Kalium
Pasi på Rasaivikt-forum skrev: "Kaffe innehåller kalium, 54 mg / 100 gr. Jag får alltså i mig ca 700-1000 mg den vägen. Äntligen något bra med kaffe!" (Man behöver 1900 mg/dag, enligt Johan på samma forum.)
Och jag som tänkte sluta med kaffe för att bli av med koffeinberoendet. Fast nu får man ju i stället öka på kopparna!
/Gittan
koffeinfritt… gevalia har, har hittat ett ekologiskt koffeinfritt och tom Lavazza har ett koffeinfritt espresso att köpa i välsorterade butiker (Vivo hemköp).
jag älskar kaffe, med eller utan koffein, men fick mig en tankeställare under min utbildning. i kroppen fungerar koffeinet på samma sätt som amfetamin (ja, det är sant). dina sinnen skärps o du blir piggare, hör bättre, ser bättre, reagerar snabbare. ingen tillfällighet alltså att man tar sig en kopp för att vakna o att man tar sig en ny när det börjar sega i hjärnan…
Jag gillar med kaffe och med grädde i ska vi inte prata om hur gott jag tycker det blivit med kaffe *L*…….
Finns säkerligen positivt med kaffe med men vad jag förstått så är man extra känslig ska man se upp då koffeinet kan påverka insulinet och starta sug…..
Vet inte var jag läst det….
Tydligen håller de på att få fram koffeinfria kaffebönor, ska visst kunna bli koffeinfria genom angrepp från någon insekt. Annars innehåller det koffeinfria kaffe vi köper ca 3% koffein eftersom man inte kan avlägsna allt koffein vid beredningen av koffeinfritt. Men om man lyckas dra ner sin konsumtion till koffeinfritt får man i alla fall i sig lite koffein och hjälp med koncentration och allt vad det nu var. Låter ju jättebra. Undras varför man ibland läser att gamla som inte kan sova sover bättre på kaffe. Kanske verkar lugnande på något sätt om de är oroliga. Ja, den som lever får se!
Ja, kaffe med vispgrädde är nästan det allra bästa med denna kost. "Gräddlatte"! Testa Coops eget pulverkaffe - det har nästan chokladdoft och jag kan öppna burken och lukta hur länge som helst på det! (Säljs i påse.) Har man druckit det med vispgrädde tycker man att allt annat kaffe blir äckligt med grädde i. (Gör jag i alla fall…)