Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1781 ggr
hassez
0

ÖL

Hej!

Varför kallar man öl för flytande bröd?
Ett lågkaloriöl innehåller
3,5 % alkohol
0,5 gram protein
1 gram kolhydrater
0 gram fett
energivärde 90 kJ (20 kcal)
en normal starköl innehåller ca 3gramkolhydrater.
allt per 100 gram (ca en dl)

Aniara4
0

Hur ofta dricker man en deciliter öl?!

Ulf-S
0

Ja, hur ofta blir det en deciliter öl?

Är man ute en kväll och dricker fem öl får man i sig kanske 100 gram kolhydrater… Det drar ihop snabbt! Kolhydrathalten varierar också en del mellan sorterna, jag har för mig att de ofta ligger på 4-5 g/dl.

Att det kallas flytande bröd beror nog på att det innehåller rätt mycket kolhydrater samt en del vitaminer och mineraler.

andreas0
0

Man kallar det för flytande bröd för att det är gjort på samma ingredientser som bröd (spannmål och jäst).

Och som sagt, man dricker knappast bara en deciliter öl, en burk på en halvliter är på 5 dl (500g), vilket då altså blir 15g kolhydrater, vilket är tillräckligt för att stoppa viktminskning för en del, speciellt i kombination med alkoholen. Dricker man sedan ett par stycken till så blir det ännu värre.

hassez
0

Har man så dåligt omdömme så att man dricker fem starköl på en kväll så får man skylla sig själ, då stoppar man säkert i sig hen hel del andra kolhydrater också.

Jag dricker oftast en folköl av lågkalorityp när jag äter middag det blir då fem gram kolhydrater.
Bröd innehåller betydligt mer än ett gram
oftast är det nog 10 gram eller mer.

Tilda-T
0

Dåligt omdöme vet jag inte om vi ska kalla det, var och en väljer som dom vill ha det!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

avant
0

Bortser man från fylledrickande och ser det som en måltidsdryck - ett eller två glas - så är det rent kolhydratsmässigt bättre än mjölk  och i mitt tycke betydligt godare till vissa sorters mat.

Besika
0

#6 vad bra, då behöver jag inte ha dåligt samvete över det mer… :)

andreas0
0

Var och en får väl bestämma själv om dom vill dricka öl, och i så fall hur mycket. Men har man problem med att gå ner i vikt så kanske det är bäst att avstå tills man nått normalvikten, för det kan som sagt stoppa.

Samma gäller om man har tarmproblem eller är känslig för spannmål av någon annan anledning.

Marylojs
0

Som sagt, alla gör vi våra val. Jag dricker Pripps Blå Pure ibland, gillar verkligen öl och är tillräckligt aktiv för att inte gå upp av det. Det är en 1 g kolhydrat/dl. Klart värt det ibland enligt mig.