Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8876 ggr
MimLan
0

Ny och undrande!

Hej,

Även jag är ny både här och med LCHF. Har tittat runt men inte riktigt hittat svar på en sak jag inte greppat vdg proteiner och kroppsvikt. (Det är mycket möjligt att det står klart och tydligt på många ställen, men jag är dimmig och hjärnmosig just nu.. :) Har sett att ni rekommenderar 1 gr proteiner/1 kg kroppsvikt och att fett inte bör understiga proteiner i gr.

Jag är kraftigt överviktig och undrar om jag skall äta proteiner utifrån befintlig vikt (~120 kg)eller om jag skall lägga mig på de antal gram jag bör vara på som normalviktig?

Wildrat
0

1g protein per kilo önskad kroppsvikt är MINSTA man ska få i sig. För de allra flesta gör det inget om de äter mer, uppemot 1,5-2g är helt ok. Fettet bör vara lika mycket eller mer än protein och kolhydrater tillsammans.

Tänk på att kött innehåller ungefär 20% protein, alltså en köttbit på 100g innehåller 20g protein.

Mervi
0

Fettmängden skall vara lika eller mer än proteinmängden + kolhydratmängden

Så om du äter något med  20  gram protein och 3 gram kolhydrater så måste fettmängden vara minst 23 gram,  helst mer.

MimLan
0

Tack för era snabba svar! Det känns lite mastigt onekligen, men jag lär märka hur det går.

Det var för övrigt första gången i mitt vuxna liv som jag inte hade starka hungerskänslor vid 10-tiden efter en frukost på fläskfilé+grädde+ Kvibille gräddädel vid 7-tiden. Den hungern har jag konsekvent fått oavsett om jag ätit frukost eller inte, jag har alltid uppfattat det som ett tecken på någon slags matbiologisk klocka. Nu dröjde det fem timmar innan hungern slog till igen, det var helt klart praktiskt och passar mer in i sysslor och göromål.

Mervi
0

Det skönt att slippa gå hungrig. Jag saknar inte den tiden alls.

Wildrat
0

Det är till och med skönt att slippa vara proppmätt! Man blir mycket mer behagligt mätt av kött och fett.

Frualbertsson
0

Välkommen hit Mimlan. Jag tyckte precis som du i början, att det skulle bli svårt att få i sig allt fett, men mitt bästa tips är att ta kokosfett i teet eller kaffet. Det smakar inget och jag får i mig mer fett utan att tänka på det. =)

Lycka till med kosten!

Wildrat
0

Fet sås, både varm och kall, är också ett bra och enkelt sätt att få i sig fett.

MimLan
0

Tack!

Helt enkelt att veta hur mycket jag behöver äta för att bli mätt var det inte, föråt mig igår varpå frukosten blev hälften så mycket, det blev lagom i mättnad och det höll ju sig i fem timmar. Men jag betvivlar inte att det kommer med tiden, det handlar ju om vana, jag är van vid att kunna äta mycket. Får försöka få in de där knepen med kokosolja här och var för grädde känns lite övermäktigt, men det är kanske vana där också. Antar att det också är ofrånkomligt att räkna lite på kalorier och procent tills jag har en känsla för fördelningen. Jag märker att jag definitvt ligger back vdg protein, har kanske ätit 150 g fläskfilé, 1 kokt ägg och 50 g räkor hittills idag.

Tittade efter just kokosolja idag, men blev lite häpen över priset (169:- för en burk, 4-5 dl) så jag kom inte för mig att köpa det just då.

MimLan
0

Kanske skall berätta lite om min bakgrund.

För 3,5 år sedan diagnostiserades jag med hypothyreos. Jag gick ner en del i kroppen (viktmässigt ändrades ingenting, men jag kan strunta i det, jag går på kläder och utseende) och trodde att det skulle fortsätta så nu när vi hittat förklaringen till alla problem jag haft. Dock hände inte så mycket mer, jag var fortfarande kraftigt överviktig, och vad värre var, bukfetman var inte det som försvann när ämnesomsättningen justerades. Jag har det senaste året tränat 1 timme högintensiv träning dagligen och har mest kunnat konstatera att det inte gjorde något åt fetman. Mådde bra i övrigt och ett fint flås är alltid välkommet.

