Smöret är Becel
Samtliga bröd är nyckelhålsmärkta eller GI-märkta, smöret är Becel.
Så stod det på stolsryggen framför mig på SAS-flyget hem från kryssningen i en annons för fika.
Det hade varit korrektare marknadsföring om det stått: ….den gula skokrämen är Becel.
Nu ska jag skriva till Konsumentverket och fråga vad det kallas när man knycker ett produktnamn.

Renommésnyltning…?

Om man utger Becel för att vara smör är det falsk marknadsföring.
Men hur många smörgåsar hade de fått sälja om det stått sanningen; Margarinet är Becel.
Hur ställer sig staten för sån lurendrejeri? Stäms inte sådana företag/personer?
Hur många vet egentligen skillnaden mellan margarin och smör? Jag hade ingen koll innan jag hittade hit. :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Många kan inte skilja på smör och margarin. De tror att allt matfett på brödet kallas smör. Jag frågade efter smör på vår företagsrestaurang och de pekade på de små askarna med lätta margarin. De kunde inte fatta att det inte var smör. De trodde att jag drev med dem.

#5: Det är sant att "smör" ofta är lika med allt gult fett för många människor… Men det betyder ju inte att man ska godta det, smör är något helt specifikt.
Jag undrar om vi inte kan ha EU-stöd i den här frågan. Jag tror att smör precis som t.ex. wienerkorv och cider har ett visst namnskydd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det finns ett enkelt sätt att testa , stoppa det i munnen, kan tänka mig att dom flesta spottar ut margarinet illa kvickt, det är inte nåt att suga på precis!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Fråga mig som jobbar på Arla! så säger restauranger
"aa så ska jag ha smör"
"jaha, menar du 10g i olie 1 kg 500 g eller vilken sort tänkte du på"
"nä men den där oranga förpackningen"
"men det är inte Smör, det är Lätt&Lagom"
"Ja men det är det jag ska ha i alla fall, sen kan du ta den med oliv också"
"ok"
till slut säger man
"vad menar du då, menar du Bregott Smör eller Lätt&Lagom"
Jo det är skyddat när det gäller att döpa produkter iaf men på en skylt på ett flygplan vette gudarna. Då är det värre att de får kalla en produkt "Smör- och rapsolja" när det bara är ett stänk av smör i eländet.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
fast tyvärr tror jag det bara är skyddat när det står Svenskt Smör men inte bara smör…..
Sluta att fråga! Skicka på dom smör i de största förpackningarna ni har! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Helt rätt Maxiq det är bara att fläska på , om det sen blir en massa returer det kan man inte göra så mycket åt!
attans att jag aldrig har tänkt på det 
2kgs byttor räcker det tro
näää 
ska börja skicka 25kg!
Så här står det om Smör i all kunskaps moder Wikipedia:
"Det som lagstiftningsmässigt styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0%"
Källa: Arla Foods, Pressinformation 2006-09-06, Smör - allt du behöver veta!
Så vad säger du Karro? ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Snart blir det halva priset på allt som kommit i retur!
TJOOHOO hmmm undrar om ska gå till Anders Svensson imorgon och be honom stämma Becel för att det kallar den smörjan för smör……. 
Smör är en mejeriprodukt som består av ca 80 % mjölkfett, andra mjölkämnen samt vatten.

#18 Men naturligtvis, Karro. Direkt i morgon bitti
Lite så där vänligt upprört "Har du HÖRT vad Becel kallar sin skräpprodukt?" Är det pengar eller marknadsandelar involverade brukar storföretagen reagera.
Fabricati diem, pvnc!

