Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11222 ggr
missaz
1

Sockerförgiftad...?

Igår när vi var på stan och gick för att äta lunch fanns inget annat att välja på än fläskfilégryta med både redning och socker i fonden. Jg tänkte att om jag äter bara köttet, hoppar grönsakerna och tar en rejäl klick bearnaise till måste det ju gå bra ändå. Det är j inte mkt sås som fastnar på köttbitarna.

Direkt efter måltiden började jag känna mig superkonstig, yr, mådde inte bra, nästan som om jag var full, men på ett väldigt otrevligt sätt! Drogad är nog rätt ord. Höll i sig 30-45 minuter.

Nu undrar jag om det kan vara kolhydrater, alltså sockret i maten som gjorde mig så yr? Har ju inte ätit ngt sockrat på över 3 veckor, så jag kke har blivit känslig som 17 för socker? Någon som varit med om liknande så jag vet om det berodde på sockret/mjölet i såsen?

Lehane
0

Det kan bero på en lätt sockerchock. Har själv inte gjort några avsteg, så inte upplevt det själv.

Men om man exempelvis observerar sockerchockseffekten på andra ovana, t ex djur eller barn, kan man se liknande påverkan…

Har du varit rökare och ngn gång slutat/hållit uppe mer än en vecka? Om man sen röker, får man en liknande chock, en nickokick - socker kanske är en drog, trots allt?

Mervi
0

Jag känner igen symptomen, socker så klart. Tur det gick över ganska snabbt. Kroppens sätt att säga ifrån att socker inte är bra.

Jag blev yr och mådde illa efter att ätit engelsk lakrits en gång och det gör jag inte om.

missaz
0

Lehane och Mervi; tack för svaren!

Lehane; japp, kändes ungefär som en nikotinkick, mkt obehagligt!!! Var det sockret som gjorde detta är det en drog, helt klart!

Mervi; känner ett allt mindre sug efter något sött efter detta, vill inte uppleva det igen! Dessutom inser man ju att det inte alls är bra för kroppen med socker när man börjar må så dåligt på det!

fettbramat
0

Jag får hjärtklappning när jag äter socker eller för mycket kolhydrater.

Mervi
0

Jag får lätt huvudvärk efter för mycket socker, tex. något  smygsocker i maten ute eller av mörkchoklad.

magma
0

Om det inte var sockret, så kanske det fanns glutamat i grytan? Finns ju bl.a i en del kryddor, buljong och fonder.

Lehane
0

#6 Det kan även vara enkomboeffekt… Glutamat + socker = chockeffekt!

greensis
0

#4 Samma som Helena - jag får brutal hjärtklappning, alltså hårda hjärtslag och pulsrusningar.
I svåra fall (tårta, godis) även yrsel, öronsusningar och kräkillamående. Vilken tur att jag inte storfuskar särskilt ofta.Förvånad

Fabricati diem, pvnc!

mommo
0

Jag har råkat ut för en rejäjl sockerchock för en månad sedan, det var utan tvekan vad du nu också råkade ut för.

Var glad att det inte var rent godis som du åt, då hade det blivit ännu värreFlört

Nigi
0

Jag slutade för några år sedan att äta mer än några bitar godis (nu är det inget alls). Upptäckte nämligen efter 1½ års uppehåll att min migrän hade försvunnit. Testade med att äta godis, ungefär som jag hade gjort förut, och migränen kom som ett brev på posten. Likadant är det faktiskt om jag äter mycket salt som i chips. Nu är det sällan jag har migrän, kommer egentligen bara om jag är stressad och spänd och pga detta har sovit dåligt.

Minimum
0

Vad bra att höra att man inte är ensam. Jag var på middag för en tid sedan och kunde inte motstå den supergoda efterrätten. Den innehöll ganska mycket socker. Hela nästa dag kände jag mig yr och konstig och har misstänkt att det kunde vara för mycket socker för mig.

missaz
1

Verkar ju som om det är många som reagerar på socker, så då antar jag helt klart att det berodde på detta. Kanske även glutamat, lite sådant får man ju i sig ibland i skinka eller så, men i en fond eller kryddor so kan vara i en gryta kan det ju vara mängder. Har långt innan jag började med LCHF slutat med glutamat, så jag kke har blivit känsligare för det med.

Wildrat
0

Jag reagerar också sådär på socker tror glutamat och margarin ger ungefär samma eller så är det bara att margarinet och glutamaten var samtidigt…