Kostmässigt kände jag mig bra och har inte duttat med kalorier och inte varit fettskrämd (enligt andra kriterier). Frukosten kunde bestå av kokt ägg, fruktsallad med lite hackad mandel och grönt te. Eller avocado och skinka/kalkon (som jag tyvärr slutat äta eftersom jag inte står ut med saltsmaken längre). Lunch och middag handlade om oprocessad mat, en köttbit med rostade rotfrukter och grönsaker, linsgryta, mycket lax och makrill i tomatsås, mycket bönor, paprika och tomat i grytor.

Fejksocker vande jag av mig vid för 5 år sedan, jag har även vant mig av vid att ständigt ha bröd i kosten, vilket mest beror på att jag lyckades göra mig kräsen och bara åt vid festligare tillfällen då jag köpte schysta levain-bröd och liknande. När jag vill snaska har det alltid varit bröd och bullar det handlat om, mer än godis. Mitt sug hamnade där efter att jag börjat lyssna på kroppen. Potatis och rotfrukter är inte heller superviktiga för mig, har brukat använda t.ex. dinkelkorn i grönsakswokar. Mitt ständiga knark bestod dock av standardmjölk.

Men hur det än stod till så var och förblev jag fet, även om mina värden var tjusigt hälsosamma. Nu ger jag det här en chans, även om jag mentalt fortfarande tvivlar. Men jag vet att det andra inte funkar.

MimLan
0

Ännu en dag där frukosten höll länge, närmare sex timmar, vilket passade perfekt för en liten shoppingrunda och biobesök, utan att behöva passa in ätande.

Ett par saker så här långt: Magen är bättre, två dagar är för kort tid för att sia om hur det tar sig på sikt, men jag hör till typen som aldrig haft hård mage, och har därför inte överdrivit med fibrer som extra tillsatser och sånt för att inte förvärra det. Skumgummiboll-huvudet har lugnat ner sig. Jag märkte när jag gick på stan att jag tog rejäla och raska steg, trots att jag inte kände mig superpigg, tvärtom känner jag mig lite dämpad, sansad kanske man kan säga. En frågeställning som nu klurar i huvudet är om jag de facto har blivit mer dämpad/lugnare? Är det möjligt att ens inbilla sig det efter två dygn med LCHF? Att saken är viktig för mig är för att jag har koncentrationsproblem ren tgenerellt och har lätt för att stressa mig, även om jag utan tvekan försöker hålla mig i schack eftersom jag så väl vet hur vidrigt det var när sköldkörteln var sjuk.

Har även beställt GI-Noll! på Lycknis, 116:-, rena fyndet ju. Köpte en burk kokosolja i stan, av den typen som inte har någon smak, Cocosa. Den oljan kommer jag att trivas med, för det är inte helt enkelt för mig att få i mig extra fett från grädde om morgnarna, skall äta kalciumfritt då pga medicin. Och jag är ju heller inte massivt förtjust i den mäktiga gräddsmaken, så kokosoljan kommer till stor hjälp.

Mona-Stina
0

Hej och välkommen MimLan.

Du har helt rätt… man blir mycket lugnare med den här kosten.

molana
0

Välkommen hit!

Margareta
0

Välkommen!

Numer pensionär i Nynäshamn

MimLan
0

Tack för era välkomnanden! Det är bra att skriva av sig här, då blir det inte så mycket förlitande på minnet och jag kan gå tillbaka och titta på tidsramar och effekter.

Sömnen har varit orolig och svettig i natt med, hoppas det går över snart, för jag sover 1,5-2 timmar längre.

Har dock märkt en annan positiv grej, och det är att jag inte har halsont när jag vaknar om morgnarna. Visst, alldeles för kort tid att dra slutsatser på, men jag får alltid lite halsont av att sova med öppen mun om nätterna, jag kan heller inte ta raska promenader ute, om jag inte lyckas göra det med stängd mun eller om jag kan andas i en halsduk eller en scarves. Det är bara på riktigt varma somrar som jag slipper det helt. Men igår gick jag länge på stan utan att bry mig om att andas "rätt", och det straffades jag inte alls för idag.

Frukosten idag blev med kokosolja i teet, det smörjde läpparna gott; en annan positiv effekt, det är bara att samla på dem. Tog majonnäs på ett kokt ägg, och makrill i tomatsås. Mängdmässigt känns det lagom i magen så det kan bli en standardfrukost. Har koll på proteinerna och märker att jag kan nog ta ägg och majo som mellanmål eller tillägg om jag inte får till tillräckligt med protein.

