Frön då?
Hej hej!
Hur är det med frön, får vi äta det? Typ solrosfrön.
Det är en del kolhydrater i det, typ 13g kolh/100g vara, men det fungerar ju bra att rosta nån matsked/portion och strö över salladsbladen t.ex. Mums!
Problemet med solrosfrön är förstås att de är så lättätna. Man kan knapra i sig ganska mycket på en dag. Om man är på det humöret, alltså. Och om man då vill hålla sig till ungefär 20 g kolhydrater, kan det bli lite väl mycket.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Frön innehåller fytinsyror som inte är bra för kroppen. Dessutom kan dom ge gaser och andra tarmproblem. Det är bäst att undvika dom.

#3 Och jag lever efter att man får prova sig fram vad och hur mycket man tål, istället för att börja med förbud.
Jag funkar inte med gräs-spannmålen, men frön av andra växter som vallmo och lin går bra. Melonkärnor är helt OK. Det verkar ha att göra med hur de är släkt rent botaniskt. Däremot har Maia helt rätt om risken att man överäter.
Fabricati diem, pvnc!

Dessutom innehåller fröerna toxiska lektiner
Dom är proteiner är som är selektiva för kolhydrater och tjänar ett flertal roller. Till exempel är lektinerna inblandade i kommunikationen mellan celler, cellernas levnadscykel och död, immunförsvaret, i inflammationer och i vissa typer av cancersjukdomar.
I frön används dessa gifter för att störa och skada såväl näringsupptaget som att öka tarmslemhinnans genomsläpplighet vilket orsakar oönskade immunreaktioner hos predatorer som är fräcka nog att äta upp växternas fortplantningssystem 

Håller med Greensis, man får äta precis vad sjutton man vill! (Utom andra människor då, sånt finns det faktiskt lagar mot.)
Frågan är vad man vill äta efter att man har undersökt vilka konsekvenser olika sorters mat får för just en själv. Här kan man däremot få tips om vilka konsekvenser viss mat brukar få för många av användarna, och därmed ledtrådar om vad man kan testa.
Frön innehåller en viss mängd kolhydrater, vissa får svårt att bara äta lite, det kan finnas andra problem med innehållet. Å andra sidan är det gott och ger mindre insulinpådrag än geléhallon t.ex. Man får välja själv alltså!

Visst får man äta vad man vill och naturligtvis är det olika grader i "helvetet" också
.
25-30 solrosfrön har nog ingen blivit förgiftad av och antagligen blir det inte tillräckligt med kolhydrater för att störa viktminskningen heller.
Men det finns många skäl till att folk besöker den här sidan.
Viktreducering ligger nog högt upp på listan men en hel del är nog också här eftersom dom hört om fantastiska hälsovinster
Vill man exempelvis komma åt en autoimmun sjukdom bör man nog fundera lite extra på dom saker jag och Andreas nämner här ovan..
Vilken grupp räknas nötter till…är de en egen el?

Nötter har satsat på ett hårt skal istället för toxiner och är alltså en mycket bättre kolhydrat än frön.
Nötter är enfröiga frukter inom undergruppen torra frukter.
Kokosnöt är en stenfrukt och vissa fröer (med omgivande fruktkött) är också nötter så det är lite förvirrande
..
Det finns ett par sorters nötter som bara kallas det fast dom egentligen är frön. Till exempel jordnötter. Jag vet inte om dom är bättre än andra fröer, men jag misstänker att dom inte är det.
Vilken djungel!
Smakade på "mandlar" från aprikoskärnor när jag var i Kina sist. De var *mkt* goda…o försvinnande små!