Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9438 ggr
IngelaZ
0

Utsättning av medicin

Har ätit Zoloft i ca 10 år, prövat ta bort medicinen tidigare ett par ggr med dåligt resultat. Har nu lyckats minska dosen från 200 mg till 150 mg sen jag började på LCHF. Mitt mål är att sluta helt med medicinen.

Hur ska man gå till väga för att bäst klarar av att sluta? Finns det något mer naturligt ämne som man kan ersätta med för att minska utsättningsbesvären? Läste nåt om Trypofan som är ett förstadie till serotonin, är det någon som har erfarenhet av detta?

greensis
0

Det har funnits en tråd om tryptofan, där någon hade ungefär samma fråga som du. Kalkon är tydligen det livsmedlet med högsta naturliga tryptofanhalten. Men sök lite på forumet och se vad du hittar.

Fabricati diem, pvnc!

Fricko
0

Om du är inresserad kan du prova om en spikmatta kan vara något för dig. Det finns info på www.shaktimattan.se

IngelaZ
0

#2 Jag har redan en spikmatta Glad

Inke
0

#3 vad tycker du om den??

Denna kommentar har tagits bort.
IngelaZ
0

#1 Nu hittade jag, hade stavat trypofan istället för tryptofan, inte konstig att jag inte hittade nåt innan.

Det ser ju ut som att man får i sig mer tryptofan med LCHF kost, eftersom jag äter både mycket kött av olika slag och mycket ost. Såg att parmesanost och cheddarost var riktiga bomber.

Kanske det är därför jag klarat av att ta bort 50 mg av zoloften utan nåra större besvär. JAg behöver kanske inte oroa mig så mycket utan fortsätta trappa ner i långsam takt.

IngelaZ
0

#4   Jag blir mycket mjukare och mer avslappnad i kroppen när jag använder den och lugnare. Blir skönt trött av den.

IngelaZ
0

Artikel i dagens hälsa om Tryptofan och Zenbev, ett kosttillskott utvunnet av pumpafrön. Någon som testat detta?

odezza
0

Äter du omega3? Jag började med omega3 långt innan jag började med LCHF, men märkte ingen effekt på min Depression. Då jag la om kosten märkte jag skillnad efter ca 2 månader.

Efter nyår provade jag att sluta med omega3, då jag ville se hur mycket kosten ensamt kan göra. Men depressionen kom krypandes, så jag avbröt försöket efter 2 månader.

Nu kör jag med sälolja! Och det fungerar jättebra på mig!

Jag har inte ätit antidepp sedan 2000, slutade för att jag fick svåra biverkningar av dom! Fantastiskt att du ändå har lyckats minska dosen såpass!.

"still lost in space and time"

IngelaZ
1

#9 Jag äter mycket fisk och tar omega3 lite då och då. Kanske skulle börja ta dom varje dag. Vilken typ av biverkningar fick du?

Jag drog ner 50 mg på en gång, men nu tänkte jag fortsätta att dra ner 25 mg åt gången.

dejsi
0

Först kan man halvera dosen antidepp i fyra veckor, sedan halvera dosen igen ifyra veckor. Det är svårt men man måste ta det väldigt långsamt. Har ätit Sertralin (finns i Zoloft) i ett år och har minskat från 100 mg till 25mg. Bröt sönder en tablett (50mg) i fyra delar men det är ännu svårt med bara 12,5 mg. Men kanske det bara är omställningsbesvär av lchf. Ta det lugnt så går det bra :)

odezza
0

#10 Jag fick bl a otäcka sår i ansiktet, på halsen och på bröstet, av seroxat och anafranil. Och det tog några år innan jag lyckades koppla det till medicinen. En sort, som jag inte minns vilken det var, kändes det som om ämnesomsättningen pajade, kände mig allmänt obehaglig i kroppen, och framför allt i magen. Av zoloft pajade lungorna, det var som att ha lunginflammation och astma samtidigt. Av remeron mådde jag skitdåligt psykiskt… kort sagt, det var enklare för mig att leva med depressionen! Flört

Men allt är ju individuellt, och jag vet ju att många känner sig hjälpta av medicinen.

dahlith
0

#8 IngelaZ

Jag har köpt Zenbev och tyckte att det lät så jättebra. Har själv ätit olika lyckopiller i 10 år. Det jag åt sist var Cipralex.