Har även beställt stevia, skall bli kul att testa det, då kan jag festa med en mugg varm kakao eller på bär och grädde där jag vill ha lite sötma.

Babz
0

Välkommen MimLan!

Kanske kommer du så småningom att märka att du känner smaker bättre, så att bären och grädden i sig är söta nog, utan  stevia. Precis det har hänt mig efter snart 2 år på LCHF-kost. Jag är mycket känsligare för både sött och salt.

Från början var min standardfrukost en burk makrillfilé i tomatsås plus 2 löskokta ägg. Numera räcker det med två ägg. Ibland mosar jag ihop de kokta äggen med smör och lite böcklingpastej eller kaviar. Det blir väldigt gott!

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MimLan
0

Frukost på skagenröra med kokt ägg, grönt te och kokosolja. Ljuvligt. Skagenröra är väl en av de få saker som känts förbjudna innan. Kan inte påstå att jag längtat efter grädde/fett/majonnäs, ej heller har jag gått hungrig i någon grad, men det är onekligen bökigt att bli hungrig var tredje timme. Tidigare var lång mättnad (5-6 timmar) något jag fick när jag åt helvegetariskt på ett ställe som har veg. buffé. Tyvärr lyckades jag inte klura ut vad som egentligen gav den långa och sköna mättnaden.

Sömnen aningen bättre. Fortfarande orolig och sömnlös, men det närmar sig uppstigningstid snarare än mitt i natten. Magen trög igår, första gången i mitt liv. Blir intressant att se hur det artar sig kommande veckor. Mindre gaser dock! Läpparna mjuka av kokosoljan, har aldrig haft så lite cerat i mitt vuxna liv.

Skall på lunch jag inte kan kontrollera. Tar med mig en liten burk med 20 gram kokosolja att hutta vid lämpligt tillfälle, det bör bli en hyfsad nödlösning. Det blir ju iaf någon kött- eller fiskbit.

MaMaMade
0

Hej o välkommen! Glad

Margareta
0

Lycka till MimLan  - det ser väldigt bra ut så här långt.

MimLan
0

Tack! Det är uppmuntrande med era tillönskningar och hälsningar. Speciellt som jag inte nämnt för någon i bekantskapskretsen om vad jag börjat med. -Av det enkla skälet att jag kan inte tillräckligt för att på stående fot spruta ur mig vetenskapliga artiklar som tystar dem. Nu är det mer frågan om att jag faktiskt har sett min bukfetma vara oförändrad trots medicinering mot hypothyreosen, trots daglig högintensiv träning och vettigt ätande som nog kan stämplas som GI.

Och nu får jag faktiskt konstatera att huden blivit mindre torr! Hur kan det förändra sig så snabbt! När det gäller huden behöve rjag inte överdriva fö rjag har hyperkänslig hud, finnar, och är torr. Det är inte enkelt alls att hantera den huden, men nu när jag duschat, och känt att huden inte reagerade på vattnet, vilket den alltid gör, så är det svårt att inte bli lite häpen.

Nu skall jag bara vänta in boken jag beställt, är osäker på hur mycket jag skall äta för min vikt även om jag nu med hjälp av minmat kan ha bra koll på fördelningen.

Margareta
0

Detta med huden MimLan brukar gå fort för många - särskilt "vi" som tillhör det torra släktet.

Jag har varit fullständigt beroende av en viss ansikskräm innan (med Q10)- annars har jag inte stått ut. Jag använde den både morgon och kväll under många år. Sen jag började med den här kosten glömmer jag att smörja mig och tänker inte ens på att jag haft problemet. Särksilt sommartid - när jag blivit extra torr av solen - är skillnaden enorm.

LillaMe
0

Roligt att se att du får positiva effekter av kosten så snabbt.

En sak att tänka på kanske är att kokosfett är uppiggande och om du har problem att sova bra så ska du vara försiktig med att använda det på kvällen.

MimLan
0

#20 Så här några timmar senare och med sminket på, som borde göra att det känns än torrare, så känns det fortfarande mjukt och gosigt, ungefär som när man nyss smort in sig med fuktkrämen. I like!

#21 Oj. Tog det under kvällen igår. Får se om det gör skillnad de närmaste dagarna om jag bara tar det under dagen.

