Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4194 ggr
AnnK
0

Popcorn?

Jag vet förmodligen svaret själv, men är popcorn helt åt h-e att inmundiga? Även om det är MASSOR av smör på? Jag är så grymt sugen, sitter sent på jobbet och har helt plötsligt bara popcorn i huvet! Hjälp!

Margareta
0

Feta mikropoppade har 43% kolhydrater, vanliga har 55%.

Det är väldigt mycket… kan du inte ta en ostbit eller något?

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnK
0

Jo det får bli det… Tack för svaret!

Kia
0

Oj oj oj  är det så mycket kolisar i dom……Nu fattar jag varför jag inte klarade det under VV tiden…..

Tänk vad man får veta -----

nane
1

Ibland får jag ett läskigt sug efter cheddarpop….Hemlis

umbra55
0

Alltså.. här tror jag jag hör ett tankefel.

Visst kan man motverka en del kolhydrater genom att äta mer fett samtidigt, men det är fortfarande en gräns i GRAM kolhydrater de flesta av oss inte kan överskrida. Gränsen är flytande från person till person, tycker jag mig märka.

Så äter man 150 gram kolhydrater och "botar" det med 500 gram smör.. blir man troligen jäkligt tjock med tiden.Eller vad säger ni andra som "hållt på ett tag"?

ingela101
0

jojjomän, det är verkligen något att se upp med!

jag äter visserligen inte enligt Montignacmetoden, för nu är det lchf som gäller, men i sina böcker förklarar han jättetydligt varför man ABSOLUT inte ska blanda fett o kolhydrater. han menar ju att man kan äta kolhydrater då o då men bara ihop m ytterst magra proteiner o inget fett alls.

eftersom kolhydraterna "släpper loss" massor m insulin finns det alltså också massor m insulin att binda fettet i kroppen, istället för att bränna det.

Fibblan
0

Det är faktiskt något jag saknar…poppcorn. Man har ju trott det var ett snällt godis *grundlurad* Fundersam

AnnK
0

umbra55 och ingela 101: ni har helt rätt, det är ett tankefel, kolhydrater och fett är värsta kombinationen. Det var väl snarare så att jag hoppades (för jag var så jäkla sugen) att popcorn helt plötsligt skulle ha ett kollisinnehåll på 10 gram och då skulle fett kunna hjälpa…hoppet är det sista som överger en…

just kombinationen kolhydrater och fett är mina värsta sug och det är ju precis så man blir superfet. Som med chips, där jag alltid tänkt att det var fettet som var boven och så visar det sig att det är just den där kombinationen av fett och kolhydrater. jag tänker också att om man äter LCHF så kan man inte äta hur mycket fett som helst om man inte äter kolhydrater samtidigt. jag tror det är maria tauson som har exemplet med två tallrikar med grädde, en med socker i och en utan. vilken kan man inte sluta äta och vilken orkar man inte äta upp? mycket talande exempel tyckte jag.

och kolhydrater har man kanske inte så stor lust att äta på egen hand heller utan fett. skulle vara godis då. men i alla fall inte pasta och ris.

igår kväll löste jag det hela med att äta en plommontomat ihop med massor av bra olivolja och fet mozzarellaost. det gick alldeles utmärkt och lite stolt blir man ju att man motstår suget.

trevlig helg på er alla!

Margareta
0

Grattis, smart lösning!

nane
0

Fibblan:popcorn är ett snällt godis-men inte för oss! Ska man ha nåt gott får det bli jordnötter och rökta mandlar-det är ju nyttigt också..stod och tittade på rostade/saltade sojabönor…ujuj-30% kolisar-tänk om man gått på GI-då kunde man ätit dem!

ingela101
0

friterade fläsksvålar kan man äta på denna kost. jag vet, som också framförts här, att det fett de friterats i inte är det bästa men det är definitivt bättre än kolhydrater. och, man klarar inte av att äta hur mycket som helst, man blir proppmätt. jag har alltid en påse hemma, äter inte ofta men ibland när "plocksuget" framför tv'n kommer så…! finns på Willys.

AnnK
0

nane: jag åt cirka en handfull jordnötter igår kväll på en fest, herrejösses vad ont i magen jag hade sedan under natten! och som ett expressbrev på posten: vaknade mitt i natten med värsta blodsockerdippen! precis som förr på den gamla (icke) goda kolhydrattiden!

ingela101: får nog ta och testa de där friterade fläsksvålarna någon gång, men det känns som det sitter lååååångt inne för en gammal ex-vegetarian och fd köttfobiker!

nane
0

AnnK: det var trist - kanske skulle du äta den soretn med skal…jag kan inte äta fläsksvålar det får jag  ont i magen av Generad tänk vad vi är olika..

Tilda-T
0

Jordnötter med skal är mycke bättre för mig därför att man får inte i sig dom lika fort det är mycke piller med skalen

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

RolfH
0

Rostade pumpakärnor. Är det ok?

Margareta
0

#15 Rolf: Man får läsa på förpackningen och kolla kolhydrathalten. De som tål "mest" klarar 5% och vi som tål mindre ligger på 3%. Alla får prova sig fram för det finns inga generella svar.