Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1501 ggr
Zima
0

Zima frågar

Då var det dax för mig att börja ställa frågor oxå. Det jag skulle vilja veta till att börja med är;

1) Hur länge kan man ha ett kokt ägg i rumstemperatur - och fortfarande våga äta det, utan risk för att bli dålig?

2) Kan man frysa in vispgrädde? Och funkar det att ha i te/kaffe, matlagning och att vispa efteråt?

3) När jag lagar sås på grädde och sedan ska värma upp maträtten i micron så förvandlas grädden till en tråkig, genomskinlig sörja…! Varför? Och kan jag göra någonting för att förhindra detta?

andreas0
0

Hej och välkommen hit!

1. Om du verkligen vill vara på den säkra sidan så kanske 2-3 timmar, men hade ett ägg legat i sen i morse på kvällen så hade jag själv ätit upp det utan att oroa mig. Men jag har aldrig blivit matförgiftad heller, kanske hade jag varit mer försiktig om jag hade dåliga erfarenheter där.

2. Så här skriver arla på deras webbsida:

Vispgrädde går att frysa men blir något grynig. Bör tinas i kylskåp. Fryst grädde går att vispa men untseendet blir något grynigt. Vispad grädde går också att frysa - blir något grynig men efter omrörning relativt slät.

3.  Det beror på att fettet separerar från resten av vätskan. Där nog inte så mycket du kan göra åt det om du vill använda micron. Att värma i kastrull tar inte så mycket längre tid, och maten blir godare, så jag kan rekommendera att göra det istället.

Zima
0

Tack så mycket andreas0 för snabbt och braigt svar! Skrattande

Zima
0

Dax för en ny fråga. Om bajs den här gången.

Har läst en hel del skitinlägg Glad. Men inte hittat min undran än. Jag är oftast väldigt hård i magen och bajset är svårt att "krysta ut" (mycket/kompakt/stort liksom). Är det det som menas med att man är förstoppad? Att jag inte går på toa var och varannan dag är inget problem men det här med att det gör ont att skita är ett problem för mig. Någon som har något bra råd att ge?

ebet
0

1 msk psylliumfrö om dagen hjälpte mig i början. Numera räcker med lagoma mängder fett.

Mervi
0

Kokosfett brukar hjälpa. Och glöm inte dricka. det skall inte göra ont att skita.

Lehane
0

När bajset är så där är det oftast för torrt. Jag skulle skippa fröna o köra på vatten o fett av ngt slag. Om du äter stora mängder ost kan du bli trög i magen av det.

MaMaMade
0

Jag blev bättre när jag började äta cocosfett o drog ner på ost o ägg.

MimLan
0

1. Jag har ofta kokta ägg i skal i rumstemperatur, två dygn har aldrig varit något problem. Dock har jag inte testat längre än så.

Lehane
0

#7 Låter som en effektiv kur, jag skulle dock behålla äggulorna…

Zima
0

Tack för alla svar! Nu har jag lite att testa mig fram på. Kan nog både få i mig lite mer vatten och dra ner på osten Ledsen, så jag börjar med det. Kokosfett och smör äter jag nog okej mängder av.

#8 Två dygn (!) då kan jag med gott samvete plocka med mig några ägg till mellanmål mao. Nu blev jag Glad. Eftersom jag pluggar så släpar jag oftast runt på allt i min ryggsäck på dagarna så detta underlättar verkligen!

5) Kom på en ny äggfråga. Hur sjutton gör ni för att inte få med vitan då ni skalar ägg? Kokar mina ägg i ca 4-5 minuter och sen sköljer jag av dem i kallt vatten. De jag skalar då går det bra med men de jag sparar undan för att äta senare är näst intill omöjliga att skala. Ska jag inte spola av äggen? Verkar inte spela någon roll om jag stoppar in dem i kylskåpet eller har dem i rumstemperatur.

MaMaMade
0

#9 Min magen har alltid varit lite känslig för ägg…tyvärr. För många o jag får magknip o hård i magen. Mkt beror på hur många, när på dagen o vad jag äter till.

mommo
0

# 10: Du kan prova med två saker: Börja skalandet "underifrån" på ägget, där finns oftast en "luftficka" som är lämplig att börja ifrån.

Eller: Häll lite olivolja i vattnet som du kokar äggena i. ( Mera osäkert resultat)Fundersam

greensis
0

#10 Eller kyl ned äggen innan du skalar dem. Vi spolar iskallt vatten i äggkastrullen och ställer av den från spisen. Kalla ägg är mer lättskalade än varma.

Fabricati diem, pvnc!

Besika
0

färska ägg är svåra att skala. Man kan skala med en sked, då är det lättare, Stick in bladet under skalet liksom.

Zima
0

Att skala underifrån är nu testat, med sådär resultat. Funkade på ungefär halva ägget. Men när jag kom ner till botten/toppen (beroende på hur man ser det) så fastnade vitan i skalet ändå… Och jag brukar spola äggen i kallt vatten efter att jag kokat dem så det hjälper inte heller… Kanske ska testa att spola av dem o låta dem ligga i lite längre…

Lehane
0

#15 Vitan är ändå inget att behålla, om man inte styrketränar. Ät gulan, släng resten!Glad

Wildrat
0

Att vitan fastnar beror på att äggen är väldigt färska. Förvara dem i rumstemperatur så blir de "gamla" fortare. Men om de hinner bli så gamla att skalet lossnar beror ju på hur många ägg du köper åt gången. Det kan vara praktiskt att ha äggen och smöret i rumstemperarur, särskilt om man har ett litet kylskåp där mycket ska få plats…

Mervi
0

Att skala kokta ägg brukar vålla irritation på morgnarna, det är svårt. Men använder man sked så är det lite lättare. Och som Wildrat skriver, ha dem framme i rumstemperatur så blir det gamla. Lycka till.

Blenda01
0

Jag tycker att det är lättare att skala äggen om man, när de är färdiga, spolar kallt vatten i grytan tills vattnet i den blir precis kallt. Då häller jag av allt vatten. De är ganska varma fortfarande men lätta att skala.