Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2900 ggr
Gottegris
0

Nybörjarförvirrad perfektionist

Har tappat räkningen nu på hur många gånger jag försökt mig på lchf. Det verkar ju så himla enkelt i teorin, men så står man där med näsan i skafferiet, läser innehållsförteckningar och blir mer och mer förtvivlad. Det är ju socker i nästan allt känns det som! Plötsligt känns hela omställningen som ett oöverstigligt hinder, det blir ju så krångligt att laga särskild mat till sig själv när resten av familjen äter korv och dyl. Sen kommer tankarna på allt som man måste avstå, allt som man ALDRIG MER får äta. Om ett par månader fyller ungarna år, och man kan ju inte ha kalas utan tårta, absolut inte utan att äta tårtan heller. Alltså är det ingen idé att ens prova lchf-kost…

För att inte tala om hur dåligt man mår! Jag som i vanliga fall har ett blodsocker nära noll på morgonen, och nästan måste slänga i mig frukost för att inte svimma, jag går ju omkring som en kallsvettig och yr zombie efter en dag utan kolhydrater. Van att röra på mig minst en timme om dagen törs jag knappt gå utanför dörren av rädsla för att svimma…

Men jag tänker prova en gång till i alla fall! Alla ni som hänger här kan ju inte ha fel. Omställningsproblem går över, och hinder är till för att övervinnas. Man behöver ju inte vara så jäkla fixerad heller, man dör inte av att råka få i sig några kolisar för mycket. Eller…?

Förresten, finns det kolhydrater i p-piller???  Cool

MimLan
0

Min omställning till LCHF blev inte så svår i praktiken, om vi bortser från omställningsbesvär, av det enkla skälet att jag inte hade en kosthållning som involverade halvfabrikat och fejkmat åt alla håll och kanter. Har man redan den grunden, är det onekligen enklare. Om du har svårt för att att ställa om dig, kan du ju börja med att rensa ut skafferiet till förmån för oprocessad mat. LCHF light, eller GI, helt enkelt. Därifrån är steget till LCHF inte särskilt långt. En tårta åt ungarna kommer defintivt inte att framstå som ett hinder på det sätt som det gör nu. Dina barn kommer att tacka dig när de har växt upp iaf, de har ju inte hunnit bli fördärvade av "allt med socker" i.

Och dessutom finns det en hel del smaskiga recept här på även tårtor.

ebet
0

hehe. kul, visst är det lite virrigt i början.

En födelsedagstårta med marängbotten, eller mandelbotten, massor med vispgrädde och hallon?

Korv är gott, jag unnar mig det, klart man får läsa på förpackningen i början, men det finns ganska många ätbara.

Det blir lättare på alla sätt, och det är absolut värt att gå genom omställningen. Men om det är så jobbigt, så får du kanske trappa ner lite försiktigare, ett par veckor hit och dit spelar väl ingen roll, när det är hälsan för hela framtida livet det handlar om.

maxiq
0

Lycka till Gottegris! Du kan ju alltid skrapa av grädden från tårtan och äta den. Suget efter sötsaker brukar gå över efter ett par veckor så håll ut! Ett blodsocker nära noll är ju att eftersträva, det är svängningarna man ska undvika. Ta det lugnt med träning och motion under omställningen så ska det nog gå bra.

Om man inte äter P-piller så kan man bli lite "uppsvälld" ;-)

greensis
0

#4 Finns det kolhydrater i p-piller kan det inte vara särskilt mycket. Det är i så fall hormoneffekten som kan binda vattn.

Och sedan är det bättre att tänka på "det här kan jag inte äta just nu" och hoppa över ordet "aldrig." För det trixiga som händer är ju att man tappar suget på vad det nu var som man inte trodde klara sig utan.

En gradvis övergång fungerade utmärkt för min familj, jag slapp i princip helt övergångsproblemen. Men det får man känna efter lite hur man funkar som person, vissa mår bättre av att byta tvärt från en dag till en annan.

Fabricati diem, pvnc!

SarahBruhn
0

måste bara säga att jag har bara ätit LCHF i en vecka nu och mår ju bara hur bra som helst. Har inget sug eller är hungrig mellan måltiderna.

Från att i princip vara sugen jämt till typ aldrig känns helt skumt.

Jag tycker absolut att du ska prova igen…

Lycka till!

Ktina
0

Hellre skynda långsamt.

Personligen försöker jag äta lchf men "åker dit" på en massa kolhydrater minst en dag i veckan pga att jag inte orkar fixa egen lunch den dag jag jobbar utanför stan. Jag har inga socker- eller viktproblem, så för mig är det ingen katastrof med kolhydrater, men å andra sidan känner jag igen mig på att det känns som om man aldrig får de där hälsovinsterna av att äta mer strikt.

