Nybörjare med frågor
Hej!
Jag har efter ca en månads smygläsande här på Kolhydrater i fokus bestämt mig för att börja äta LCHF. Jag är en kvinna med PCOS och insulinresistens som är nästintill desperat. Jag måste gå ner i vikt! Jag är trött på att vara överviktig och naturligtvis är jag en av alla de som prövat allt från pulverdiet till Viktväktarna utan resultat. Det enda som gjorde mig någorlunda glad i min kropp var när jag styrketränade som en idiot. Jag fick en fin definition på kroppen men vikten stod näst intill stilla.
Huvudsyftet och min morot (eh, blomkål kanske jag ska säga?!) med min önskan om viktnedgång är min och min mans starka längtan efter ett barn.
Nu till mina frågor. Jag har införskaffat SSS bok GI-noll och tänker följa recepten för oss 50+.
- När det gäller frukost, kan jag byta ut baconet till omeletten till ost i omeletten istället?
- Jag dricker mycket vatten, gärna med skivat äpple, apelsin, hallon eller jordgubbar som smaksättning. Kan jag fortsätta att göra det? Jag äter inte av den frukt som finns i vattnet utan det ger bara en god smak till vattnet.
- Mer smaksättning, jag har ett recept på en gudomlig kycklingsoppa som dock innehåller morötter och palsternacka. Kan jag fortsätta att äta denna soppa om jag efter tillagning pillar bort rotsakerna? Tänkte också hälla i grädde för att öka på fetthalten.
Jag börjar LCHF:a i morgon och vet att jag kommer få problem på jobbet. Har ett arbete med många långa arbetspass där ibland både frukost, lunch och middag lagas och intas på plats. Matlådor blir grejen för mig. Frågan är hur god en omelett är om den inte intas direkt efter tillagning
Så till ett och samma arbetspass får jag ta med mig tre matlådor helt enkelt.
Tack för att ni ville läsa,det blev lite långt.
/Helvetica

Jag önskar dig ett stort lycka till. Ska bli roligt att följa dina framsteg. Hoppas det går bra för oss båda
! Själv måste jag verkligen gå ner 50 + men har inte köpt GI-noll ännu, är den bra? Finns det många recept?
/bluesea
Att byta ut baconet mot ost bör gå utmärkt näringsmässigt sett, sedan om det smakar gott också får du väl testa. Se till att det är en fet ost bara, gärna en av dom med 38% fett (t.ex. stureost).
Frukten i vattnet har jag ingen aning om hur mycket av sockret som kommer ut.
Pillar du bort morötterna och plasternackan bör ditt kycklingrecept fungera bra.

Välkommen hit! 
Om du skall äta frukost i jobbet så kan du inte byta omeletten mot kokta ägg och äta lite smör till dem? Jag brukar äta det till frukost.
Eller så kan du ta middagsrester, kött eller fisk till din frukost, det går precis lika bra.
Lycka till!
Hej,
och du får gärna dela med dig av din "gudomliga kycklingsoppa" 

Hej och välkommen!
Det finns minst en tråd om LCHF-mat utan kök, och liknande på-språng och annan nödmat. Där finns det nog mycket förslag till saker att ha med sig i väskan eller lägga i kylen.
Fabricati diem, pvnc!
Helvetica välkommen hit !
Kokta ägg med smör smakar nog bättre att ha med sig. Lax går väl bra att äta kall med någon sås, samt lövbiff med ost. Du hittar säkert flera rätter i sss bok som passar dig.
Kycklingsoppan blir jag nyfiken på, tacksam för recept
Välkommen och lycka till. Om du har möjlighet att värma maten, så är det bara att ta med något gott hemmifrån och värma. Titta under minmat, som ligger under länkar och kolla kolhydratinnehåll på olika livsmedel, så lär du dig. Man kan ju börja lite lugnt.

Jag har gjort några tester på sistone och kan för egen del säga att omelett kan utan problem värmas i micro utan att smaken förstörs. Den går bra att frysa med. :)
Mervi - Hur många ägg och hur mycket smör äter du till frukost?
Jag äter Turkisk Youghurt med lite grädde och några hallon + 2 ägg men tycker inte att jag blir så mätt. Det har dessutom inte hänt något positivt med min midja och misstänker att det kanske kan vara Youghurten som är boven. Tänkte att jag kanske skulle prova äggsmör till frukost.
ursäkta Helvetica att jag lånar några rader från din tråd.

Jo visst är boken bra, Gi Noll. En hel del recepttips, men ganska begränsad. Jag har fått mycket tips här på sidan i receptväg, men den är absolut köpvärd. Jag har ingen annan av SSS böcker heller, bara denna…..
Jag kör också på 50+, pga av att jag är så sockerkänslig…..har ca 30 kg att gå ner.

Tack för alla välkomnanden!
#1 Det finns inte jättemånga recept men tillräckligt för att man ska kunna variera sig.
#2 Då gör jag ett försök med ost istf bacon. Jag är inte överdrivet förtjust i bacon.
Några nämner kokta ägg med smör. Det ska jag testa som frukostmat på jobbet.
#6 Ska kolla upp den tråden, tack.
#7 Måste försöka banka in i skallen att man faktiskt kan äta annat än traditionell frukostmat på morgonen. Lax med holandaissås kanske?
#10 Inga problem, låna på du!
Recept på kycklingsoppan:
1 hel kyckling
Morötter
Palsternacka
Gul lök
2 l vatten
1 lagerblad
Färsk timjan
1 vitlöksklyfta
Färsk persilja
Hela svartpepparkorn
Salt
Peppar
Lägg kycklingen i en stor gryta. Tärna morötterna, palsternackan och den gula löken och häll ner i grytan. Häll i 2 l vatten. Lägg lagerbladet, timjan, en vitlöksklyfta, stjälkarna från persiljan och pepparkornen i en bit gasväv som knyts ihop och lägg ner i grytan. Koka i 2 timmar med locket på glänt. När soppan har kokat klart tag upp kycklingen och strimla kycklingköttet, lägg tillbaka i grytan med hackad persilja. Salta och peppra.
Gusan, jag äter 2 ägg och tar en klick smör, kanske 20 gram. har inte vägt smöret.
Jag åt 3 ägg + kanske 15 gr smör och jag var vrålhungrig halva dagen. Jag var även lite småsnurrig i skallen.
Jag blir så avundsjuk på er som blir mätt på en mindre måltid.

Välkommen hit! /Johan
Gusan, jag har ätit kosten i snart 3 år,. I början åt jag mer men portionerna har ändrat sig under resans gång.
Jag åt ägg och bacon förr.
Hur länge höll du på med det?