Zenbev lät jättebra. Glad i hågen kommer jag hem från  hälsokost och öppnar burken och blandar mig ett te på detta.

Men usch, fy och blä… Det var så sött så det kunde inte vara bra detta.

Läste sen innehållsdeklarationen och det innehåller dextros. Socker alltså. Deras rekommenderade dos ger 6,6 g kolhydrater och det ska du ta 2 gånger om dagen.

Nix, jag tar inte detta. Känns inte hälsosamt. Allt för sött för det.

Jag har tagit en tesked ur min burk för 319:- (är du intresserad att testa så får du gärna köpa den, men jag rekommenderar inte det.)  Antar att det bara är till att kasta den. Eller ge till någon som inte bryr sig om kolhydrater och socker men som kanske skulle må bra av det.

Min psykläkare som skrev ut mina piller från första början, tycker att naturmedel är bra och han vill gärna att man testar sånt också. Han tyckte att jag kunde äta beprövade medel som rysk rot, rosenrot eller gingseng. Allra helst arctic root.

Själv klarar jag inte av att svälja stora tabletter så jag har valt att köpa Chinsan (finns i de flesta affärer på hälsokosthyllan). Det är flytande rosenrot och rysk rot och chisan. Jag har nu kunnat sätta ut 3/4 av cipralexen. Egentligen tror jag att jag strunta helt i cipralexen, men jag vill inte få backslag och få känslostormar så jag tar det lugnt med utsättandet nu ett tag.

Men om det är chisan som har hjälpt mig med detta, eller om det är för att jag äter extra D-vitamin och omega3-tillskott, vill jag låta vara osagt.

Tror att omega3 och d-vitamin är jättebra även för Depression.

Gärna i kombination med promenader.

Annars kan jag bara säga att tryptofan (pratar som vegge nu, vet inte hur det är med köttet) finns i en hel del i valnötter, parmesanost, bananer.

Tror nog att du kommer att klara detta Ingela.

Lycka till!

kramar/dahlith

IngelaZ
0

# 13 Tack för varningen, blir inget Zenbev för mig.

Äter D-vitamin och Omega3. Har faktiskt rosenrot hemma i skåpet som jag inte testat, ska pröva dom nu. Menade din läkar att man kunde äta dom samtidigt som man äter antidepp?

#12 Du det var verkligen inte trevliga biverkningar du fick.

Jag undrar faktiskt om vissa av mina besvär faktiskt är biverkningar av medicinen och egentligen inte symptom på utmattningen. Enda sättet är ju att försöka sluta med tabletterna och se vad som händer. Sen så har jag läst nån nyligt gjord undersäkning antidepp inte hjälper så mycket som man tror utan är stor del placebo effekt. KÄnns rätt meningslöst att stoppa i sig tabletterna när man kanske får samma effekt av nåt mer naturligt.

#11 Menar du att man ska halvera dosen som man redan satt ut? I mitt fall, så har jag då tagit bort 50 mg ska jag  halvera det och ta bort 25 mg i nästa steg? Förstod nog inte riktigt hur du menade.

dejsi
0

Just precis Ingela! Man halverar hela tiden den kvarvarande dosen. Du får göra som du vill men själv har jag läst nedtrappningsordningen på rfhl.se. De menar att antideppressiva är en beroendemedicin som är svår att bli av med. Själv har jag försökt snabbt men blir jätteyr och konstig, så jag vill minska försiktigt 4 veckor åt gången. Kanske väntar längre pga att jag bara ätit lchf i 2 veckor. Lycka till :)

odezza
0

Jag slutade tvärt med medicinerna, så fort jag kopplade dom till biverkningen… inget uttrappande här inte, och det gick utan problem…

Obs, jag rekommenderar det inte, jag beskriver bara mina erfarenheter… vi är ju alla olika och reagerar olika.

Min Depression beror förmodligen på någon form av personlighetsstörning, psykiatrikern och psykologen tror att det kan vara en blandning av några olika, i mitt fall. 

