Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 839 ggr
Mcshep
0

Hälsokoll

Hej alla glada

Jag har nu ätit LCHF i över ett år nu och mår alldeles utmärkt. Eftersom socialstyrelsen tycker att man bör följas upp efter ett år ringde jag hälsocentralen och begärde en tid. Då fick jag tid till lab för provtagning på fastande mage. Nu har svaren kommit men bara vad totalkoleterolet och fastesockret var så jag ringde och fick de andra värdena och jag tycker att de var bra.

Total kolesterol - 6.2

HDL                 - 2,4

LDL                  - 3.5

Triglycerider      - 0.7

Fastesocker      - 5.3

Doktorn skrev att det var ett genomsnittligt kolesterolvärde men att mycket var av den goda sorten som skyddar hjärta och kärl. Allt ser bra ut. Inga tecken på diabetes och och ämnesomsättningen är normal.

Nu tog jag inga värden innan jag började med LCHF men detta tyder väl på att det knappast är farligt att äta mycket animaliskt fett. För jag äter mycket smör och grädde, skär inte bort fettet från kött osv och äter i stort sett bara lite ovanjordgrönsaker.

Nu ska jag försöka få tid att kolla blodtrycket eftersom jag nu slutat med min betablockerare. När jag mäter själv med digitalmätare är trycket ok men jag vill gärna att nån sköterska kollar.

Att man skulle må så här bra på att äta tvärsemot kostråden kunde man väl aldrig tro. Sockersuget är borta och man är mätt och belåten.Och jag kan äta som jag ville när jag var liten dvs ingen potatis, inga mackor men mycket stekt fläsk

Margareta
0

Det ser jättebra ut - det som är bra är de låga triglyceriderna och det "höga" goda kolesterolet HDL. Kanonbra helt enkelt.

Numer pensionär i Nynäshamn

odezza
0

Tror jag ska göra samma sak i höst, dvs be om en hälsokoll, då har jag ätit LCHF i över 2 år… tyvärr har jag heller inga värden från tiden före…

"still lost in space and time"

[Karro]
0

Jättebra mcshep va skönt Glad