Nybørjare
Hej
Jag e nybørjare och e tacksam før alla råd jag kan få :) Det jag undrar mest just nu e hur det e med pepsi max, står ju 0 carbs på førpackningen, men det har ju søtningsmedel. Och sockerfri tugummi, e det fy fy?
Och e det ok at æta produkter som har maks 5g carbs per 100g? Och om detta e ok, hur kan man rækna ut hur mycket carbs man får i sig på en dag om man æter lite hær o lite dær av produkter med maks 5g?
Har gjort det hær en vecka nu och kan inte sæga at jag mærker nån viktminskning, men 1 vecka e ju inte længe, men ungefær nær børjar man mærka skillnad?
Tacksam før alla svar!
Mvh//
Carina
Välkommen hit!
Mitt största tips är att du börjar surfa runt lite här på forumet! Det finns så många kloka tids redan, finns en hel grupp som heter LC-kost för nybörjare börja där!

Välkommen!
Fabricati diem, pvnc!
Hej
Takk :)
Jag har kollat runt o søkt en massor, men jag tycker iaf inte att jag hittar något bra svar på just detta med søtningsmedel och om det e ok o dricka pepsi max o tugga tuggummi :(
Det finns de som hävdar att sötningsmedel kan få kroppen att utsöndra insulin, precis som när man äter kolhydrater. Detta kan i sin tur leda till att kroppen "stänger" fettförråden och att fettinlagringen ökar = man går inte ner i vikt, kanske t o m upp.
Själv har jag slutat med alla sötningsmedel eftersom de är onaturliga kemikalier med potentiellt hälsofarliga effekter…

#3 Svaret på sötningsmedelfrågan är att folk här gör olika. Bra svar, va?
En del kan inte alls tänka sig sötningsmedel: vissa för att de får sötsug och liknande, andra för att de är skeptiska till oskadligheten i artificiella sötningsmedel. En del andra accepterar sötningsmedel i små mängder och ibland.
Man får helt enkelt prova. Om man inte får sug efter andra kolhydrater OCH inte oroar sig över eventuella risker med tex aspartam kan man ta sig någon enstaka lightläsk eller några tuggummi. Om man får sötsug OCH/ELLER tycker att det verkar läskigt låter man bli.
Blev det lite klarare?
Fabricati diem, pvnc!
Sötningsmedel triggar suget för en del, om det gör det för dig kan du bara testa själv. En annan aspekt är att det är inte bra kemikalier att hälla i sin kropp. Men det är också upp till dig vilken nivå du väljer.
minmat.net är en gratis räknare. Du kan använda dig av befintlig lista med uträknat innehåll, eller knappa in egna livsmedel, så den är väldigt flexibel. Du ser enkelt hur mycket du ätit i gram och i procent.
I övrigt; välkommen!
Tack snælla før alla svar, nu vart jag lite klokare 
Ska bli kul o se hur det hær går, jag hoppas på det bæsta 

Välkommen hit till oss nops, hoppas du ska trivas!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Välkomen till oss nops
Tack tack =O)
Välkommen hit!
Den enda gemensamma nämnaren för medlemmarna här är att vi alla äter någon form av kolhydratreducerad kost. Men det finns alla möjliga variationer, och vad som passar dig måste du själv komma fram till. Läs gärna LCHF-kostprogrammet som Karin20 gjort, det hittar du på startsidan. Lycka till!
Tack magma, Jag kommer nog in i det snart :)