Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3813 ggr
Adora
0

Tuggummi?

Eftersom jag har varit en riktig godisratta tuggar jag mycket tuggummi nu for att dampa suget… men jag markte nyss att t.o.m det innehaller kolhydrater. :S

Undrar bara om man far i sig en massa kolhydrater nar man tuggar igenom tva paket om dagen…

bullmagen
0

blir du inte risig i kistan? den där laxerande effekten, du vet…

Maia
0

Jag åt mycket tuggummi och Läkerol ett tag, men har slutat med det. Problemet för mig är inte egentligen kolhydraterna, även om de förstås kan spela in, de också. Snarare är det ett problem att jag behåller den dumma vanan att alltid ha något/stoppa något i munnen. Den dag jag känner mig lite extra dyster ligger det mycket nära till hands att byta till sockerprodukter. Det kan nog vara bra om du försöker arbeta på att trappa ner tuggummituggandet om du inte vill behålla ditt ätbeteende.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

maxiq
0

Jag slutade med tuggummi när jag hörde att själva tuggandet sätter igång magsyraproduktionen eftersom magen tror att "nu kommer det mat!" och när det inte kommer ner nånting att jobba med så bättrar magsyran på magsåret istället. Jag vet inte om det är sant men det låter troligt.

reamdn
0

Hursomhelst innehåller det massor av sötningsmedel. Tugga på brosk och senor istället! :)

Tilda-T
0

Jag fick ett våldsamt sug av tuggummi och för att inte säga läkerol , åt massor av båda men har idag slutat med dessa dumheter, idag gnager jag på ölkorv istället!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

greensis
0

Jag brukade äta tuggummi ofta förr, har trappat ned och nästan slutat på sistone. Fick dock inte sug av det, men tycker att jag ska låta bli rent principiellt (utom vid speciella tillfällen)

Från början var det smaken av dött kaffe som jag ville kamouflera, sedan var det det envisa plåtsmaken som skulle suddas ut. Just nu låter jag bli, fast munnen smakar skorupplag.

Fabricati diem, pvnc!

mokkajojja
0

Just nu är jag inne i en tuggande period p.gr.a. en envis ettersalt smak i munnen. Det är otäckt URK. Annars försöker jag undvika gamla ovanor, typ sockerfritt godis. Dett triggar igång sockersuget rejält.

magma
0

Jag tar ett då och då, men för mig verkar det som att teorin som Mxiq skriver om stämmer- blir nämligen jättehungrig av det! Förutom det så försöker jag komma ifrån själva vanan att tugga/äta på något när jag inte är hungrig.

ashe
0

Jag tar tuggummi ibland, ibland oftare (2 om dan) det hjälper mig att inte äta annat.

Hoppas till slut slippa detta också.

Ibland är det också en nödvända, när jag vickar i skolan och ungarna skulle svimma av andedräkten annars…

Nää- inte på lektionerna, på rasterna.

kickelina66
0

lite utanför ämnet kanske men när jag väntade mitt första barn för 10 år sedan tuggade jag tuggummi konstant i 9 månader för att lindra illamåendet. Numera kan jag inte tugga alls, det smakar urk.

Adora
0

Jo jag antar att det ersatter mitt godissug… tuggar pa det just for att jag gillar att ha nat i munnen jamt.

Brukade inte tugga mycket men sen jag borjade med LCHF har jag kommit in i en period dar jag kan tugga pa ett tuggummmi i 5 min for att sedan byta, om och om igen.

Men det ar val bara for att jag inte kan mumsa pa min frukt eller godis som jag brukade…

Men jag forsoker ju som sagt att ga ner i vikt och undrar om tuggummit kan vara ett hinder i vagen… kanns inte som att jag gar ner sa mycket…

clajo
0

Kolhydraterna i sockerfritt tuggummi är från sockeralkoholer.

Ger energi, men är inte lika blodsockerhöjande som socker.

Jag tar ett par tuggummin om dagen för att friska upp andedräkten (efter t.ex. kaffe), men jag tuggar bara en liten stund och spottar sen ut.

Edit: Ett tuggummi väger c:a 2g, så det är ju inte så mycket, men kanske något att tänka på för den som är extremkänslig mot kolhydrater.