om hundmat
var idag och inhandlade nytt foder till vovven. Köpte det här diskuterade Orijen ( Senior).
Bakgrunden till att jag byter foder (för tjejen har fungerat mycket bra på den mat hon fått hittills) är att hon blivit väldigt matfixerad på sista tiden (tänker kolhydrater) och dessutom att hon fått juvertumörer och på fredag blir opererad för det andra gången. jag har blivit informerad (inte av vet) att tumörer behöver socker för att växa.
DÄRFÖR tänkte jag att då drar vi väl ner på kollisarna då! Så långt så väl . men när jag kommer hem med säcken och läser på den så är 42% protein, 14% fett och 18% kolhydrater. Lite för lite fett tänker jag direkt. och då vovven även har artros så tycker jag att hon behöver fett för att smörja lederna.
har funderat lite nu, och undrar, kan jag dra ner givan lite och hälla på lite rapsolja för att öka fettandelen? vad säger ni? eller behöver inte hundar lika mycket fett som människor?

Jag började med Orijen senior till min hund, men när den tog slut bytte jag till Orijens valpfoder eftersom det enda som näringsmässigt skiljde var att det är mer fett i! Dessutom var jag i en djuraffär häromdagen som sålde fiskolja för hundar i stora flaskor, typ 1/2 liter, det kanske vore bra att komplettera med?

har du kollat mineraler och vitaminer och spårämnen? brukar vara det som skiljer fodren. valpar har andra behov. Du har inte märkt något på din hund ?(som jag antar är äldre) jag tänker på blodvärden…
tror du att det behövs fiskolja? räcker det inte med att få upp fetthalten?
Om man utgår från det att proteinet + kollisar ska bli mindre än fettet så måste jag ju tillsätta rätt mycket fett… funkar det näringsmässigt då? Kommer hon bli lika mätt av fettet som jag blir, får hon i sig tillräckligt med spårämnen?
hmm.. mycket frågor
det var därför jag slutade med Orijen!! Mycket mindre fett än i min "vanlga" Franks Pro Gold. Dessutom tappade min ena vovve pälsen på hela bröstkorgen när jag bytte!

Min hund får Också Orijen sedan en tid, blandat med Bravo oxfärsbiffar. Jag brukar hälla över smält smör eller turkisk yoghurt eller något annat han gillar för att få upp fettet lite grann. Har inte testat fiskolja, men det kanske skulle funka.
På den här sidan om BARF står utförligt om hur mycket hunden behöver av allt. Även om man inte tar steget fullt ut och ger rå, naturlig föda, får man bra ledning där tycker jag.
Fair Winds and Following Seas!

Själv kokar jag min hundmat själv med hälften kött och sen hälften broccoli och morotötter. Grönsakerna fungerar som bulk, bra när man har ett matvrak i huset. Häller även på benmjöl och laxolja. Det bästa är om man kan få tag på slaktavfall men nu förtiden är det nästan omöjligt. Men hjärta, lever och njure finns ju och nu även kycklingmagar. Jag tror att hundar behöver mer fett och protein i maten än vad vi människor. De är ju förklädda vargar.
#1, varför skulle hundar behöva fiskolja? Fisk är väl ingenting som hundar/vargar någonsin ätit naturligt?
#5, även vi är förklädda vargar, om man ser till vårat matsmältningssystem, det är nästan identiskt med en vargs.

Jag jämförde alla näringsämnen i alla sorters Orijen, med mineraler, vitaminer osv. Det enda som skilde var fettmängden. Jag tror att hunden behöver omega 3, vet ej om det är så, men det känns bättre att tillföra fiskolja än vegetabilisk olja i alla fall tycker jag. Det var inte så hög halt omega 3 i Orijen nämligen. Kanske fungerar med annat fett också.
Bäst skulle nog vara rent kött som mat, men det har inte jag råd med.

jag brukar smälta smör och hälla över maten som min vovve älskar! Nu för tiden äter hon inte maten om jag inte gjort så.. Blandar även i fettslamsor från kött, om det finns kvar vill säga då vi numera äter upp de själva..

