Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2387 ggr
RexPect
0

kokta ägg

Tvistar med min väninna om hur länge ett kokt ägg är ok i kylen. JAg tror åtminstonde 3 dagar hon menar att max en dag.  Vad tror experterna? ;-)

Protoncollider
0

Jag har ätit ägg som varit betydligt äldre än tre dagar och klarat mig fint… och även ägg som legat i kylen mindre än en dag och blivit dålig, så jag tror att det är lite individuellt. Dessutom tror jag att rejält hårdkokta ägg klarar sig längre än löskokta.

Men rent generellt skulle jag tro att ett ägg klarar sig mer än tre dagar…

ulrikaberg
0

På sidan www.recepthjalpen.se/agg.html står det att ett oskalat hårdkokt ägg håller sig upp till en vecka. För skalade ägg gäller 2-3 dagar.

Raring
0

Jag tror definitivt på #2.. om jag har ägg vars bäst-före-datum börjar närma sig kokar jag dem och har dem kokta i kylen och kan äta i minst en vecka (utom när det är rötmånad). Tycker det känns tydligt på lukten när de inte är ätbara längre.

sarwen
0

#3 dessutom brukar äggen hålla sig några veckor efter bäst före datum!

Raring
0

Ja det också. Det som är otäckt är att det förekommer att vissa (många om/kanske/jag-har-hört där) att producenterna trycker senare produktionsdatum många gånger just för att ägg håller så länge men att konsumenter inte tror på det.

Det går väl att prova råa ägg genom att lägga dem i ett glas vatten. Sjunker de till botten är de färska, flyter de finns det gas inuti och de är gamla.

Eller om man knäcker dem. Om de är bulliga mot underlaget är de färska, om de flyter ut och är platta är de gamla.

andreas0
0

Jag tror inte att 3 dagar är något problem.

MimLan
0

Jag har ofta kokta ägg liggandes i rumstemperatur. Vanligt är åtminstone två dagar, någn enstaka gång har det blivt tre dagar. Aldrig något problem.

Esther
0

Ägg klarar sig läääänge.

Problemet med mina färska ägg "direkt från hönsen" är att dom är i princip omöjliga att skala när de är kokta, skalen sitter fast.

Det fenomenet försvinner hos lagrade ägg, nån annan med egna höns som tänkt på det?

Raring
0

#8 jag har inga egna höns, men har en väninna som har ett gäng som noterat samma sak som du.

Äggen från hennes höns är tusen gånger godare än de från butiken. Beror på fodret antar jag, de får bara hö, färskt gräs och säd av olika slag.

kjellsangel
0

Ett litet knep för att ha färska ägg i kylen nästan hur länge som helst är att :

varje dag vända på dom i paketen, så att undersidan kommer upp.

Då torkar nämligen inte hinnan, innan för skalet, och då kan det inte komma in luft (eller syre) i ägget och det håller sig färsk läääänge.

RexPect
0

Tack för alla bra svar, så i princip borde man kunna koka upp en kartong ägg och ha kalla i kyle iallafall en vecka, så länge det är inom "sista förbrukningsdagsdatum".

I try!

JohanBaltic
0

nån vecka utan problem - men du lär märka om det inte är ok när du knäcker det! Lukten påminner om ändprodukten från en fibertuggande kolhydratfanatikerSkrattande - och det vill du inte äta…

Kvinnlig40talist
0

Jag har en fråga som någon kanske kan svara på.

I restaurangvärlden, speciellt i storköksindustrin, så kan man se att kokta ägghalvor är lite grönfärgade runt gulan.

Gamla?
För hårdkokta?
Dålig kvalitet?

Frualbertsson
0

en variant på temat skulle jag svara, nämligen att de är kokta för länge… eller kokta lagom men sen inte avsvalnade tillräckligt länge för att stoppa kokningen i ägget. Så gör man ofta i restauranger. Kokar tillräckligt men vill inte spola äggen för länge eftersom de vill servera äggen varma.