Vindarna vänder
Läste något intressant i en tidning idag. Kan vi ha något med denna trend att göra? Hoppas fler hänger på nu då.
* Försäljningen av läsk och lightläsk minskade med 6% förra året.
* Lätta mejeriprodukter och lättmargarin minskade med 7 %.
* Försäljningen av sötningsmedel minskade.
* Fetare mat och bordsmargarin med över 40% ökade med 15 %.
* Ekologiska varor ökade.
Det låter ju jättebra!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Ja, och jag hoppas att detta bara är början.

Det tror jag absolut. Tror även att böcker som t ex "Den hemlighetsfulle kocken" har betydelse.

Å andel kommuners VA- och avfallskontor som klagar på mycket matfett i avloppet, ökar…
Å grannar också kanske!? Det var en helg som det hade slaggat igen hos mig. Jag gjorde flera rensningar, men utan nämnvärt resultat. På fredag e.m. kunde jag slå fast att det även hade slammat igen under mina avtagbara "krokrör". Får ringa värden på måndag resonerade jag… Fast på lördagkväll kom de av sig själva, utan att jag ens hade tittat på telefonen. Det var VA-akuten. Grannen under mig hade ringt. Det hade börjat rinna vatten på väggen inne i hennes köksskåp… Tänka sig…

Bengt-Olov
Har precis haft en dust med avloppen själv!
Troligen är detta gissel den hemskaste biverkningen av vår kost tom värre än tandstenen
..

Mmm. Apropå det där med ökad tandsten, vår gamla stötesten (blir lite OT i tåden - om "makaren" ursäktar) - tror du som Pasi verkar tro, att detta INTE ÄR ett övergående problem, som det mesta andra!?
Det ev. faktum att inte alla får ökad tandsten, tyder väl på att detta inte är något som vi alla behöver vänja oss vid. Å andra sidan, så tyder väl den där senaste enkäten på området, att vi som FÅTT ökad tandsten, inte blir av med den… :-/
Nä, men för att återgå till trådämnet, så visst är det positivt, och visst är det här bara början!? Den sten(ålderkost) som satts i rörelse (i duddel bemärkelse), kan väl omöjligen stoppas!?

Jo, det borde väl vända nu. Var hem till en kompis i helgen och tog med mat (för jag blir så dålig när jag gör avsteg). Erbjöd henne maten med tillägget att hon kunde ju koka potatis eller ris till sig. Det slutade med att hon åt fiskgrytan med avokado till som mig och sedan var förvånad över hur behagligt mätt man blev. Och hon är verkligen FETTSKRÄMD…