#8 vad tror ni om koksfett då? hmm.. vi har ju redan rätt hög smörkonsumsion nu… :) tänkte att rapsolja är ju en helt okej vegetabilisk olja och rätt billig…
#7 kommer du ihåg vad det fiskoljan kostade? jag tycker nog att en halv liter är rätt lite, om man tänker hur mycket som kommer att gå åt.
#3 vad kostar ditt foder? är det billigare/dyrare än orijen? måste ju börja räkna in fettet jag ska tillföra också…

har räknat lite och
rapsolja väger 91g per dl. så efter snabb uträkning blir procenten såhär:
vid 1dl olja och 100g orijen; 25%protein, 63%fett, 10%kolhydrater
vid 2dl olja och 100g orijen; 76%fett, 7% kolhydrater, 16%protein. bättre fördelning enligt LCHF, men svårt att få i hunden…
vovven ska egentligen ha cirka 220g orijen om dagen, men det kanske inte behövs om jag ger olja? det är ju ändå bra fördelning menar jag. men har räknat på det med.
200g orijen +1dl olja; 48%fett, 15%kollisar, 35% proteiner. ingen bra fördelning då antalet protein+kollisar överstiger fettet. frågan är om hon får i sig tillräckligt med spårämnen om jag bara ger 100g…

och nu börjar jag fundera på hästen.. hmm. hon har ju himla dåliga hovar och jag smörjer med torsklevertran var dag.. kan man smörja dom inifrån.. undrar varifrån hästen får sitt fett naturligt… till ridsport i fokus!!!
Varför ska man ge en hund ett rovdjur omega-6-olja? Förr, när djuren själva tog bytesdjur, så åt bytesdjuren gräs, sin artegna föda, då var relationen omega-3/omega-6 1:1. Idag är det sällan så, om man inte tar ekologiskt naturbeteskött.
Jag skulle aldrig ge min hund annat än goda råvaror, rått kött, märgben, omega-3-fiskoljekapslar, fisk. Köpe-torrfoder för hund och katt tror jag är diabetes-framkallande, då de flesta sorterna har sådant kolhydratöverskott.

#12 du tänker på att rapsolja är omega 6 rikt? skulle det vara bättre med ister?
detta foder har som du ser inte så stor andel kolhydrater, även om det är mer än man kanske skulle föredra. jag skulle gärna prova att barfa, men har varken tid eller ork att sätta mig in i det just nu. kan tänka mig att succesivt börja om jag tycker att detta foder fungerar bättre än det gamla.
trevligt att se att någon mer är vaken i natten… 

Apropå kostnaden; min hund får ett kycklinglår plus våra matrester varje dag. Kyckling kostar 20 kr/kg. Ett lår väger kanske 350-400 gr? Kostnad alltså mindre än 10 kr/dag. Det är det värt i min mening. Vad kostar inte ett vetrinärbesök när hunden fått epilepsi eller diabetes? Sjukdomar som hundar får av köpematen.
Hunden som får naturlig föda äter givetvis mindre volym än den hund som käkar torrskaffning, precis som vi gör när vi äter LCHF. (Betydligt mindre kommer ut den andra vägen också, trevligt för en stadshund-matte).
Kanske äter vargar bär under säsong och även maginnehåll på de djur de fäller, men mer vegetabilier än så äter inte vargen. Men det är billigare att tillsätta spannmål och torkade grönsaker som bulk i hundmaten, för tillverkarna. Mer pengar i kassan för tillverkarna, mindre i din plånbok, sämre för hunden. Enkel matematik, enligt mitt sätt att se. Chapp håller med.