Haha. Nu var det en jobbintervju/lunch, så jag kom inte åt att äta så mycket, en halv kycklingfilé, en fet tzatsiki, och några skedar bulgur. Fick inte tillfälle att hutta kokosoljan jag tagit med mig, men nu är jag rejält hungrig.  Lunchen har alltså inte gjort något för hungern, jag hade fått den ungefär vid den här tiden ändå på min frukost.

andreas0
0

#19, Om någon i bekantskapskretsen skulle säga något så kan du ju påpeka att socialstyrelsen har haft en arbetsgrupp som i över ett år försökt hitta något som är farligt med den här kosten, och inte hittade något. Sedan kan du fråga dom vad dom har hittat som experterna på socialstyrelsen inte lyckades hitta på ett helt år. Undersökningen gjorde dom för att två dietister anmält en läkare (annika dahlqvist) som rekommenderade kosten.

Här är en länk till dokumentet med beslutet. Skriv ut och släng upp det i ansiktet på dom bara.

Det var det som uppmärksammades i media nyligen, så det har dom säkert hört talats om.

MimLan
0

Tack! Jag har börjat samla dokument och länkar över sådant jag märker att jag kommer att behöva försvara mig om.. :-) Men också så att jag kan förklara mekanismerna tydligt.

Skrev ett inlägg som handlade om hur varmt det var i min lya eftersom kokosoljan smält på en BBS (old school-forum). Inte en chans att det föll i god jord att jag skrev att jag hade en sådan hemsk olja öht, läkarstudenten som är inne på sitt sista år svor över hur vidrig den var med sitt mättade fett och att den inte dög till något. Så jag kommer att hålla tyst i det forat tills jag kan uppvisa viktminskning och finfina värden. De skulle enkelt vifta bort vilken undersökning som helst med att den egentligen inte är seriös, oavsett om de kan uppvisa bättre källor eller inte.

birma
0

Välkommen MimLan!
Hm, undrar vad kan ha varit i den där vegetariska buffén…
Låter ju inte helt fel det där :o)

MimLan
0

Har varit ovanligt pigg i eftermiddag och ikväll. Något som inte är rimligt alls utifrån hur ansträngande dagen varit. Är det kosten? Är det kokosoljan som jag hällt i fyra koppar te i em? Varför blir man uppiggad av den förresten?

Den mjuka och otorra hyn är jag så salig över, har klappat kinderna hela dagen. Hoppas att finnarna försvinner snart också.

Det är till hjälp med recepten som dyker upp i trådarna, det hjälper mig att se vad jag kan göra och lättare få in grönsaker på rätt sätt.

MimLan
0

Snurret/yrseln som kommer på maten har börjat försvinna till ett minimum, inget otäckt och skrämmande längre, som det var de första två dagarna. Fick dock magknip under frukosten, som var normalt förut om jag åt för fett, trots att jag åt samma frukost som igår. Enda skillnaden var att jag började med en sked kokosolja.

Dock var sömnen ungefär osm igår, vaknar för tidigt utan att vara utvilad. Hellre det än att ligga och snurra mitt i natten iofs. Svettas inte utöver det normala. Har somnat när jag "skall" de senaste kvällarna, trots att jag kände mig pigg under kvällen drog jag inte mig vid tv:n trots att jag tittade på ett program, utan gick och lade mig när ögonen började klippa. Bra det. Kan iofs bero på att jag är inne i en disciplin med extra rutiner som är ofrånkomligt när jag måste planera och räkna maten innan det är legio.

MimLan
0

Fan (f'låt), jag gillar inte att vara så här seg. Dämpad och ändå på alerten är ok och bra. Men jag sitter och klipper med ögonen och kan med lätthet ta en tupplur.

Jag tror att det beror på att jag ätit för mycket till frukost. Kalorierna ligger på 550, och 80 % fett. Jag kände mig bättre och funktionell när det hamnade runt 350-400.

blodtopp
0

Hur länge har du ätit så här? Vet inte om du har skrivit det, för då har jag missat det Generad

Nåja. Tröttheten kommer sig av att kroppen antagligen ännu inte vant sig med att få den där snabba energin som man får av kolhydrater. När du ställt om dig helt kommer du hålla dig pigg efter frukosten. Men om du heller inte sovit bra så blir omställningen jobbigare. Det kommer gå över i alla fall, om du bara står ut *peppa peppa*

