Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 1971 ggr
Cindy
0

Köttfärs & 3-ostars gratäng

Experimenterade lite igår med att göra paj utan pajskal. Det blev smarrigt och går att variera i evighet med olika sorters färs och ostar.

Jag tillagade denna gratäng i fyra helt vanliga aluminiumformar (såna man får hem takeaway i) för att lätt kunna frysa in och ta med till jobbet.

Man behöver:
250g nötfärs
1 gul lök
3 ägg och ytterligare 2 äggulor
2 dl vispgrädde
1 paket fetaost
1 dl riven hårdost efter tycke
1 paket chevre
smör

**Gör såhär:
**Stek upp färsen tillsammans med löken och en bra klick smör. Krydda efter tycke. Låt puttra en stund för att få bort överflödigt vatten.
Blanda ägg, vispgrädde, salt och peppar i en bunke.
Hacka fetaosten, och riv till en dl ost och skiva chevren tunnt.
Fördela köttfärsröran i de fyra formarna. Strö över osten, och häll över äggstanningen. Toppa med chevreskivorna.
Hyst in i ugnen på 225 grader i tio minuter.

Servera som den är, eller med en liten sallad, t.ex. babyspenat med tomat, olivolja och avocado.

Slängde in receptet i MinMat och fick följande för en portion:
Energi kcal: 888,00  Energi kJ: 3715,00, Proteiner: 43,00  Fiber: 0,30, Kolhydrater: 5,00  Vatten: 188,00
Kolhydrater 2%, 19% proteiner, 79% fett

Vänliga hälsningar
Cindy

Mervi
0

Låter jättegott, Måste testast. Tack för receptet.Skrattande

Timjan
0

Tack för recept Epicindy, det verkar jättegott.

Jag har bara en undran, var hittar man Min mat? (du skriver Slängde in receptet i MinMat)

Kan du eller någon annan berätta.

magma
0

Det lät gott,  jag har just nu akut matidétorka, så detta ska jag prova. Tack!

Minmat är en webbsida där man kan registrera sig för att kunna matregistrera det man äter, för att ha koll på kcal/kolhydrater/fett/protein. Är adressen www.minmat.net månntro? Sök annars här på fourmet på "minmat" så hittar du en massa information.

Timjan
0

Tack magma//Timjan