Men å andra sidan: sedan jag började äta hyfsat strikt lchf i veckorna (tror det är 5 månader) så har jag faktiskt haft mindre magkatarr (som jag haft av och till sedan -92), inte varit förkyld en enda gång trots flera förkylningar i familjen samt orkat med en egentligen alltför stor arbetsbörda utan att bli slut. Mitt blodsocker har också blivit stabilare, var mycket yrsligare förut.

Så ge inte tappt - det är bättre att göra lite grann än att strunta i det helt. Jag tycker att öl är väldigt gott, så jag får börja om varje måndag känns det som, men jag mår i alla fall bättre nu än när jag åt mycket kolhydrater. Gå på det igen! Glad

Fetrik-Snubbe
0

Man kan ju göra planerade avsteg om man känner för det. Har själv tyckt mig vara ganska duktig i 3 månader nu så köpte lite mörk choklad för att gratta. Sen var det ju inte bättre än att det har varit marknad här idag så grabbsen kom till jobb med 20-25 donuts.. Det blidde 3st… Hemlis

Men det tar jag med en klack spark och känner mig helt tillfreds

Bookjones
0

Det tar ett tag innan man ställer om huvudet att tänka så här. Jag började med LCHF i mars förra året men det tog till efter jul innan jag började på allvar. Emellanåt så har jag läst och läst och startat om igen och igen tills det liksom fastnade.

Nu går det finfint. Har gått ner 17 kilo sen i julas och mår tvärbra.

Gottegris
0

Härligt att få lite pepp, det kommer jag att behöva framöver.

Det där med p-pillren skrev jag mest på skämt, men det var på fullaste allvar jag stod och funderade över det en kväll med kartan i handen. Det var väl där nånstans jag insåg att jag inte kan ta det hela på så stort allvar. Man FÅR göra fel, särskilt i början!

Känner mig genast avslöjad av svar #1. Hmm, ja, det finns en hel del halvfabrikat i vårt skafferi, allt ifrån "korv stroganoff-mix" till taco-kryddmix. Kryddmixen används ofta, gärna tillsammans med krossade tomater med basilikakryddning, som inte heller är helt ok. Måste väl helt enkelt lära mig att krydda basic så att säga.

Funderar över nötter och mandel, som ska vara okej att äta. Men det är ju mer än 5 % kolhydrater i dessa, hur går det ihop??? Gillar ju nötbrödet, som det finns recept till här på sajten, men är det dumt att äta det då? Vill så gärna behålla mitt kvällsmys med te och macka ju. Ledsen

Annars sitter jag nu mätt och belåten med ägg, skinka och en massa smör i magen. Blir en långpromenad så fort maten sjunkit lite.

greensis
0

#9 Nötter räknas som godis och är OK som du får in dem i din kolhydratbudget. Du kanske kan spara "godiset" och göra nötbröd på fredagen istället. Om du inte märker någon vikt- & hälsoförändring på ett par månader kan du prova att minska.

Burktomaternas vara eller icke-vara är en doserings- och känslighetsfråga. Många här är känsliga till och med för så små mängder kolhydrater. Hos oss som "tål men valt bort" har vi burktomater och lök i grytor ibland, men då blir en burk delad på 4-8 portioner. Så om du tycker det är svårt att börja med LCHF, behåll burkarna ett tag, tills de är slut och hysta ut dina kryddmixer omgående istället. (Läs på innehållsförteckningen om du inte tror på mig)Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

#9 Alla dessa halvfabrikat och mixer är en rejäl bov i mångas kosthållning. Är man van vid det och dessutom lärt sig att smaker utifrån det, blir det ju en omställning att ta sig ur det. När man väl kommit ur det är det rätt häftigt hur smakerna känns på riktigt. Dessutom är det mer praktiskt, man har basråvaror och kryddor, sedan kan man fixa det mesta.

Tänk även på att alla dessa tillsatser som finns i halvfabrikat är till för att även dölja dåliga råvaror.

subcalva
0

Jag känner så väl igen mig i det där tänket att det är allt eller inget. Men jag försöker tänka att jag har "lärt mig" äta fel i princip hela mitt liv, då är det inte rimligt att tro att man ska kunna "lära sig" äta rätt över en helg. Då har man bäddat rätt bra för ångest när man "gör fel".

Det tar lite tid att vänja sig tänka nytt och framförallt att bygga upp en ny receptsamling och matförslag som funkar. Låt det ta tid och var glad för att du tagit första klivet på skalan som ibland känns som om den går från "helt fel" till "helt rätt".