Jag läste en bok, "Borderline personlighetsstörning" av Görel Kristina Näslund (jag uppfyller en del av kriterierna, t ex dissociation, men inte den mest utmärkane, som är dålig impulskontroll, jag är alltså inte klockren borderline).

I den boken menade hon att personer med Depression pga borderline oftast inte svarar på medicin. Och så verkar det ju ha varit i mitt fall.

Men man kan ju ha Depression av andra orsaker, där kan kanske medicin fungerar bättre. Och kanske att man då måste trappa ut. Men, som sagt, för mig var det inga som helst problem med att sluta tvärt, från den ena dagen till den andra. 

Har testat D-vitamin, men det förvärrade min astma rejält. Säloljan fungerar jättebra, har fått massor med energi. Därmed inte sagt att det fungerar för alla… Flört

dahlith
0

Ingela Z

Ja, min psykläkare menade att jag kunde använda rosenrot, rysk rot, gingseng samtidigt med cipralexen.

Om du ändå har det hemma så kan det ju absolut vara värt att prova det.

Glad

IngelaZ
0

#17 så bra då ska jag testa  Glad

Läste precis i Atkins bok om
5-hydroxy-tryptofan som tydligen finns på hälsokost i olika format. Tryptofan är förstadiet till serotonin men ska först bildast till 5-hydroxy-trypofan innan det blir serotonin. Kanske kan va ett alternativ.

Min oro för detta grundar sig på att jag har ätit Zoloft för ångest och panikångest ursprungligen, därav den höga dosen. Har inte haft någon panikattack på flera år, men är ändå rädd att det kommer tillbaka när jag slutar med medicinen.

Vill helt enkelt sluta medicinera och om det blir problem hitta något mer naturligt att byta ut medicinen med. Tidigare försök har resulterat i urtrappning av medicin, ökad ångest, spänningar mm som gjort att jag blivit rädd för att få panikattacker som i sin tur gjort att jag ökat dosen igen.

Jag har alltså inte nåra problem med Depression. Så i den meningen är jag inte orolig att sluta med medicinen. Min diagnos är utmattningssyndrom med generaliserad ångestsyndrom (tror jag det heter)

dahlith
0

Jag fick också mina utskrivna till att börja med för panikångest och social fobi. Men så småningom fick jag även depressioner under höst, vinter och även lite på våren. Det har liksom gått i vågor.

Nu när jag kommit i kontakt med er här så har jag ju förstått att mycket berott på solbristen och att D-vitamin därför är väldigt bra att äta extra av. Nu vet jag ju visserligen inte ifall jag kommer att bli drabbad igen, trots att jag äter D-vitamin, men jag tror åtminstone inte att jag kommer att bli lika hårt drabbad ifall det slår till igen.

5-hydroxy-tryptofan läste jag mycket om för ca 2 år sen. Just då hittade jag ingenting som fanns på svenska marknaden. Numera finns det ju lite mer. T. ex Griffonia. Men enligt min psykläkare så är det inte bra att agera försökskanin på nya ämnen som dyker upp på marknaden. Så han menade att rysk rot, rosenrot och gingseng var mycket bättre att ta eftersom de funnits med länge på marknaden och var väl beprövade. Så just griffonia kunde han inte ge några klartecken till.

Men jag tänker som du, visst låter det jättebra att kunna få i sig ämnet direkt.

Men du äter väl kött??? Käka lite extra mycket kalkon så får du ju upp tryptofanhalten ordentligt.

andreas0
0

#1 och andra, Kalkon är inte den matvaran som har mest tryptofan. Ost har mer. Sedan varierar det väl mellan olika ostsorter. Även griskött, nötkött och kyckling har rätt stora mängder, dom ligger på samma nivåer som kalkon.

Själv tycker jag att jag sover bättre sen jag började äta en bit ost varje kväll.

dahlith
0

Ost av cheddartyp sägs vara den allra bästa av ostkällorna.

dahlith
0

själv tror jag inte att enbart ost räcker som tryptofankälla..

Har ju själv ätit ost i massor och ändå behövt SSRI (är då vegetarian). Själv tror jag att det behövs aminorsyror från kött för att tillgodogöra sig det bildade serotoninet för snabbare utveckling.

Egentligen är jag helt villrådig här men jag har själv inte mått  bättre av ost (förutom vid min B-12 brist)