Minmat-färg
Värdena på maten har olika färger. Röd-rödbrun, grön-grönbrun och gul. Vad står de olika färgerna för???
Instämmer i frågan, vad betyder de olika färgerna, ngn som vet?

Det står under cirkeln där du kan läsa den procentuella fördelningen. Rött för kolhydrater, ljusblått för fett, mörkblott för proteiner och lila för alkohol.
Jag menar siffrorna som står efter ex. c- vitamin eller ex. kalium. Om man trycker på total. Så kommer alla värden upp på vad man får i sig på en dag. Vitaminer och mineraler.
Dom står för vilken enhet sifforna är i, t.ex. milligram, mikrogram, gram, etc.
Men vilken färg står för vilken enhet????
Ja och hur vet man vad som är lagom mängd?
Rött borde vara gram , grönt mg och gult mikrogram.Dvs. 38 g paprika ger dagsbehov i c-vit.#6 googla

Det som är riktigt intressant för dig, om det inte finns någon särskilt anledning att titta på enskilda delar, är fördelningen av helheten. Alltså det som står att du procentuellt har fått i dig av de olika delarna, protein, kolhydrat,fett och alkohol.
Sen beror det på hur du äter men du ska inte ligga under 60% fett och inte under 20% protein. Kolhydrater är det väldigt olika hur folk äter här. Jag själv ligger aldrig över 5% kolhydrater.

Men om man ska fylla i en ny matvara ska man ju fylla i vikt. Ska man fylla i per 100 gram, eller bara det man ska äta?
#9 När du lägger in ett nytt livsmedel lägg in på 100g. När du vill kolla dagens intag skriver du upp under dagen intag hur många gram av varan som du äter.
#8 Det jag ville kolla var vitamin och mineral intag. Fett och proteiner mm, kollar jag per gram.

#10, Tack!då hade jag fattat rätt angående det!