En kommentar till. Vad jag har läst mig till är ben viktigare än fett när det gäller hundar. Protein/fett och ben är huvudingredienserna i deras kost.
Vilken lycka att se min hund ligga och gnaga sönder ett stycke ben av gris eller nöt. Vilken koncentration! Vilken benkrossare! Otroligt vad en hund kan gnaga i sig, vilka tänder (vilket rovdjur!).
#14 Fast allt köpefoder är faktiskt inte samma skit. Enligt mig är det en jäkla skillnad på att servera doggy eller orijen.
Doggy skulle jag aldrig drömma om att ge min hund, Orijen har han ätit nu sedan det kom till sverige (färskfoder innan) och han har ALDRIG varit så bra musklad, haft så blänkande päls eller ätit så bra som nu.
Hur är det med det här att hundar inte ska ha ben som börjar på F, gäller det bara tillagade ben? Har lite svårt att förstå att det skulle vara farligt för en hund att te x norpa en höna… ;) #14, är det frysta ben den får råa?

Hälla vegetabiliskt fett (till stor del fleromättat) i maten till ett köttätande djur låter verkligen inte som en bra idé i mina öron.
Kan du inte försöka få tag i talg istället?
Raps är inget naturligt i en hund-kost, eller något annat djur heller för den delen. Möjligtvis om någon typ av fågel brukar det som livsmedel..
sök på laxolja, så får ni en länk till en tråd där vi diskuterade detta.

Jag bjöd vovven på en klick smör idag. Han nästan lyste av lycka.

#20 det kan jag tänka mig, skulle inte tveka en sekund om jag måste välja mellan olja och smör!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Min Golden Tik (7år) har alltid varit tjafsig med maten. Har provat allt möjigt. Till slut fick torrfodret stå framme hela tiden och så gick hon och tog lite då och då (förmodligen när hon blev FÖR hungrig).
Sedan 2 veckor har jag gått över till Orijen - och wow vilken skillnad Hon får 2.5 dl per mål o(och 2 mål per dag) och fullkomligt slickar skålen ren! För mig tyder det på att maten är god och då förmodligen nyttig.
Jag ger sedan laxolja 2x10 ml varje dag. 1 liter kostar - äsch har slängt asken - men var det ca 300 - 400? Då kostar tilskottet ca 8 kr per dag och det tycker jag det är värt. Ett enkelt vetrinärbesök kostar ju 600 utan att man har gjort något! Hon älskar förresten laxoljan också…..
Ska bli spännande att se om hennes hudutslag försvinner.

Orijen är favoritfrukost här också. Fast han får bara 1,5 dl ändå är har han gått upp till 35 kilo lite väl fort.
Laxoljan har jag använt till min förra hund för att han var allergiker med mycket skinnproblem. Pälsen blev glansig och tät efter ca två månaders användning

#23 Måste ställa fråga utanför ämnet: hur väger du din hund?
Jag skulle vilja veta hur mycket min väger, om han ligger kvar på runt 35 som det var för ett par år sedan när vi var hos veterinären för höftröntgen. Men enda sättet att göra det hemma är ju att först kliva upp på vågen själv, notera vikten, och sen kliva upp igen med vovven i famnen och notera mellanskillnaden. Problemet är att jag inte orkar lyfta honom. Och mannen, som orkar lyfta hunden, väger över hundra själv och vår våg slutar på hundratjugo, så mannen plus vovven går inte.
Står din hund på vågen själv?

Och så en fråga som håller sig till ämnet
: Orijen enligt den doseringsanvisning som står på påsen måste väl vara tänkt utifrån att det är enda fodret som ges. Om man blandar med något annat, typ kött, bör man väl minska givan Orijen?
#25 Precis. Fast ofta kan ju det där variera oerhört från hund till hund, så som alltid tror jag det är bättre att hålla koll på välmående och hull på hunden än att stirra på påsens riktlinjer.
Min hund har fri tillgång till mat dygnet runt och på honom funkar det alldeles utmärkt, men jag känner många hundar man absolut inte skulle kunna göra så med.