Och ytterligare en viktig sak!!! Jag tror jag läste att det är över 3000 medlemmar på det här forumet och det betyder att det finns över 3000 olika "helt rätt". Helt rätt för mig kan vara helt fel för nån annan.

greensis
0

#12 3487 medlemmar…  Vi är en folkrörelse på alldeles egen hand.Cool Den enda gemensamma nämnaren är att vi minskar andelen kolhydrater i vår kost.

Hur stor minskning, vilka sorters kolhydrater vi tillåter, vilka övriga ämnen och tillsatser vi äter/inte äter, frågan om ekologisk o/e närproducerad mat och varför vi äter så här, det skiljer sig från person till person. Det finns de som äter fakir (kött, smör, ägg) och det finns vegetarianer.

Vi som är här en del kan ge tips och leta fram referenser, men det är bara du själv som kan prova vad din egen kropp, hälsa och ämnesomsättning mår bra av.
Jag kan äta lite nötter, som kan vara anatema för någon annan, men fixar inte den mörka chokladen som många har som ibland-godis.

Utmaningen med LCHF är att man måste prova själv, utifrån de rekommendationer som finns.

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

Allt sånt som innehåller mer än 5% kolhydrater kan man ju äta men ju mer kolisar det innehåller desto mindre mängd. Ett räkneexempel: en sak med 5% kolhydrater har ju 5g kolisar på 100g så om du äter 100g får du i dig 5g kolhydrater. En sak med 10% kolhydrater har ju 10g kolisar på 100g så om du äter 50g av det äter du också 5g kolhydrater. Därför funkar nötter och mandlar, man äter helt enkelt mindre mängd.

Mervi
0

Välkommen hit och lycka till!

Gottegris
0

Ha, ha, allt blir mer och mer solklart, eller inte…

Försöker köra på känsla och hitta mat som passar hela familjen, där jag bara kan utesluta pasta, potatis etc. Det kanske blir för mycket av mejerivaror men jag kör så här så får jag väl justera senare om det behövs. Barnens kommentarer om min "kvällsmacka" blev Uäck, ungefär. Delade ett kokt ägg, lade på ett tjockt lager smör och en skinkskiva på varje halva. Jag tyckte det var helt okej jag.Skrattande Tyvärr så kände jag mig hungrig och kallsvettig i natt när jag vaknade (några av de ca 10 ggr jag var upp och kissade), så jag vet inte om jag åt för lite eller…?

Vågen har jag gömt i en skrubb! Tänker försöka hitta ett avspänt sätt att äta först och främst, även om tappade kilon är en välkommen biverkning.

kitabu
0

Hur vet du att du har nära 0 i blodsocker.

Har du en blodsockermätare eller är det bara ett talesätt för dig?

Jag föreslår att du skaffar en blodsockermätare

ring

020-68 70 70

LifeScan kundservice. Säg att du äter lågkolhydratkost och vill hålla koll på ditt blodsocker. Jag är övertygad om att de skickar dig en mätare.

Diskussionerna om att ha eller inte ha lågt blodsocker tar ibland märkliga former.

Jag har aldrig hört talas om att en frisk människa utan diabetes, eller en diabetiker som inte tar insulin kan få ett "för lågt" blodsocker.

Olika människor kan ha varierande blodsocker efter personliga referensramar.

Är du förresten säker på att det inte är lågt Blodtryck du har?

Vid lågt Blodtryck kan man vara svimfärdig.

http://www.netdoctor.co.uk/diseases/facts/bloodsugarlow.htm

På länken ovan kan du läsa om orsaker till lågt blodsocker om man inte har diabetes.

Gottegris
0

Nä, jag har inte mätt mitt blodsocker, men nog känns det som att det sjunker emellanåt. När det går länge mellan måltiderna, magen knorrar och "svider",man blir kallsvettig och lite yr, då måste väl blodsockret vara inblandat eller…? Är ingen läkare, men jag tror inte att blodtrycket sjunker mellan måltiderna, eller fattar jag ingenting nu?

För övrigt känner jag mig ju mycket mättare och nöjdare på denna kost och behöver inte alls äta lika ofta som tidigare. Är bara på morgonen jag kan känna mig lite "svag".

andreas0
0

#18, Blodsockret kan inte bli för lågt hos människor om dom inte tar insulin som medicin och råkar ta en överdos. Kroppen har flera mekanismer för att höja blodsockret om det börjar bli för lågt, långt innan man kommer i någon riskzon.

Symptom som man brukar skylla på lågt blodsocker har snarare med stora blodsockerväxlingar att göra, t.ex. att man blir lättirriterad och trött. Sådant brukar försvinna på LCHF kost eftersom man får stabilt blodsocker.