Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2380 ggr
maxiq
0

Mätt av sojaprotein?

En japansk öltillverkare (!) har gjort en undersökning om varför folk har svårt att banta och 56% svarade att det beror på hunger (nähä?) så då har de utvecklat ett protein av sojabönor som stannar kvar längre i magsäcken och ökar mättnadskänslan i upptill en timme (wow!) längre enligt tester på 20-30-åriga kvinnor.

Det bygger ju på villfarelsen att det är mängden mat som ligger i matsäcken som ger mättnad istället för hormonerna. Varför inte käka mer fett istället och hålla sig mätt i många fler timmar?

greensis
0

Gåtan som sig ej gissas låter kommer så åter…

Fabricati diem, pvnc!

parsley
0

När jag gick på lågstadiet fick jag lära mig att man ska äta var fjärde timme. Maten stannar kvar i magsäcken 4 timmar och när magen är tom är man hungrig. Blir man hungrig efter kortare tid har man inte ätit ordentligt och måste lära sig att äta bättre till nästa gång.

Inke
0

Jag gick en "levande föda" kurs för många år sen. De sa att soja bönor var mer svårsmälta än kött.= Ligger kvar i magen längre?= mätt längre??

greensis
0

#3 "Levande föda"? Vad menas med det?

Det enda jag äter som jag vet är levande är yoghurt. Och eventuellt örter plockade från krukan. Sojabönor är väl inte levande, direkt?

Eller som Baloo och Mowgli sa i Djungelboken:
-Äta myror?!
-Kittlar dödsskönt i kistan.

Fabricati diem, pvnc!

Ulf-S
0

Levande föda = Mat som inte upphettats över 41° C vid beredningen. Alla näringsämnen/enzymer bevaras.

Exempelvis råkost, groddar, mjölksyrade grönsaker, lufttorkade skinkor och korvar, carpaccio, råbiff, sashimi, opastöriserade mejeriprodukter…