Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3648 ggr
Melindrea
0

"Överdos" på fett?

Har just ätit en tallrik med köttfärs (med litet vitlökssmör och ost), och smuttar på en rejäl mugg med te och litet grädde. Problemet är det här: Just nu känner jag en rejäl avsmak vid att dricka mitt te, och tyvärr är jag även hungrig, fast jag vill inte få i mig något.

Vad tror ni? Bara vanligt "kroppen ställer om sig", eller?

Tror dock att jag fick en sådan där metallsmak i munnen i natt efter att jag lade mig, vilket känns uppmuntrande! =)

nobban7
0

Varför vill du inte få i dig nåt om du är hungrig?

Qamilla
1

Hej, Jag vet inte om det är allmänt eller om bara jag upplevde samma som du. Jag var i alla fall hungrig hela tiden de första 3 veckorna jag gick över på denna kost. Jag åt allt i mängder och var ändå hungrig hela tiden. Inte heller kände jag mig nöjd med bara fett och protein. Numera blir jag både mätt och nöjd, länge, efter en måltid. Kan nämna att trots att jag åt hela tiden så gick jag ändå ner i vikt. Så håll ut. Lycka Till!

MimLan
0

Omställningsbesvär. Du är inte i närheten av någon som helst överdos av fett.

Frualbertsson
0

Jag säger som de andra, första veckorna var jag hungrig som en varg. Ät tills du blir mätt, kroppen förstår inte den första tiden vad som händer. Och var inte rädd för fettet, du ska se att det är ganska svårt att överdosera just fett.

Hoppas att du snart mår bättre, det kan ta ett par veckor. Men sen så tror man inte det är sant hur bra man mår! =)

Lycka till!

greensis
0

Den måltiden du beskriver är ingen fettöverdos.
Däremot är det inte säkert att man gillar - ens på sikt - att ha fett eller grädde i varm dryck, det är helt OK att inte gilla att ha grädde eller kokosfett i teet.

Hungerkravaller i början upplevs av vissa som skriver här. De flesta blir mindre bukfyllnadshungriga allt eftersom.

Fabricati diem, pvnc!

HEOL
0

Instämmer med de som redan svarat.

Jag har precis passerat de problemen som du beskriver. Jag var hungrig men när jag skulle äta något så kände jag mig illamående. Jag upplevde det som om kroppen ville att jag skulle ta en smörgås som jag gjorde förr, eller varför inte en chokladkaka som den var van vid!

Tur att man är så envis som man är, för nu känner jag mig bara hungrig när jag är hungrig.

andreas0
0

Är man hungrig så brukar det tyda på för liten andel fett (eller för lite mat totalt). Testa med lite mer fett i maten, det har fungerat för många.

Melindrea
0

#1 Litet svårt att förklara… Har ett gapande hål i magen, men illamående vid tanken på att få i mig någoting alls. Men eftersom det är flera som känt av liknande ska jag sluta oroa mig. =)

#5 Nja, jag har alltid älskat grädde i te… =) Men kanske att det jag älskade var den "förbjudna" känslan av att man inte "får" göra så. Jag testar ett par dagar till med grädde istället för mjölk i teet, och känner jag för ofta att jag blir illamående av just det går jag tillbaka till standardmjölk.

Övriga: Tackar för supporten. Har precis handlat, och jag kanske ska vara glad att jag aldrig lägger märke till hur folk tittar… =) Halvliter grädde, paket med hallon, kokosmjölk, kokosfett, smör, bacon, rostbiff, mögelost, västgöta kloster, riven västerbotten… Och en påse med croissanter! (till mina föräldrar, de ville ha fikabröd och det ända fikabrödet förutom dem var en platt och tråkig wienerlängd, så eftersom någon här nämnt croissanter blev det det! =)

Tilda-T
0

Det där matillamåendet brukar försvinna efter ett tag, det kanske är när man börjar att bli fettdriven! Kom ihåg att dricka vatten för man kan bli illamående av vattenbrist också!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MiaKia
0

Melindrea: Jag har alltid druckit kaffe med mjölk och socker och i början försökte jag med grädde och tyckte att det var jätteäckligt utan socker, så jag har tagit 1 kopp kaffe med halv muggen mjölk de första 4 veckorna. Igår var mjölken slut så jag tog grädde och nu tycker jag det e jättegott och jag står mig mycket längre på min frukost.

Håll ut, det blir bättre!!

Ett tips att ta om man e sugen:

en ostskiva med smör på, rulla ihop.

Ett tips om man e hugersugen:

ett kokt ägg. Lägg en klick smör på ägget efter varje tugga. DET blir du mätt och nöjd på!

*peppkram kommer här*

Melindrea
0

Mmm. Ost låter gott. Dock, än kan jag inte klara idén med smör på ost… Har riktigt bra ost hemma, dock… babybel, västgöta kloster och cambozola. Ägg med smör får jag testa senare =)

Hum. Ska kanske springa och hämta ett glas vatten… =) Med tanke på att jag springer på toa i ett nu behövs det nog!

MimLan
0

#8 Du vet med dig att det inte är stress eller ångest då? Det ger iaf mig samma känsla som hunger.

hissen
0

Hej! jag äter inte lchf just nu , men jag önskar verkligen det för jag skulle behöva gå ned ett par antal kilon