Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2867 ggr
Fibblan
0

Kramp

Har ni något bra tips på vad som kan lindra kramp?  I morse så flög jag skrikande upp ur sängen och sambon trodde jag höll på att dö.  Jösses så ont det gjorde.

Tacksam för tips Cool

Mervi
0

Drick mycket vatten, och magnesium brukar hjälpa. Jag får kramp om jag glömmer mina magnesiumtabletter.

Margareta
0

#2 Även jag behöver magnesium och köper dem helst på Hälsokosten där de har lite högre dosering.

Numer pensionär i Nynäshamn

Gittan-Xyz
0

Skaldeman säger att man ska äta kalium för att slippa kramp.

Fibblan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste just i Skaldemans bok om kalium. Ska nog köpa det. Har annars magnesium brus som jag tog……..tror ni inte det var sötningsmedel i??  Köpte dom på Lidl för länge sedan, kanske ska gå till hälsokost istället.

Margareta
0

Hälsokost för Magnesium är bra, men Kalium Retard köper vi på Apoteket och de brukar vara "bakom disk".

umbra55
0

Finns Cal-Mag tabletter.

Du kan behöva mer av både kalcium och magnesium OCH vatten! Hav tröst- det blir bättre med tiden- men kosttillskotten ska du fortsätta med!

PS magnesium gör bäst nytta om det tas till kvällen!

oldwolfie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bra  du  sa de  ska  genast  gå  o blanda  till minmagnesiumdrink

klarar  mej inte  utan  o  gjorde  de  inte innan  hellerSkrikandes

Fibblan
0

Ja då ska jag gå och slå näven i disken på apoteket då….. Vi har världens "surkärring" som står där, så jag får väl slåss för kaliumtabletternaSkrikandes  Men jag har rivit i åt henne förut och då blir hon som ett lamm *S*

Margareta
0

Det finns de som kämpat för att få dem trots att det är receptfritt. En tog med burken och visade som "bevis", men det gäller ju att få ut första burken…

Mervi
0

Jag hade hört att det var svårt att få ut Kalium så jag var förberedd. Kollade vad det hette exakt, hur stora förpackningarna var och valde den med 200 st. Det heter Kalium Retard 750 mg. Så gick jag till apoteket och sa att jag skulle ha det. Inga problem. Men i kassan sa tanten att detta är Kalium inte Calsium, jag sa ett det skulle vara Kalium.

Jag har inte haft några problem men jag tror att man inte kan gå dit och fråga om det typ: Finns det något Kalium och man har hört att man skall äta det osv. Man måste vara besämd. Sedan har de ju inte med det göra vad man skall ha det till.

Lycka till alla!

Gittan-Xyz
0

Men herregud, vi är väl vuxna människor i ett fritt land!

Trots 1 kalium retard på morgonen och en på kvällen har jag återfått mina gamla myrkryp i benen (en form av kramp). Inser att jag måste köpa magnesium. Bäst är väl hk? Vilket sort köper du, Margareta? Dos?

Shantina
0

Min pojkvän har oxå jätte mycket kramp..Han har svårt för att gå och lägga sig på kvällarna..

Skall gå ner och köpa magnecium nu och ta en sväng in på apoteket för kalium retard som ni skriver..

Men varför e apoteket så hårda med just kalium??? Fundersam

Oh tack för att du kollade upp kalium retard..hur mycket kostar dom?

Mervi
0

Gittan: Kolla på CalCounter hur mycket magnesium du får från maten och kolla sedan hur mycket du behöver (det finns listor på det också där) så vet du dosen. Det står även på magnesium-burken hur starka de är, hur mycket magnesium de innehåller. Man skall ju inte överdosera.

Jag tar 2 tabletter. Mina innehåller 300 mg styck, tror jag det var.

Gittan-Xyz
0

Tack, Mervi. Ja, lätt att kolla nu när jag ätit samma mat 3 dagar i rad. Minns faktiskt nu att jag fick myrkryp förra sommaren när jag ätit omelett till middag. Märkligt!

Gittan-Xyz
0

Vad är det för adress till CalCounter?

Mervi
0

Shantina: Jag kommer inte ihåg hur mycet det kostar, men det var inte så dyrt. Under 100 kr.

Det är ju viktigt att inte överdosera Kalium.

Mervi
0

http://www.tikei.net/index.asp

Adressen till CalCounter.

Gittan-Xyz
0

Tack, nu hittade jag, men det verkar klyddigt att hitta där.

Margareta
0

Jag köper Magnesium på Hälsokosten och tar "högsta dosen".

Gittan-Xyz
0

OK, tack för hjälpen, Margareta!

umbra55
0

Kalium ska inte överdoseras därför att det påverkar hjärtat. Risk för arytmi föreligger tex. Så kalium är inget att leka med i onödan.

Kalcium och magnesium är ofarligare salter.
Varför inte be att få en blodsaltsanalys innan ni börjar äta just kalium?

Gittan-Xyz
0

Ojdå, jag som börjat ta kalium både morgon och kväll utan att egentligen ha en susning om ifall jag har brist…

Var får man blodsaltsanalys och vad innebär den?

Fibblan
0

Jag kastade in sambon på apoteket innan vi åkte på sem, han sa till extra om ren magnesium. Vad tror ni dom gav honom?  Jo någon joxig tuggtablett med massor av sötningsmedel i. Det är banne mej så man storknar.

Mervi
0

#23 Jag har också råkat ut för den magnesium-pillran, gillade det inte alls. Köper på hälsokost nuförtiden.

umbra55
0

#22 Blodanalys gör de på vårdcentralen. Gå till din läkare och be om en hälsokontroll för att du äter annorlunda mot tidigare. Gnäller läkaren, gå till en annan!

Då kollar de din kemiska balans -kan man säga. Kolesterol, salter /be speciellt om magnesium och kalium, kalcium så de verkligen kryssar för den / blodvärden etc.

Du har rätt att göra en hälsokontroll.. men kan få vänta ett tag på labtid.

Margareta
0

Jag har gjort den blodanalysen umbra nämner och alla mina värden var helt ok efter 6-9mån på LC. Då åt jag endast en multivitamintablett om dagen, men jag har sen tidigare ätit mycket magnesium eftersom jag länge vetat att det hjälper mot muskelkramp och foglossningar (vid grav).