Det är en myt att hundar inte skulle kunna äta ben från djur som börjar på F. Tror ni vargarna vet om att dom inte får ta en höna? Chapp tog sig en sådan förra året och fick också äta upp sin fångst själv… Jag ger inte frysta ben, kycklingen får tina i kylskåpet.
Antar att hundar liksom människor blir feta av kolhydraterna?

skaffade en make på 80 kilo. Jo, han orkar lyfta hunden fortfarande. Vågen är för liten, eller hunden för stor, men han kan inte sitta på den själv.
Jag har också upplevt att doseringarna på hundmaten är väldigt väl tilltagna. Vovven motioneras i ca tre timmar utomhus, det kanske är för lite, men jag orkar i alla fall inte mer.
På morgon får han 1,5 dl (måste nog minska, förra hunden fick bara 1dl) orijen, och på kvällen 2st 150g Bravo köttbitar. Däremellan lite A fil, eller levergodis o så.

#28 Ok, jag får försöka motivera mannen att börja med lchf så han kommer ner i hundvägningsvikt
.
Jag tycker inte det verkar som om er hund får för mycket mat iom att han får så mycket motion. Tre timmar är ju mycket bra!
Min får en halv Bravo + 1 dl Orijen både morgon och kväll samt näringstillskott från Alg-Börje. Ofta lägger jag i lite bacon, skinka, smält smör eller annat smått och gott i skålen också. Detta motsvara förhoppningsvis hans alldeles för låga aktivitetsnivå. Tyvärr får han f n alldeles för lite motion eftersom jag varit däckad av omställningen till fettdrift, jag har inte orkat ge honom mer än små pinkrundor i tre månader nu. Men jag hoppas han har så god grundkondis att han inte tar skada av det, och att jag blir i skick att börja springa med honom snart igen.
#27, jag förstår att du inte ger frysta, det jag undrar är om du köper frysta kycklingben, tinar upp dem och ger hunden…
Nu blev det värsta diskussionen här hemma…. Just rå kyckling, kan det inte finnas baketerier i det?? Eller tar de inte på hundar? Spännande, om din hund mår Ok på det, det är ingen kritik, jag är bara jättenyfiken.

#28 Jo, det var svårt för mig också under omställningen till fettdrift. Hunden är ju nybliven tonåring, så det blev väldigt tufft. Så jag förstår precis. Men sedan blev det omvälvande förändrig, jag kan gå hur långt som helst. Jag måste tänka mig för och tvingar mig vända hem i tid.
Just idag blir det lite kycklinglever till nattmacka till djuret, och det blir ett antal ägg till honom också per vecka.
Så när det är bara 2st 12 pack ägg kvar, då är det panik, dags att åka o handla

Intressant med hundmat diskussionen. Har oxå en 10kg-os unghund på 9 månader och jg ger henne helfoder nutra nugget med lamm. Hon gillar det och sen Frolic som godisbelöning vid inlärning. Hade väldigt lite kokosfett i maten i början men ibland så kokar jag märgben till oss, buljongen vill vi ju åt och då ger jag henne köttet och fettet på benet i små bitar till maten. Men då vill hon ju alltid ha det och äter inget annat. så nu har jag gått tillbaka till torrfodret. Köpte förövrigt ekologiskt kött från utegångsdjur och märgben. Hon får ett rått ben ibland. Man ska nog vara försiktig så inte tänderna blir för vasa med mycket bengnagande. Köttet är slut nu och det finns inte tillgång till sådant hela året.

Jag är väldigt glad åt orijen fodret, i andra torrfoder fanns det max 30% kött, och väldigt mycket kolhydrater. Det märktes på vikten. (hundens)
Mängden bajs har minskat också, precis som hos den övriga LCHF gänget.

Apropå hundar och ben. Min lilla Milu är väldigt kräsen och försiktig när han skall äta, det skall vara minimala bitar och helst rått kött, men jag kokar kycklingklubbor från Coop X-tra som kostar 16:- för 3 - 4, beroende på storlek, också. Men om det sedan bjuds på färska märgben tar han hand om det inom en sekund och börjar gnaga och så småningom gnager han i sig allt. Detta måste väl vara för att hans instinkt tar överhanden och han beter sig som en hund i stället för en mänsklig hund.
Har just fått en påse Orijen Fisk och hunden såg ut att gilla smakbitarna. Men har man en labrador-tik så är inte fodret problem utan mera hundens aptit!!!
För övrigt ger jag rått malt kött och våm med litet grönsaker samt en klick smör. Det verkar funka bra. Hon hårar nästan inte alls emellan päslbyteperioderna. Det har jag inte haft med några av mina tidigare hundar. Men det ska sägas att det fodret var nog inte optimalt. Men jag visste inte bättre då!!!
.
Detta säger en nätbekant ang hundar o foder:
"Först - en hund är från början allätare. I naturen äter de allt det de kommer över, från animaliskt till vegatabilisk mat. En gigantisk industri har byggts upp runt detta med maten till våra hundar - en industri som, tillsammans med veterinärerna, gör allt de kan för att vi skall tro att vi inte kan ge våra hundar mat som duger. Vi blir itutade att enda sättet att få våra hundar friska och pigga är att köpa deras mat. Och denna industri är verkligen multinationell. Lika gäller för mat till katter.
Se på Hills foder till exempel. Det finns bara hos utvalda veterinärer till priser som är horribla - och enligt veterinären finns inget annat alternativ????!!!!! Därmed inte sagt att det skulle vara bättre eller sämre än andra foder - det är upp till oss själva att undersöka. Resultatet har blivit fler och fler hundar som mår dåligt. Dåligt immunförsvar - allergi- eksem - dålig päls - ökad fällning - hudproblem - generellt mögelproblem i huden som ger ringorm, mm. mm. mm. Och detta har konstaterats bero på den mängd av främmande ämnen som finns i all hundmat - vad än tillverkaren säger.
Jag vill bara att ni skall se upp - undersöka själva så gott det nu går och hålla koll på hundarna. Nästan alltid vid besvär enligt ovan, beror det av maten vi ger dem. Jag har själv gjort en stor marknadsundersökning på de grunder som stått till buds. Internet är ett fantastiskt medium när det gäller att skaffa information - telefonen likaså. De flesta institutioner idag anser att det bästa hundfodret kommer från USA. Se bland annat ANF. Också Eukanuba kommer därifrån. Dessa två anses vara några av de bästa som finns på marknaden.
I min egen undersökning kom jag till ett helt annat resultat. De gånger jag ger min vovve köpt mat blir det mat från Henne Pet food i Danmark. Detta foder, som jag vet, är det enda på marknaden som är baserat på fisk, i det här fallet lax. När jag undersökte närmare visade det sig att detta foder är det som används av Siriuspatrullen på Grönland. SIRIUS projektet som har till uppgift att korsa Grönland två ggr/år med slädhundar(3500 km och är ute i 3,5 mån)
Jag har själv jobbat på Grönland i ett och ett halvt år och vet hur oerhört tuffa förhållande det är där uppe. Den mat deras hundar får är ett högkoncentrat av det foder jag köper. Deras foder är också det enda hundfoder som är NATO-certifierat. Poliser och hundavdelningar inom olika instutitioner i bland annat Tyskland, Belgien, Holland Italien och Canada använder också detta foder. Detta är en djungel - ja verkligen, en jättedjungel, där vi är helt odugligförklarade om att kunna ge våra hundar bra mat. Men det kan vi.
Själv har jag nästan alltid lagat all mat till mina hundar - då vet jag vad de får. Undviker därmed antimögelmedel, antioxidationsmedel, konserveringsmedel, färgämnen, smakämnen, mm. mm. mm. Kompletterar alltid med ett multivitamin. Man bör känna till en del näringsfysiologi för hundar, men detta är inte märkvärdigare än att lära sig hur vi själva skall äta rätt. Egen lagad mat är det bästa vi kan ge våra vovvar - också bäst för portmonnän. Och som sagt - det enda som behövs är en stor kokgryta och en stor frys.
Notera bara när Ni läser detta, att detta är mina erfarenheter efter många år med hundar. Detta fungerar för mig och mina vovvar. Det finns många sätt att hantera detta, mitt och Ert sätt. Det viktigaste är att vovven mår bra. Gör den det spelar det ingen roll hur vi gör - bara det blir bra i slutändan."
Jag tror att han även har jobbat m hundar, alltså inte bara haft dem sällskap. Är dock inte 100 på det.
Länk till Henne Pet Food:

Jag kollade lite på fodret, verkade intressant. Men jag kan inte hitta hur mycket kolhydrater den innehåller. Räknar man siffrorna, protein, fett osv, så blir det ca 50g av 100 gissar jag. Är resten ris och vete? (som visserligen närodlas, står det) Och den innehåller 16% färsk lax, vilket blir väldigt lite tycker jag, särskilt som den torkas.
Men jag har köpt pemmican och laxolja av de, och de var bra.
Jag tycker att det är en alldeles för hög proteinhalt i Orijen. En hög proteinhalt belastar njurarna rätt mycket. Själv ger jag mina hundar Standart som är ett Svensktillverkat foder med minimalt av ingredienser. Dom har även lite olika tillskott om hunden behöver det.

Intressant allt ni skriver om hundmat. MaMaMade, du tar detta på stort allvar och kan mycket. Därför vill jag fråga dig ang hundar som är allergiska mot fisk, jag hade en boxer för länge sedan och hon var vacker och trevlig, vi åkte runt på utställningar mm. Hon var allergisk mot fisk och när jag började undersöka ang aveln, visade det sig att pappan hade samma problem och han hade då redan 500 boxerbarn. Har dessa problem försvunnit?
Min lilla Milu åt inga av märkena Royal Canin, Eukonuba, Hills etc när vi bodde i Granada. Däremot gillade han billigare foder som han brukade bli bjuden på som godis, när vi var i djuraffären. Kanske för att det finns en massa smakämnen i dom och att man börjar köpa regelbundet. Bra för kassan men mindre bra för hunden. Jag gillar inte torrfoder, men ibland får han lite leverbitar som jag köper på Lantmännens. Jag litar på hans näsa, han är ju född vilt och överlevt detta. Om han inte äter köttfärsen jag köpt och låter honom provsmaka, slänger jag paketet
Oh, det är en nätbekant som är bra på hundar men jag kan fråga honom vad han vet om saken. Återkommer när (o om) jag fått/får svar…han är lite oregelbunden på nätet.

41# jo, orijen har 42% protein, men det behöver inte bli för mycket, tycker jag, för det beror väl på hur mycket man ger hunden. I gengäld är det bara 16% kolhydrater, gf med Standart 40% Jag har tänkt om det här med ris till hundar. Hur naturligt är det? Men säkert gott.
Däremot tycker jag att orijen är lite väl fettfattig, så jag lägger i lite då och då lite smör eller kokosfett, eller det feta från köttet.

#41: då måste jag bara fråga. när hunden (vargen) äter, lämnar den kött då för att inte få i sig för mycket protein?
för övrigt: jag ger nu hunden ca 1 dl orijen två gånger om dagen tillsammans med smält ister (ca 50g). ska även komplettera med köttben vissa dagar får vi se vad som händer.
Det är 18 g kolhydrater i 100g orijen = 18 procent. 42 % protein och 14%fett. detta enligt innehållsdeklarationen. vad resterande 26%är vet jag inte

Hundens matsmältningssystem är snarlikt vargens, även om hunden till det yttre ser helt olik ut. Att dom äter allt betyder inte att dom ska ha allt! Precis som vi! Det är vi som anpassat hunden efter oss; att den ska äta flera gånger per dag, att den ska äta grönsaker och spannmål etc. Och hunden ställer givetvis upp på allt detta: flockledaren bestämmer, hunder anpassar sig.
Vargen jagar när den är hungrig, i flock. När flocken nedlagt en älg så glufsar dom i sig allt vad den kan, rakt igenom, ben och allt. Sedan ligger de lågt några dagar, innan de jagar igen. Det är detta hundens matsmältningssystem är gjort för.
Nu råkar ju min hund se ut som en varg men även en lahsa apso har samma matsmältning som min "varg".