Pumpafröolja
Mums vilken underbar smak, skulle kunna dricka direkt ur flaskan. Så här ser innehållsdeklarationen ut, måste väl vara helt OK? Den är nästan fruktig i smaken, fick en flaska av en vän igår, ser fram emot att få använda.
Pumpafröolja
Österikisk ekologisk pumpafröolja. En mycket god och nyttig matolja, en smakupplevelse utöver det vanliga. Att ätas kall till sallader eller som smakförstärkare. Innehåller hög halt fleromättat fett.
Säljs i flaskor om 250 ml.
Ingredienser: Ekologisk pumpafröolja
Näringsvärde per 100 g:
• Energivärde
925 kcal / 3870 kJ
• Protein
0 g
• Kolhydrater
0 g
• Fett
99 g
- mättade fettsyror
19 g
- enkelomättade fettsyror
23 g
- fleromättade fettsyror
51 g
• Kolesterol
0 g
Fleromättat fett härsknar lätt, så ät den bara färsk och inte i någon varm rätt eller att steka i. På en sallad kanske den är okej.
Sedan är frågan hur mycket omega 6 den har i sig, många vegetabiliska oljor har alldeles för mycket omega 6, vilket gör att kroppen får svårt att ta upp omega 3. Tyvärr verkar den inte finnas med i några tabeller, så det går inte att svara på.
Vill du ha en lite fruktig olja så går väl dom finare sorterna av olivolja bra, men samma där, ingen värme, och låt den inte stå för lång tid.

Hej! Vännen som jag fick den av jobbar med import av Italiens lyxigaste olivoljor så jag fick några härliga flaskor av det oxå. Men det är helt ojämförbart. Är helt såld på den här oljan.
Det är för dyra droppar för att steka i, men ser fram emot en tallrik vispad grädde och ringla lite av denna över…..rapporterar imorgon……Ska dock kolla upp förvaring och hållbarhet, lämnade den bara på diskbänken hemma brevid olivoljorna.
Hittar inga exakta siffror men oljan innehåller marginellt med omega 3 och minst 25% omega6. Inte särskilt bra kvot.
Alla vegetabiliska oljor har dålig kvot, dessutom är vegetabiliskt omega 3 ineffektivt. Macademianöten och dess olja innehåller minst omega6 så den är bäst i det avseendet.

Tänkte just på Omega6, men samtidigt är det mer så att jag gillar det som smaksättare, så det blir ju inga stora mängder…..
#4 Bara man är medveten om det så. Annars så ska macademiaoljan vara väldigt god fast ganska dyr…
#4, som smaksättare är den säkert utmärkt. Om den är så dyr så tar man väl inte särskilt mycket vid varje tillfälle ändå. 

Klart du kan använda den som smaksättare eftersom du nu tycker om den.
Jag förutsätter att du samtidigt äter duktigt med nyttiga fetter i samband med oljan vilket kompenserar en hel del
Du bör dock inte hetta upp den utan använda den kall i sallader och dylikt
Du bör dessutom förvara den mörkt och svalt (kylskåp) så att härskningsprocessen av de fleromättade omega-6-fetterna inte drar igång i förtid..
Vill man gå ännu längre för både nyttighet och för att behålla smaken ser man till att inte ha onödigt mycket luft i kärlet man förvarar oljan.
Man kan hälla över i mindre flaskor efterhand eller fylla på med stenkulor i flaskan så att luften som kommer åt oljan hela tiden minimeras.