…Räcka ut tungan Om du kunde tillåta dig själv att göra det valet utan att få dåligt samvete/må dåligt, så är väl LCHF den riktning som är mest positiv för kroppen- om du nu mår bra på LCHF? Det beror förstås på, är du ute och slår dig lös ett par ggr/veckan då förstår jag dina tankar. Hur du än gör, önskar jag dig lycka till!!

papope
0

Håller med #7, du gör dina egna val och det är bara du själv som ger dig pisk.

Fastän jag misstänker att jag är betydligt äldre än du så resonerade jag ungefär som du innan jag hittade LCHF, typ "kan jag inte hålla det perfekt är det ingen idé alls". Det slutade alltid med att jag slog mig lös ordentligt. Sen jag hittade LCHF (hjälp, det låter som jag blivit frälst, Generad) känner jag mig mer avslappnad i min inställning till mat. Jag klarar att vara lite hungrig ibland utan att krisa ihop totalt och jag gör ibland "felaktiga" val (ofta i sociala sammanhang) men idag är de medvetna!

Det jag vill komma till är att du behöver ju inte känna det som att du måste ge upp allt bara för några glas vin (med konsekvenser) varje vecka. Äter du så du mår bra däremellan har du ju vunnit så mycket. Nästan rätt är ju mycket bättre än helt fel. Lycka till hur du än väljer, det är ditt liv!

Mervi
0

Lycka till!

folke
0

Du har helt enkelt upptäckt vad och hur du vill göra, och det är ju en ganska viktig upptäckt…

Som sagt var, det är ingen som kommer att straffa dig, utan du vet själv vad som är bäst för dig !!  

Ta ett glas för mig också när du är ute !!   Skål Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Royalwithcheese
0

Nu førstår jag, du menar mer mentalt att du kænner du aviker eller gør avsteg nær du dricker..

Jag tycker inte du ska tænka så! Du æter førmodligen bættre nu æn vad du någonsin gjort. Och LCHF + lite alkohol ær ju bættre æn GI + lite alkohol. (så skulle jag tænka i alla fall, du får ju i dig mindre kolhydrater). Du ska inte ha dåligt samvete, alla æter/dricker som de sjælva vill, alla har sin egen variant av LCHF.

Såhær tænker jag: Jag ær ung och ska sjælvklart ut och ta mig ett glas eller tre om jag kænner før det. Jag vet ju att det ær i den hær perioden man festar på detta sættet, knappast nær man ær 35. Så jag har inget dåligt samvete!

Jag brukar bara æta lite extra strikt samma dag och dagen efter och tænka efter lite vad jag dricker. Sitter ju inte och suger i mig Pina Coladas hela kvællen, utan børjar med røtt vin eller mojito utan socker och om jag blir lite extra glad i hatten på småtimmarna visst kan det slinka ner nån søt drink eller shot men værlden går inte under før det.

Det ær ju en helt annan sak om man t.ex. ær sockerberoende eller gravt øverviktigt då fungerar det kanske inte att hålla på så, men annars tycker jag visst man gør som man vill!

Om det bara ær av den anledningen du ska sluta med LCHF tycker jag du ska tænka om Flört

Du skrev att du trodde de skulle bli lættare ifall du åt GI, på vilket sætt menar du då?

magma
0

"Jag vet ju att det ær i den hær perioden man festar på detta sættet, knappast nær man ær 35"

Va, har jag missat något?!FörvånadFlört

Royalwithcheese
0

Hmm ser nu att det kanske inte såg så bra ut Generad

Menade inget illa ;) Det kanske bara ær ett sætt før mig att bortførklara att jag festar en del "æhh nu ær jag ung och ska supa, nær jag ær 40 och har tre ungar lær det ju inte bli något med det" :D

magma
0

*haha* Ingen fara, jag tyckte bara det såg så roligt ut!

Jag låter väl som en urgammal stofil, men jag minns när jag också var så ung som du och vad man då tänkte om personer äldre än 30… Ena foten i graven! Nu är jag 35 med man och två barn, och inte 17 är jag ute så värst ofta mest beroende på andra åtaganden (barn, jobb, familj osv). Men visst händer det att man går ut och festar under varierande grad av nykterhet även efter att man begåvats med barn/gubbe/fru/familj.SkrattandeRäcka ut tungan

LillaEmma
0

Ja alltså.. Jag har bävat lite inför att skriva här, även fast jag vet att ingen av er kommer att döma mig..

Det där funkade ju inte alls, men antar att jag måste ha upplevt det själv för att förstå.

Sen en tid tillbaks är jag alltså tillbaka på lchf. Insåg att det inte är hela världen om det blir ett par snedsteg här och där, jag mår ju så mycket bättre genom att äta såhär. Vikten spelar mig inte så stor roll :) 

Tack för allt förstående och era kloka ord!

Mervi
0

Välkommen tillbaka. Man lär bäst av egna erfarenheter.Skrattande

elize-l
0

Välkommen tillbaka =). Jag gör oxå medvetna avsteg emellanåt, man ska ju leva oxå =)

kickelina66
0

Välkommen tillbaka.

Tilda-T
0

Härligt att du är tebax ! Tycker precis som #11 att det måste vara bättre med lchf + vin än Gi + vin!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maia
0

Hej igen! Grattis till ett gott beslut.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

greensis
0

Välkommen åter.Glad

Som sagt, ibland måste man prova själv för att veta hur man vill leva, det är inte någon som kan tala om det för en.

Ingen som skäller, ingen som dömer.

Fabricati diem, pvnc!