Om du tror att det kan ha med antalet kalorier du äter till frukost är det ju bara att du testar att dra ner dem igen. Men personligen tror  jag det är omställningen.

karinagumman
0

hej

du och jag verkar vara nykomlingar bägge två…

jag har inte läst hela din tråd.. men ska ikväll…

jag började med lchf 24/2 08

kram och lycka till

MimLan
0

Jag började i torsdags. Så det är inte ens en vecka som jag hållt på. :)

Jag har valt att skriva här, dels för att få lite hjälp och stöd, dels för att ha koll på mig och vad som händer, både positivt och negativt. Det är så lätt att man förvränger, underskattar och överdriver när man skall tänka till i efterhand. Eftersom jag inte helt är övertygad om LCHF, är det viktigt för mig att jag har koll på mig själv. Speciellt som jag i nästa vecka skall berätta för min läkare om vad jag börjat med. Jag har koll här och på minmat, och han får helt enkelt leverera blodproverna. :)

På de här dagarna har ju skumgummiboll+medicinboll-huvudet lugnat ner sig, det tog c:a 3 dagar. Huvudvärken som var helvetisk tog c:a 2 dagar. Hyn som förbättrades vdg torrhet tog c:a 4 dagar. Gaserna minskade direkt och fortsätter att minska. (JIPPIIIII!) Därtill har ny typ av finnar kommit, det märktes av främst idag. Prickig i hela ansiktet. Hoppas det går över snabbt.

Jag var mätt både på 350 och 550 kcal, så det är mer en fråga om att se vad som passar, båda frukostarna hade 80% fett. Jag går tillbaka till den mindre frukosten (skagenröra med kokt ägg) i morgon, så får vi se. Den större idag hade ytterligare ett ägg och en sked kokosolja.  Jag åt mer idag för att jag märker att många här verkligen har rejäla frukostar, och ett par av dagarna har jag märkt att jag nog kan leva bra på två måltider om dagen. Det är givetvis inget jag strävar efter främst. Med suveräna minmat har jag ju koll, och sätter helt enkelt ett riktmärke på att jag skall få i mig åtminstone 60 gram protein och sen fettar jag på. (Idealvikt är runt 70 tror jag, idag väger jag runt 115-120. Har ingen våg och kommer bara att märka viktminskning efter hur kläderna sitter.) Nu har det blivit mer protein än så, 80-90 gram. Men det oroar jag mig inte för, det är fortfarande en inkörningsperiod. Men jag är bra otålig efter Skaldemans bok som jag beställt så jag kan justera än bättre. :)

En annan sak jag läst här är att det nog är vettigt om jag börjar med D-vitamin. Äter visserligen D-vitaminrika matvaror, men jag är en blek (vi kan kan kalla det vackert liljevit för att vara lite positiva..) typ som bränner mig bara av att se en väderkarta med sol på. Så jag solar ju inte mig och får i mig det den vägen.

Det är kul att läsa här, för det är så mycket kunskap, både veteskapligt och erfarenhetsmässigt, det är en skön mix som passar mig.

MimLan
0

Hmm. Jag tror tungan börjar se bättre ut. Har "alltid" haft en ljusare tunga med kala fläckar. Enda gångerna tungan sett lite mer normal ut är när jag frätt upp den med någon stark mat. Är det något ni noterat hos er själva? De kala fläckarna har försvunnit för mig och färgen har jämnats ut.

MimLan
0

Blodtopp, du har rätt, antalet kalorier spelade nog inte roll, det var väl snarare att majonnäs är så mäktigt att äta att det får hållas försiktigt för mig.

Vaknade av mig själv, normal tid, glömde titta på klockan när jag gick upp och upptäckte en stund senare att det var en stund kvar tills klockan normalt ringer. Känner mig kanske inte helt utvilad, men defintivt funktionell, inget känns segt och påfrestande. Har sovit bättre i natt.  

Huden och tungan fortsätter att förbättras. Huden är jämnare, normalt ganska flammig och lätt röd, nu känns det mer hud än irritation, och de feta partierna runt näsan har dragit sig tillbaka. Har inga nya utbrott av finnar, bara de gamla som drar sig tillbaka. Kan det verkligen vara så kort omställning? Jag har iaf inte oroat mig för dem eftersom ni skriver om att det är normalt. Skön känsla.

Har landat på en dessertsked kokosolja i teet, oljan smakade för mycket och det började ta emot, men jag dricker åas mycket te så det bör inte spela någon roll i det stora hela. 

