LCHF
vad innebär det? vad äter man och vad äter man inte?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Räcker det inte med en tråd?

Du kan ju börja med att läsa under "LC-kost för nybörjare".
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#1 du behöver inte vara så oförskämd! jag är ny här och vad jag förstår är GI och LCHF helt olika saker.. men jag vet inte skillnaden?
ursäkta för att jag frågar.. ska vända mig någon annanstans..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cilla, som man ropar i skogen får man svar…
Det var inte så lätt att begripa vad du menade när du startar 2 nästan identiska trådar. Var inte så snarstucken. Läs artiklar och olika trådar, så kan du kanske formulera frågorna lite tydligare.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Lchf är helt enkelt lågkolhydrat-högfettskost. Vad det innebär är lite individuellt, men man brukar ofta säga att 70 % av energin kommer från fett (helst animaliskt) 20-25% från protein o 5-10% från kolhydrater…
Du kunde ställt båda frågorna i en tråd. Det var inte oförskämdhet, det var en fråga.
Här kan du läsa mer om LCHF på egen hand.
#3 Nej, gör inte det. Det kan bli sådär ibland när det blir många olika trådar.
Inom GI-kost håller man nere på fettet och äter mat med så kallat lågt glykemiskt index. Inom LCHF äter man extremt lite kolhydrater över lag och försöker hålla fettandelen uppe i kosten.
För mig blir det för mycket kolhydrater med GI-kost och jag trillar lätt dit på de s.k. snabba kolhdraterna och sedan är det kört för mig. Jag var rädd att det skulle vara för mycket fett med den här kosten, men jag mår så vansinnigt mycket bättre och får inget sockersug.
Jag tror att det är en bra idé att läsa den där introduktionen, för då får du mer specifika frågor och det är enklare att svara på dem i sådana här trådar. Fråga gärna mer sedan!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Svårt att definiera. Vi har diskuterat många gånger och som jag ser det så har vi ingen tydligt gräns för hur mycket kolhydrater som gäller, ej heller exakt vad som är tillåtet.
Det kan ju bero på att LCHF är ett begrepp som är skapat av en stor grupp människor som ´försöker komma fram till vad man mår bra av att äta, vilket är individuellt.
VI äter mindre kolhydrater än vad Livsmedelsverket rekommenderar iallafall och mer fett. 
Jag har tagit bort alla former av spannmål, ris, majs och potatis. Ingen frukt, inget socker eller sötningsmedel.
- Jag äter först och främst protein från kött, ägg, fisk
- animaliskt fett, smör, olivolja och kokosfett
- broccoli, blomkål, sallad, spenat, champinjoner, lök, vitlök,
- Ibland äter jag ost, grädde, creme fraiche som tillbehör - också hallon, blåbär, nån bit mörk 85% choklad
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Eftersom det blev 2 snarlika trådar, och vi lika gära kan fortsätta reda ut skillnaden mellan GI och LCHF i denna tråd, så tog jag bort den andra tråden, om någon skulle undra vart den tog vägen… 
"still lost in space and time"