Jag får hjälp med veckohandling pga min sjukdom, och det är alltid ett lotteri om man verkligen får det man beställer. Och då skriver jag ändå övertydliga lappar och understryker att jag vill ha exakt det som står på lappen och inget annat. Men det har hänt att jag har skrivit "smör, ekologiskt" och fått ekologiskt Bregott med förklaringen att "det var det enda som fanns ekologiskt". Öhhhh, men alltså, SMÖR, sa jag… Det ingick liksom inte ens i hennes begreppsvärld att "smör" kunde innebära nåt annat än margarin! Fast den gången accepterade jag det och tänkte att då kan jag slänga ut pojkvännens Becel-paket och skylla på att det blivit för gammalt! 
Hahahaha det är bra det

#21: Men Bregott är ju smör, med en skvätt rapsolja i. Bättre än margarin i alla fall!!

Jamen hörni… Det är ju inte Unilever som kallar Becel för smör, utan SAS som är idioter och inte fattar skillnaden mellan smör och margarin.

#23, Ja det var lite därför jag inte bråkade om det. Hade jag fått Lätta hade jag skickat tillbaka människan till affären!
#24 tycker du inte att reklammänniskorna på SAS borde känna till att det är skillnad på smör och margarin?
Vi får se vad VD på SAS svarar

#26: Självklart, annars hade jag väl inte skrivit som jag gjorde?

Hmmm… Har nyss börjat med LCHF och undrar helt sonika:
Vad ska jag köpa för att köpa smör?
Är det samma produkt som man sedan kan steka i?
Är flytande stek-xxx också godkänt?
Tacksam för svar till en vilsen själ! :)
Den nya sas reklamen:
"Det gula vi har på vårt GI märkta bröd, går lika bra eller till och med bättre att putsa skor med än att äta"
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

#28: Det ska stå smör på paketet. Obs! Paket, inte flaska. Olika flytande margariner i flaska, med mer eller mindre smör, är inte vidare bra…
"Det ska stå smör på paketet. Obs! Paket, inte flaska. Olika flytande margariner i flaska, med mer eller mindre smör, är inte vidare bra…"
Aha, då tror jag att jag förstår! Tack.
Men det finns ju massa flytande stekmargariner som innehåller Omega 3 och grejer, det är bara skit då alltså?

Ja, de kanske innehåller lite Omega 3 (av en typ som vi förmodligen inte kan tillgodogöra oss så väl), men framför allt innehåller de konstiga manipulerade fettsyror och inflammationsdrivande omega 6. Omega 3 tål dessutom inte värme. så även om det finns från början så blir det förstört i samma ögonblick man använder gunket till att steka i.
Riktigt smör ska det vara!
Eller kokosfett som är ännu bättre att steka i!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Kokosfett har jag aldrig provat. Ska kolla nästa gång jag går till affären.
Köp helst ekologiskt på hälsokosten!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Svar från SAS, man får hoppas att de håller bättre reda på flygplanen än texterna i dem. Jag undrar om de kommer att ändra på alla stolsryggar? Skall kontrollera på tisdag då jag flyger till Arlanda.
Hej Helena,
Tyvärr har det smygit sig in ett fel i texten, det skall självklart vara margarin.
Tack för din uppmärksamhet och att du tog dig tid att informera oss om det.
Med vänlig hälsning Monika Sundesson, Inflight Business, Assortment.

eller de håller bättre koll på dig ;-)
Det har kanske blivit ett rött märke på ditt namn i datorsystemet så att de kan ändra i tid där du ska sitta men låter alla andra stolsrygga vara som de är…
man kan väl kika när man går genom planet…..
dessutom kan ju alla andra titta efter
Idag läste jag i tidningen om nån som brukade använda margarin till att ta bort klisterrester efter bortrivna klistermärken med. Nåt kan man säkert ha margarin till ändå, men då ska det ju stå "klisterrestsborttagare" på paketen i stället.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#39 hahaha det skulle se fint ut på restaurangernas småpaket… klisterrestborttagare….
Ja, det är bara att fylla skåpet i snickerboa med vad där bör finnas: shellack, plastic padding, thinner, rödsprit, fiskarsmorning, margarin, you name it…
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus