Jag behöver lite hjälp.
Jo det är så här, jag är kanske inte så gammal, 19 år ä jag och tar studenten nu till sommaren. Rättare sagt om en och en halv månad. Den 14 Juni för att vara exakt ;) Nu behöver jag lite hjälp för att på ett snabbt men relativt enkelt sätt gå ner några kilon. Jag är helt ovetande på den här metoden. Så några lätta mål till frukost vore uppskattat. Jag äter i skolan där jag inte har så mycket att säga till om maten. Dessutom lever jag på studiebidrag plus underhåll. Det vill säga i runda slängar 2000. Så jag har lite problem med att få ihop allt. Så nu ber jag alla snälla människor här om lite hjälp. Självklart kommer jag berätta hur det går när jag kommer igång. Så ni får veta om det fungerar och så där.
Väldigt tacksam för svar och tack på förhand :) // Erica

Välkommen hit till oss Aylantra, leta med hjälp av sökfunktionen det finns massor av gamla nybörjartrådar! Lycka till!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#0, Du är väl inte överviktig? Du ser inte ut att vara det på bilden i din profil i alla fall.
LCHF kosten som vi pratar om på den här sidan får man en hälsosam normalvikt av, man blir inte sjukligt underviktig á la svältsvältarna i hollywood. Om det är det du är ute efter så har du nog kommit fel. Fast det kan ju vara en gammal bild också, eller något jag inte vet om.
Hoppas du hittar något som passar dig ändå. Om du ändå vill testa LCHF så finns det en massa nybörjartips, kolla in artiklarna här på sidan och sök bland nybörjartrådarna för att se vad andra har frågat tidigare.
Vad gäller ekonomin så gäller det att köpa på sig massor när dom har extra bra erbjudanden och sedan frysa in.
Det finns inga garantier att du snabbt kommer att gå ner i vikt genom att äta lchf. Förutom att du kan förlora ett par kilo snabbt i början p g a vattenförlust. Däremot kommer de kilo du går ner att vara bestående, så länge du äter lite kolhydrater.
Ett billigt o bra sätt o få råd med lchf är att äta efter erbjudanden - det finns nästan alltid ngt kött eller färs på rabbatt. Annars kan det vara att köpa kött med kort utgångsdatum, många affärer sätter ned priset med upp till 30%
En enkel o mättande frukost är äggröra på 2-3 ägg o 3 msk grädde, med ett halvt paket bacon till. Stekt i smör.
Lycka till!
#2 Nej bilden är inte gammal. Men jag har ett nogorlunda smalt ansikte. och NEJ, jag är verkligen inte ute efter att svälta mig. Var rädd för att det var det folk skulle tro med tanke på min ålder. Jag är 19 år och väger närmare 90 kilo. Så var det med den saken. Jag är 172 lång. Så någon vikt på 60 kilo är jag inte ute efter. Jag vill bara få lite tips om hur jag som inte har någon miljoninkomst ska kunna gå ned i vikt på ett bra sätt. Har provat pulver och som många andra har konstaterat märkte jag oxå att den metoden fungerar under en kortare tid. Jag får titta vidare. Är dock fortfarande ute efter lite tips på billiga och enkla maträtter. Då dem flesta jag läst här inne inte är studenter och kanske har en någorlunda okej inkomst.

#4 Det finns flera här som inte är så stadda vid kassa, om man så säger. Ägg och smör är stapelvaror i ett lchf-hushåll, det är rimligt billigt, innehåller bra näring och mätt blir man garanterat. Billigaste grönsaken är nog vitkål. Kött, fisk, kyckling till extrapris.
Det finns minst en tråd om hur man ska kunna leva lchf-nära på extremt magra finanser.
Fabricati diem, pvnc!
#4, okej.
Jag är själv student, men har studielån så jag klarar mig hyffsat. Jag kan rekommendera dig att låna någon av böckerna om LCHF på biblioteket, t.ex. "Doktor Dahlqvist guide till bättre hälsa och viktkontroll" av Annika Dahlqvist, eller "GI-Noll" Av Sten Sture Skaldeman. Efter att ha läst en sådan bok så bör du förstå ungefär hur det hela fungerar, och vad man ska äta. Läs gärna båda. GI-Noll har många recept.
Observera dock att detta inte är någon slags "gå ner 30 kilo på en månad" kur, utan man går ner i vikt i en mer lagom takt, kanske 1/2 kilo i veckan, för dom som inte har problem med att gå ner i vikt. Sedan när man nått normalvikt så stannar man där. Det är en kost man kan äta och må bra på resten av livet.
Man får en massa andra hälsovinster på köpet, efter dom första omställningsbesvären känner man sig piggare och får mer energi än någonsin. Är du ute efter inspiration till recept så kika in på airams matblogg. Kolla även receptsektionerna här på forumet, du hittar dom om du scrollar ner lite i den vänstra menyn.

Hej!
Jag lever själv på studiemedel, studerar dock på högskolan så jag får nog mer än dig på gymnasiet men till mat kan jag lägga ca 1500-2000 kronor i månaden.
Jag kör nog en ganska extrem variant av LCHF, äter nästan uteslutande kött och inälvsmat. Kött väljer jag oftast lamm importerat från nya zeeland, av typen "lammframdel". Det innehåller naturligt stor andel fett, och kostar mindre än 40 kronor per kilo. Dessutom är det VÄLDIGT gott.
Kompletterar med inälvor, lever, hjärta, njure har jag försökt mig på men det gillade jag inte. Inälvor är väldigt billigt och otroligt nyttigt, lever får man dock tänka på att det kan ge överdos av vitamin A om man skulle äta alldeles för mycket (dvs kilovis per vecka).
Resten av utgifterna går på smör, möjligtvis någon c-vitaminrik grönsak då och då (broccoli, brysselkål, spenat) som jag ser till att tillaga VÄL. Detta mest för att inte riskera skörbjugg i onödan (även om jag tvivlar på att jag skulle få det utan grönsakerna).
Själv äter jag inte ägg då jag tycker att jag får ont i magen av det, men annars är ju ägg utmärkt och billigt, lätt att tillaga. Det man kanske bör tänka på är att ekologiska ägg är att föredra, då de innehåller bättre sammansättning av fetter. Men det är kanske lite överkurs för en nybörjare.
Som sagt, jag är extrem, jämfört med medelpersonen här på forumet i alla fall. Jag skulle väl nästan kunna kalla mig no-carber och inte low-carber. Så om du tycker att jag äter lustigt eller äckligt så ta inte åt dig, utan läs av andras råd och tips istället. Detta var mina.
Ha det!
/Dennis
#7, vitamin c förstörs av värme, om det är det du är ute efter så är det nog bättre att du äter någon grönsak man äter kall som har mycket vitamin c. T.ex. paprika. 50 gram paprika ger 80mg vitamin c och 2g kolhydrater. Det 2-3 gånger i veckan så är vitamin c brist knappast något att oroa sig för. Lever har ju en del vitamin c med, den åt urprungsbefolkningar ofta rå, men det är kanske inte något som känns så tilltalande idag.
Fast så mycket som vitamininnehållet i grönsaker varierar från sort till sort kanske man inte vågar lita på att det har så mycket i sig om det inte är ekologiskt.
Hej Aylantra, Kul att du hittat hit
och är intresserad av ett bra sätt att äta som även kan få dig att gå ner i vikt. Det bästa är dock att du kommer att må så mycket bättre med denna kost. För mig har allt sötsug försvunnit och jag kan säga dig att man sparar in mycket pengare på att inte köpa slisk och halvfärdiga dyra produkter. Även frukt är ju dyrt och där sparar man en slant också. Är rätt ny på detta jag också, har ätit LCHF i två månader, men man lär sig snabbt eftersom det finns så mycket bra information på detta forum.
Fläskfärs är ju billigt, brukar köpa mycket och blanda med lite nötfärs steka upp ett gäng biffar, in i frysen så har du att ta fram. Ägg är billigt och det brukar va storpack på bacon. Jag äter även en del fiskkonserver, tonfisk i olja, makrill i tomatsås. Blandar med majonäs, creme fraiche, kryddor. Lite babyspenat som dekoration, räcker länge. Broccoli.
Jag tycker att Sten Sture Skaldemans bok GI-noll är superbra för mattips.
Lycka till och berätta hur det går för dig.

Vad bra. Då har jag klarat mig i över 8 månader utan c-vitamin, och mår utmärkt. :)