Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3583 ggr
andreas0
0

Bacon

Startar en ny tråd eftersom den diskussionen inte hör hemma i den andra tråden. Vad tycker ni om bacon, för mycket e-nummer andra konstigheter, eller utmärkt LCHF mat?

Här är vad som har sagts än så länge:

#24 Bild på Anders_S

Anders_S
2008-05-05
12:02

Hantera inlägg

En enklare lösning är väl att skippa bacon helt och hållet. Det är ju inte någon hälsokost precis. Skyhög omega-6/omega-3 kvot och en massa E-tillsatser, dextros, maltos mm.

#25 Bild på andreas0

andreas0
2008-05-05
12:05

Hantera inlägg

#24, det finns ju märken som inte är så farliga, utan tillsatt socker och "bara" två e-nummer (nitrit och ett konserveringsmedel). Det är väl inte helt optimalt, men en hyffsad kompromiss om man gillar bacon. Dålig omega 6/3 kvot kan man ju kompensera för genom att äta något som innehåller mycket omega 3 med jämna mellanrum, t.ex. fisk.

#26 Bild på Anders_S

Anders_S
2008-05-05
12:10

Hantera inlägg

#25 Varför äta något som du anser är så dåligt att du måste kompensera genom att äta något annat.  Flugor äter skit men vi behöver inte göra det.  Fast även fisken osar mindre i våningen om man lagar den i en glasskål i ugnen istället för stekpannan.

Wildrat
0

Jag äter bacon ibland för att det är gott och enkelt. Visst det är väl inte det bästa men det är 1000 gånger bättre än det jag åt förut.

Omegakvoten är väl inte värre för bacon än för annat kött? Det dåliga med bacon är ju nitritsaltet, rökaromen och det eventuella sockret som är tillsatt.

andreas0
0

Visst, jag tycker inte bacon är optimal kost, men den är ändå många gånger bättre än maten som större delen av befolkningen äter. Jag tycker inte det är så farligt att äta bacon ibland om man tycker det är gott.

Sedan får man välja sina strider också. Att gå ut och varna för bacon kan vara konterproduktivt om man försöker få personer att lägga om till en bättre kost med mer fett och mindre kolhydrater. Många tycker att bacon är gott, men kanske har avstått på grund av den höga fetthalten. Att då börja äta bacon istället för kolhydrater kan ge enorma hälsoförbättringar. Om man då går ut och varnar för det och andra saker som dom kanske vill äta så kanske det avskräcker dom från kosten och fortsätter enligt sitt gamla. Och två e-nummer är inte hela världen för dom flesta, det är en enorm förbättring jämfört med vad genomsnittspersonen får i sig under en normal dag.

Som någon sa tidigare på forumet, det är dumt att smälla myggor men låta elefanterna passera förbi. En sak i taget helt enkelt. Om någon vill gå över från kolhydratkost till att äta mycket bacon istället tycker jag att man ska uppmuntra det, inte avskräcka dom. Det är trots allt ett steg i rätt riktning.

Sedan tycker jag inte att fisken är för att kompensera, det var fel uttryckt, jag menade att fisk bör man äta ändå vare sig man äter bacon eller inte, och då blir det en hyffsad balans ändå om man kollar på genomsnittsintaget.

Nocke
0

Ja, varför äter jag jättenattljusolja? Som har ett bokstavsnamn jag inte kan komma på för jag köper den billigare i Spanien. Den är bra mot torra ögon, och om detta finns det dokumenterat i en forskningsrapport från en ansedd medicinsk journal. Det är 100 år sen jag printade ut rapporten och vet nu ej var den är. Men det står att ingen bot finns för torra ögon mer än ögondroppar, men att jättenattljusolja har visat sig vara gynnsamt mot torrheten.

Havtornsolja lär också stärka torra slemhinnor och den innehåller omega 7, omega 9, omega 6. Är det humbug tror ni. Jag köper den på hälsokosten.

andreas0
0

#1, Just bacon har faktiskt relativt mycket omega 6. Det man kan köpa i affärerna i alla fall. Det finns väl ekologiska grisar so får hyffsad kost där det är bättre kvot, om man kan få tag på det.

Däremot finns det många märken som inte har rökarom i sig.

sarwen
0

Håller med Wildrat, äter det  var och varannan dag för att det är gott och fett, men känner mig lite tveksam för dotterns del, det kanske inte är så bra i längden?

Blir det bättre nitrithalt om man sköljer baconet tror ni?

andreas0
0

#5, Det går att få det mycket bättre, det mesta går att dra ur om man låter det ligga i blöt i 1-2 timmar. Läs kommentar 2-4 i det här blogginlägget av kostdoktorn.

RexPect
0

#Tack Andreaso för att du flyttade ut ur den gamla tråden så vi får aktualisera detta. Jag har bara läst om bacon som ett bra livsmedel i lchf kost och därför använt detta. (har skrivit om os-problem, där denna diskussion sen kom upp)

Jag beundrar och respekterar alla de som dessutom undviker allt med E-nummer, men är det inte bara ett bra komplement till lchf, men inte en förutsättning?

Jag åt tidigare en påse E-späckat smågodis om dagen, så jag är fullt nöjd med att försöka tänka ekologiskt, och följa lchfs grunder, det andra får ev komma längre fram….

andreas0
0

#7, Det stämmer, det är inte en förutsättning som man måste göra, även om det såklart är bra att undvika så mycket som möjligt.

DaMum
0

I början åt jag bacon varje dag, men nu blir det kanske 2 ggr/månad.

Jag märker att jag inte mår helt optimalt p g a alla de tillsatser som finns i baconet. Men som nödproviant så kan det duga någon gång, fast då vattnar jag helst ur den över natten.

Får jag tag i färskt sidfläsk däremot…MUMS!!!

Wenn
0

Hej Andreas !

Jag gillar bacon till mina frukost ägg som jag köper på Lidl från Enebacken

Ingredienser : Varmrökt sidfläsk , kötthalt 92%, koksalt 2,5 %, antioxidant E 301, konserveringsmedel E 250. Köpte tidigare Wilys, men det blev för salt.

Vad tycker du ?

andreas0
0

#10, Tja, verkar inte vara någon fusk-rökarom i, och det är väl ett gott tecken.

E301 får man genom att låta vitamin c och salt reagera med varandra. Det är väl inte värre än något annat antar jag. Hellre att det hade varit utan, men det är något svårt att hitta bacon som inte har något konserveringsmedel eller liknande i sig, jag har inte sett något i alla fall.

E250 är nitriter, vilket tillsätts till alla bacon för att ge den röda färgen (hade varit gråbrunt när det är tillagat annars, som annat kött). Nitriter finns tyvärr i nästan alla svenska charkproduker. Det har visats att nitriter kan vara cancerframkallande.

Är man orolig för det bör man kanske försöka dra ut så mycket som möjligt av det så som beskrivs i länken i inlägg #6, då är det nog ingen större fara. Dessutom försvinner det mesta av saltet då, och om du tycker bacon är för salt är väl det bra i så fall.

Det märket är nog inte sämre än något annat i alla fall. Tyvärr går det inte att få tag på bacon där enda konserveringsmetoden är att det har rökts ordentligt, och utan tillsatta nitriter. Om man inte gör det själv.