Torkat kött
Igår torkade vi fläskkött i ugnen.
Skär i strimlor..(svårt att få bra form när man bara använder sig av en kökskniv)
Blanda med olivolja och kryddor av smak.
Fördela bitarna på en plåt
In i ugnen på ca 50g (varmluftsugn) I ca 3 timmar
Ta ut och smörj in bitarna i turkiskt yougurt + olivolja
In i ugnen för en sista gång på 200g ca 30 min.
Dom blev riktigt goda..Vi äter dom som kvällmat doppat i cremefraishe eller så lindar vi in dom i ost.Supergott och enkelt att ta med sig om man skall iväg nånstans o äta på resan.Försöker lägga in en bild som jag tog på dom.
Låter hur spännande som helst.
Tack särskilt för bilden, vi behöver fler bilder !!!
Numer pensionär i Nynäshamn

Varsågod.. 
Ja visst är det kul med bilder..Det gillar jag oxå. Enkelt att bifoga..Skall ta bilder lite oftare så kan man lägga in här hur måltiderna ser ut.
Mums, så gott det ser ut! Vad duktiga ni är på att laga mat!

Vad är det för kött??? Sidfläsk eller kotlettrad ,typ? Är superintresserad av det där godiset..

Tack..
Javisst är det kul om man kan laga mat..här hemma e det faktiskt min kille som sköter den biten.Jag har kunskapen om kolhydraterna och han har fantasin med maten, så det är bra samarbete här hemma. Det är benfri kotlettrad..men man kan nog göra det med vilket kött som helst, tror jag..Tycker ni definitivt skall testa det..för det är sååå gott….lycka till!!

Jag har tillverkat snacks av kycklingfile på liknande vis. Dom funkar jättebra som ersättning för cips odyl. Man steker hela kycklingfileer i smör naturligtvis och kryddar med det man tycker är gott, jag föredrar grillkrydda. Sedan skär man dom i så tunna skivor som det är möjligt. Lägg skivorna på ett bakplåtspapper och torka i inte alltför stark värme. Skitenkelt och jättegott!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Tack för tipsen, jättekul att få nya tips. Dessa skall jag absolut prova.

Hej
Oj vad detta lät gott! Underbart med sådana tips som gör att man kan variera sig. Så här i starten behövs massor av goda tips! Tack
//Karin
En liten varning för grillkrydda bara.
Ta det inte personligt Tilda!!!
Grillkryddor och en hel del andra kryddblandningar innehåller bla glutamat. Själv är jag oerhört känslig för just detta. Jag blir lite illamående och får även knip och tror ev att det blir sug och kanske även hindrar viktminskning.
Det kan tyckas vara petitesser eftersom det är så lite i en krydda, men när man ätit så "rent" som jag gjort längre perioder, helt utan tillsatser i maten, då märker man även sådana små skillnader när man någon gång gör avsteg.
Jag avstår tex numer från färdiggrillat, färdigkryddat pga detta.
Jag säger IGEN, jag är extra känslig, men jag vet att det finns fler här som är det och jag vill bara hissa en liten varningsflagga, när Du Tilda förde Grillkrydda på tal. Arromat tex är min absolut värsta krydda, den fungerar inte alls.
Jag har googlat en del på detta och hittat följande länk:

Hej Margareta!
Jag är myket medveten om att det är rena giftet med natrimglutamat! Har använt mej av Oldenburs kryddor under ett antal år och skulle inte tänka tanken att ha i något så gräsligt som natriumglutamat i min mat!
Här har ni adressen om ni är intresserade!
WWW. OLDENBURGSKRYDDOR.SE
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag är väldigt intresserad eftersom jag SKYR alla kryddblandningar med tillsatser som pesten.