Sås
Jag är ju ingen direkt baddare vid spisen. Jag skulle vilja ha lite recept på såser. Enkla. Jag vet liksom inte hur man ska bland, och vad man ska blanda. Tidigare har vi alltid gjort pulversåser. Finns det någon pulversås som är "tillåten"?
Idag har vi tänkt äta kyckling så gärna om ngn har ett bra recept på sås till det, om någon vill dela med sig förstås?

Brynta champinjoner , som du häller grädde över och kokar tills det blir simmigt.
Löksky, gör du på samma sätt.
Cremefraiche med bara örter,salt o peppar i ,helst inte färiga kryddblandningar, dock ,eftersom don innehåller så mycke skräp!! (glutamat o maltodextrin,bla.
Smör, smaksatta med vitlök, persilja, paprika, pizzakryddor…
Jag använder creme-fraiche istället för grädde det blir tjock och gott.
om du gör kyckling i ugn, spara skyn efteråt o gör sås m grädde eller creme fraiche på den. jag brukar krydda kycklingen m salt, peppar o massor m gröna kryddor o sedan ha i lite mer om det behövs i själva såsen. alla brukar bli mycket nöjda o glada! champinjoner, lök, broccoli, sallad ja det mesta brukar vara gott till!
dessutom går det fort, mitt honnörsord!
Tack för era svar. Nu har jag lite tips på hur jag ska göra sås! Tack!
Kalla såser går till allt! Dessutom är det bara majonnäs och vatten i dem-blanda till den konsistens du vill ha och smaksätt med olika grejer beronde på vad den ska vara till.
Exempel:
Kyckling:curry,knaperstekt bacon,kapris.
Fisk:dill,gräslök och dragon
Köttbit:rör ner lite ädelost
Vad som sätter gränder är två saker: kolhydrater och fantasin!
Låt vilken köttbit som helst du stekt eftersteka i grädde, du låter det bara puttra så länge att det tjocknat "lagom" du väljer själv hur tjock såsen ska vara.
Sussie
Kom på ett gammalt husmors knep, senap reder.

Var lite försiktig bara vår svenska senap kan innehålla massor av kolhydrater. Dijonsenap är bäst.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!