Ny här
Hej!
Jag är ny inom denna kost.
Kommer börja den 18 maj med denna kost.
Varför just 18 maj, kan man undra.
Men det är för att då har jag flyttat hemifrån och det betyder att JAG bestämmer över mitt skafferi samt mitt kylskåp.
Håller på och läser så jag vet vad som gäller.
Har några frågor, någon som kan svara?
Det här med 5% kolhydrater, är det per 100 gram eller för hela paketet?
Kan man äta alla konserver? Typ krossade tomater, burkchampinjoner och liknande.
Är det någon som har lite stevia jag kan få köpa och pröva? För att se om det är något för mig

Hej och välkommen!
5% är 5/100, spelar ingen roll hur stort paketet är.
Konserver är jag dålig på men kolla innehållsförteckningen och köp bara sånt som har mindre än 5 g kolhydrater per 100 g innehåll så lär du dig själv så småningom.
Stevia har jag aldrig provat. Det ger en söt smak men jag vet inte om man egentligen behöver söta det man äter - prova utan och känn efter själv. Och lycka till med ditt liv på egen hand!

Hej tjejen och välkommen hit!
Burkchampinjoner, minimajs, bambuskott, kronärtskockshjärtan, krossad tomat och böngroddar är grönsaker på burk som är relativt snåla på kolhydrater (mindre än 10 g kolhydrater/ 100 g grönsak).
Kom ihåg att vissa tillverkare anger kolhydratinnehållet för hela produkten och då räknar med spadet/vattnet i konserven. Hittade champinjoner som hade "0.5 g kolhydrater", fast det var med burkvattnet. Gissa om jag kände mig lite dumlurad.
Minmat.net är ett bra ställe att jämföra mot.
Bra grönsaker att ha i frysen: gröna bönor, broccoli, blomkål, sparris, spenat, grönkål och gul lök (jag brukar köpa lök, hacka och sen lägga in i påsar i frysen, då är det lättare att dosera mindre mängder). Man kan köpa selleri som man hackar och lägger i frysen också.
Riven ost i frysen är också toppen!
Kommer du över nötter billigt någonstans går de också att förvara i frysen, då håller de längre.

Välkommen! 18 maj låter väl bra. Lycka till med koständringen.
Jag köper min stevia på stevia.se
Man måste inte räkna % alls - det är svårt eftersom man måste ta hänsyn till vattnet - det är lättare med energi% E% i så fall.
Räkna på att fettet skall vara mer än protein och kolhydrater istället.
g
Kcal
P
F
K
Ost 31% Wästgöta kloster
100
390
26
31
1,5
31>26+1,5 = OK
Dvs Fettet är större än summan av protein och kolhydrater.
Enkelt.
Numer pensionär i Nynäshamn