Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3969 ggr
Annkis54
0

ketos

hej alla
jag har varit inne läst en hel del i era trådar..
Är väl på G o testa men ska läsa lite till först
en fråga
inom vården så pratar man om ketos..
o där har jag fått lärt mig att när kroppen går i ketos o tar på "reserven" så är det musklerna den tar av
är det olika beroende på hur man försätter sig i ketos
jag menar tex om man hamnar i ketos pga magsjuka som många små barn gör??
eller när diabetiker hamnar i ketos??
eller när ni försätter kroppen i ketos med nästan inga kolhydrater??

när barnen o diabetiker hamnar i ketos så luktar du deras andedräkt "aceton"
gör även ni det??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lehane
0

När man är i ketos p g a lågt kolhydratintag tar kroppen i första hand av kroppens fettlager.

När vården talar om ketos handlar det oftast om ketos vid svält o lågkaloridieter - då äter kroppen av muskelmassan.

andreas0
0

#0, Det du har hört talats om är ketosen man får när man svälter. Sidoeffekterna har ingeting med ketosen att göra, utan med själva svältandet att göra. Kroppen äter av muskelmassan när man får i sig för lite protein, och det får inte vi. Det vi äter är ju ingen svältkost, så samma sak gäller inte här.

Annkis54
0

tänkte nästan att det var så:)
tack för era svar
o då antar jag att ni inte heller luktar "aceton"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Norum]
0

*4 Nja… kanske inte aceton, snarare svavelsyra! :-)

andreas0
0

#3, En del får en ketosandredräkt i början, men dom flesta slippar den. Även för dom som får den brukar den gå över efter ett tag, och tills dess hjälper medel mot dålig andedräkt från apoteket.

Andedräkten beror på överproduktion av ketoner (kroppen producerar mer än den gör av med), som då försvinner ut den vägen (och även genom urinet).

Förutom andedräkten luktar vi inte mer än andra, och dom flesta slipper som sagt den.

Margareta
0

Inom vården blandar man ofta ihop ketos och ketoacidos. Om Du googlar och läser på om skillnaden är det lättare att förstå. Ketoacidos är farligt vid ketos och högt blodsocker samtidigt. Det får inte vi eftersom vi med LCHF-kosten per automatik har lågt blodsocker.

Numer pensionär i Nynäshamn

Aniara4
0

Min kemist-pojkvän sa igår kväll att om han kände efter riktigt noga luktade faktiskt min andedräkt lite aceton. Cool För mig som ändå äter relativt mycket kolhydrater (försöker hålla mig under 100g/dag) var det ljuv musik!

Annkis54
0

#7 hehe…ljuv musik hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Aniara4
0

Som i tråden "Tecken på att du äter LCHF" där ett av de främsta tecknen sägs vara att man blir glad när partnern påpekar att man har dålig andedräkt! Räcka ut tungan

Annkis54
0

#9…ska leta reda på den tråden nuCool
just nu försöker jag läsa en del hos er..men nin är sååå snabba
är man borta några timmar så har det hänt så mycket hos er.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Margareta
0

Kul att Du hittat hit Annkis54 - själv har jag skogisar!

Du får gärna bli medlem hos oss också om du vill!

Numer pensionär i Nynäshamn

Annkis54
0

hmm..tack
har glömt bort hur man gör för att bli medlem:)
ser inte hur jag ska göra
för visst vill jag det
det är bara en tidsfråga till vi börjar..gubben o jag
efter nästa lön den 20:e kan jag tänka mig:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

På Cambridgekurens hemsida, så säjer de att ketosen skyddar nedbrytning av musklerna. Och om man dessutom rör på sej litet, så skyddas musklerna ännumera, då de faktiskt används, medans fettet inte gör det.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

andreas0
0

#13, Det är fel, ketos skyddar inte från nerbrytning av muskler. Att man äter tillräckligt med protein skyddar däremot mot det, för då använder sig kroppen av det proteinet man äter istället för det man har i kroppen. Även att man rör på sig en del kan ha en sådan effekt, men knappast vid svältkost, då tar kroppen energin från var den än kan komma åt, och musklerna är en enkel energikälla för den att ta ifrån. Den tar av musklerna före den tar av fettlagret vid svältkost eftersom energiförbrukningen minskar när man får mindre muskler, medans fettlagret inte "kostar något".

För att bli medlem trycker du på "Lägg till aktuell sajt till favoriter", den länken ser du till höger, under listan av alla iFokus sidor.

Annkis54
0

#14..tack
var det så enkelt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se