Tarmtömningen har haft en frekvens på varannan dag sedan första dagens protester. Det känns bra i övrigt så jag får väl mest konstatera att det känns konstigt efter att ha haft en frekvens på kanske fyra gånge rom dagen. Förstår inte hur det kan bli så lite ändå, jag snålar inte, äter mer än vad jag kan hålla mig på.

10 gram kolhydrater igår! Ostmarängerna räddade mig från att ta hallon och en dutt socker på kvällen. 

Justja. Fortfarande inget halsont när jag vaknar. Helvete vad häftigt!

MimLan
0

Köpte dessutom D-vitaminer igår. Även om jag borde vänta och se hela utfallet av den här kostomläggningen, så verkade artikeln i läkartidningen (finns i annan tråd om just D-vitaminer här) peka på så mycket som stämmer in på mig. Även om jag är frisk från hypothyreosen får jag fortfarande jobba med koncentrationen, hitta jämnvikt i humöret osv. Allt är givetvis ljusår från hur det var när jag var sjuk, men det finns absolut en hel del utrymme för att bli än bättre!

Wildrat
0

Är du Levaxinbehandlad för hypotyreosen? Du vet väl om att Levaxin i vissa fall inte räcker för att man ska må bättre? Jag ska till medicinmottagningen idag och kämpa för att få annan medicin eller åtminstone tillägg. Här finns en intressant blogg om sköldkörtelbesvär…

Den här maten innehåller mer som kroppen kan ta vara på och då behöver man inte gå på toa lika ofta. Väldigt praktiskt.

MimLan
0

Jadå, äter Levaxin sedan 3,5 år. 125 mikrogram. Vad är det för tillägg som kan behövas? När jag tidigare läst i ett annat forum (thyroid.se) har jag fått uppfattningen om att det är personer som inte mått bra alls trots att värdena varit ok, de har haft behov av någon annan/extra medicin.

Jag har inte helt mått bra, men jag har inte tolkat det som att levaxinet varit tillräckligt, utan att det handlat om andra faktorer som varit påfrestande och stressat mig, sådant kan ju ställa till det rätt bra. Har dock en bra läkare som lyssnar och inte aväfrdar mig, så jag kan alltid ta upp det till diskussion.

Och ja, det är väldigt trevligt att slippa gå på toaletten jämt. :-)

Wildrat
0

Levaxin är det långsamma hormonet T4. När kroppen använder hormonet sönderdelas det till T3. Detta sker i sköldkörteln. Hur nu läkarna kan tro att det alltid funkar som det ska när sköldkörteln är trasig övergår mitt förstånd. En del får tillägg av Liothyronin (T3) och mår bättre.

Jag ska försöka få dessikerad grissköldkörtel (Armour Thyriod). Det är gjort av riktig sköldkörtel och liknar sammansättningen i vår egen med T4, T3 samt T2 och T1. Problemet är att den medicinen skrivs ut på licens och det är inte många som lyckas övertyga sin läkare om att göra det.

Ytterligare ett problem är att överläkaren (som jag känner) inte "tror" på annat än Levaxinbehandling! Typiskt att jag ska vara sjuk när jag måste dit och strida… Fast å andra sidan kan det kanske vara bra, mitt tålamod är inte lika stort när jag är sjuk och självcensuren funkar inte lika bra heller så då kanske läkaren får höra vad jag verkligen tycker.

MimLan
0

Tack för infon!! Jag har läst lite på thyroid.se där det fanns en artikel under "Behandlingar" som handlade om tillägg av T3. Jag skall ta upp det här med min läkare, skall träffa honom nästa vecka, men jag vill nog själv avvakta till senare för att se hur stor skillnade enbart LCHF gör.

Du, bästa argumentet är faktiskt att det inte funkar idag, och vad har någon av er att förlora om du får testa?  Kolla själv på thyroid.se, det kanske finns någon lämplig artikel du kan skriva ut och ge honom, där andra läkare uttalar sig för.

