Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9850 ggr
fetknopp
9

Färskpotatis

Börjar oroa mig lite för hur jag skall kunna motstå färskpotatis i sommar? Hur ser det ut med kolisarna där? Är det värre eller bättre att äta färskpotatis än vinterpotatis? Gråter

andreas0
1

Det är ingen större skillnad. Jag tror att färskpotatis är något sämre, men det är bara marginellt.

raphanus
0

Ät rättika i stället. Att äta färskpotatis är väl som att hoppa från nionde våningen i stället för tionde.

fetknopp
0

Tack för era raska svar! Jag skall inte äta en enda potatis i sommar! (Kanske en på midsommarafton Generad)

greensis
1

Jag tänker äta några färskpotatisar i sommar typ på midsommarafton. Med dill och mycket smör.

Det definierar jag som ett planerat avsteg.

Fabricati diem, pvnc!

[Norum]
0

Klart jag ska ha färskpotatis! Annars blir det väl ingen sommar… Skulle aldrig falla mig in att vara utan de små knölarna. :-)  Med massor med smör…MUMS!

Margareta
0

I början gjorde jag planerade avsteg med färskpotatis - nu gör jag det inte längre.

För mig innebär det inte bara stopp i viktminskningen utan även plus och stopp rätt länge dessutom - det känns inte värt det längre.

Rättika var ett bra surrogatips - det skall jag testa! Blomkålsmos går också bra med massor av smält smör.

Numer pensionär i Nynäshamn

[slamslams]
0

Färskpotatis,det blir ett problem!

Just nu med lchf kosten äter jag inte potatis, har inte ätit pot sen i julas då åt jag en.

Gammal potatis har jag ingen längtan efter, MEN Nypotatis där blir det svårt.

Vi odlar själv potatis, jag brukar kolla om det finns några knölar under vid Pingst,det går förstås inte i år för Pingsten är så tidig, men så fort det går skattar vi lite.

Att skatta under potatisen betyder att man plockar dom största under några plantor, Då är dom supergoda.

Hur skall jag kunna låta bli detta i år.

missaz
0

Jag kan inte motstå surströmming, tunnbröd, lök och nypotatis till det. Kommer att göra ett par planerade avsteg på det i sommar. Kan helt enkelt inte leva utan detta ett par ggr per år!

JohanBaltic
0

kommer nog också ta nån färskpotatis och mosa i smör - det är gott.

#8 Kommer också käka surströmning - vet inte riktigt hur jag ska göra med tunnbrödet, jag får väl käka och se vad som händer - får väl vara värt eventuella besvär efteråt.

missaz
0

#9 jag tycker att det helt klart får vara värt eventuella besvär efteråt, finns nog inget godare! Men jag kommer nog inte ösa på av potatis och lök som jag brukar, får äta mer av strömmingen istället!

Adur
0

För mig blir det med stor sannolikhet också potatis till sillen. Jag vägrar ha det minsta dåliga samvete över det - fördelen med den här kosten är ju just frånvaron av ågren och dåligt samvete.

Mår man dåligt av potatis är det förstås en annan sak, men eftersom jag inte blir (märkbart?) sjuk av kolhydrater tänker jag inte motså någon enstaka utsvävning då och då.

ToFat
0

innehåller inte färskpotatis mer vatten än den 'vanliga'? Borde ju då innebära mindre kolhydrater.

Ett par stycken slinker nog ner till midsommar, fast jag som förut älskade färskpotatis tycker inte det är så gott längre…

Buppan
0

Midsommar utan potatis fixar inte jag. Dessutom när man får äta smör!!!!! är det ju bara underbart och vispgrädde till de hemmaodlade jordgubbarna, mmmmmmm. Kommer inte att tillåta mig att ha ångest för detta. Dessutom finns det säkert några som dricker öl och snaps, med en hel del "kolisar"!

Lehane
0

Brännvin innehåller inga kolisar. Däremot bromsar alkoholen fettförbränningen.

Nypotatis går utmärkt att leva utan! Cool

Mervi
0

Jag säger som Margareta, det blir ingen potatis. Jag klarar det nog, vi brukar har så mycket annat gott så det går hoppa över.

[Karro]
0

tycker inte ens om "vanlig" potatis, så har inte sådär jättesug efter färskpotatis heller håller mig hellre till sillen gräddfilen och gräslöken Cool