Makrillfilé tips?
Har ett paket makrillfilé i frysen (haft länge) o vet inte hur jag ska laga till den… vill gärna ha det lite enkelt….har aldrig lagat det förrut, vet inte varfö jag köpte det…ville väl variera?
Jag gör det enkelt för mej. Steker tinade filéer i rikligt med smör och kryddar bara med salt. Till filéerna blir det oftast blomkålsmos eller coleslaw. Supergott. Oftast blir det nån filé över till frukost dan efter.
Stekta filéer och stuvad spenat…. åååh, vad jag längar efter vårmakrillen!

Ska bli spännande, ska ta fram den imorgon.
Bara salt, inga andra kryddor?

Jag brukar ta citronpeppar (har en sort utan socker och glutamat), tycker det blir jättegott. En kall sås på créme fraiche och örtsalt samt ev färska kryddor är gott till 
Stek dom bara, med salt, eventuellt peppar, och (färsk) dill.
Sedan häller du smält smör över dom på tallriken som sås.
Underbart gott, en av mina favoriträtter.
Ju enklare, desto godare är mitt motto.
Det gäller all mat. Stek, eller grilla. Mycket smör. Eventuellt hälla över grädde om man behöver ha sås.
Livet har så mycket annat att erbjuda än matlagning. Förut skulle det redas, trancheras, blameras och has vid spisen. Nu går det FORT och blir gott och jag hinner göra andra saker.
Lycka till och smaklig måltid!
#6, Jag håller med dig till stor del. Jag tycker hellre att man ska framhäva smaken i själva maträtten man äter än att minska ner den till fördel för en massa tillbehör.
Däremot tycker jag det är roligt med matlagning, och har inget emot att göra en maträtt som tar lite längre tid på helgerna, t.ex. något som ska kokas eller vara i ugnen i flera timmar. Man behöver väl inte stå och passa maten precis då, så man har väl tid över till annat i alla fall.
Absolut andreas0!!!
Så gör jag också. Mat sköter sig ju faktiskt själv, ju mindre skräp man slänger i den…
På helgerna brukar jag ofta passa på att slänga in flera stekar i ugnen samtidigt. I stekpåse alltså. Sen finns de där färdiga att skiva upp och använda i veckan, både till mat och som "macka" med lite smör och ost på.
Skyn blir sås, utblandad med grädde och någon örtkrydda.
Mat ÄR roligt och GOTT och UNDERBART!!!
Hur gick det med fileerna olandsfamiljen?
Även förr i världen brukade jag steka makrill, salta, peppra, hälla på rejält med grädde och rejält med dill
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Ett lätt sätt att få i sig lite god fisk är annars Kung Karl Gustavs lättrökta brislingfiléer - bara öppna burken och njuta; då slipper man laga till huvudtaget ;)

Det gick jättebra! Supergott. Kryddade med salt o LITE citronpeppar. Familjen åt potatismos o jag blomkålsmos med smör o en kallsås av helcreme fraische o ccitronmajonäs o dill! Supergott! Blir fler gånger!