DrAnna
0

Jag tyckte det var häftigt att läsa att så litet som en avocado kunde dämpa sockermonstretGlad

Jennix
0

MimLan, jag tycker det låter som en bra utveckling för dig! :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MimLan
0

Absolut Jennix! Jag är glad över att få se så snabba positiva effekter, för det stimulerar ju mig mentalt i väntan på att jag skall krympa! :-) Och nackdelarna med lite seghet och lite snurr här och var blir på nivån "axelryckning" när så mycket annat skriker ut sina framsteg.

blodtopp
0

Skönt att du känner att du mår bra trots segheten, tänk hur bra du kommer känna dig när omställningen är klar sen Glad

Jag kan inte heller äta mycket majonäs, så jag förstår hur du måste ha kännt dig. Jag har bregott till mina ägg istället.

Hoppas du får rätt hjälp av läkaren med levaxin och allt vad det nu behövs.

MimLan
0

Ja, jag hoppas det! =) Så det här forumet är bra för att hålla koll så jag inte låter det gå åt pipan för att jag har några dåliga dager och inte kan se något positivt och det negativa blir förstorat.

Konstaterade idag att jag har ett oöppnat mjölkpaket sedan jag började med kosten. Det som var mitt dagliga knark, är nu helt borta, utan att jag egentligen märkte det, jag inbillar mig att det kan vara fettsuget som gjorde mig till mjölktokig.

Och ingen halsbränna alls av kosten trots allt fett och stekt mat. Jag som trodde det var det som gav halsbränna… :)

MimLan
0

Justja. För ett par dagar sedan blev tandköttet irriterat, och blödde rejält när jag flossade. Det är fortfarande irriterat men blöder iaf inte så lätt. Brukar inte ha något problem med det annat än om jag är sjuk.

MimLan
0

Har ingen bra dag idag verkar det som.

Sömnen verkar bli än bättre, huden i ansiktet står stilla på en otorrhet som känns normal. Värt att testa lite längre fram om den är lika känslig som förut. Fortfarande inget halsont, trots massor av kall luft ute. Magen fortsatt bra. Inget knip idag. Har märkt att övriga huden blivit bättre (finns dock rejält med utrymme för än mer förbättringar) genom att jag inte automatiskt velat smörja händerna hela tiden, insåg det igår när jag inte smort på hela dagen.

Men jag känner mig seg, trött och gnällig, och trots ven äldigt mättande frukost (två kokta ägg + 40 gram majo) fick jag hungerskänslor efter tre timmar. Kanske spelar det in att jag fick ignorera hungern i morse eftersom jag skulle ta blodprov på fastande mage och åt c:a 2 timmar efter normal tid/hunger.

Men jag insåg att jag faktiskt kan göra min gamla favorit tom ka gai, kokosmjölksoppa med kyckling, champinjoner och lime. Gjorde den nyss, enda skillnaden var att jag bytte ut vanliga kokosmjölken mot den lila tetran från Blue Dragon som jag upptäckte var urgod att dricka/smaska på som den är. Så den kommer att hamna på snask/mellis-hyllan.

Hittade även en bearnaise som bara har 0,5 gram kh. Jesses, var märket. Och den sabla asken gick sönder i väskan och kletade ner allt. Gah!

MimLan
0

Mentalt var det skönt och viktigt att kunna laga till tom ka gain. Det var en vanlig rätt för mig. Även om den innehåller en hel del fett, så känns den inte på något sätt mäktig, utan frisk och fräsch. Något jag saknat bland all ost, creme fraiche, grädde och majonnäs. Eftersom det är en omställning från mycket grönsaker till lite, så har synen blivit lite väl hård och det har fallit bort helt, för att jag var mer fokuserad på att få till protein och fett. Men nu börjar det arta sig där iaf.

Amiechan
0

#47: Du vill inte dela med dig av ditt goda recept? :) 

#46: Vad bra MimLan!

MimLan
0

Inga problem. :-) Den är ju fin som bjudrätt också, ingen som knystar över saknade kolhydrater där inte. :)

1 tsk grön currypasta

1 tetra (250 ml) Blue Dragon Coconut cream 

1 citrongräs-strå, hackat

3-4 lime-blad

1/2 lime, saften av

några droppar fisksås

1 kycklingfilé, strimlad

1/2 liten lök, strimlad 

3-4 champinjoner, skivade

eventuellt lite skuren sallads-/vårlök 

Fräs currypastan lite snabbt i en kastrull, när det hettat till slår du på kokosmjölken, det hackade citrongräset, och krossar ner lime-bladen. Låt det puttra på i c:a tio minuter.

Sila bort lime-bladen och citrongräset. Häll tillbaka kokosmjölken i kastrullen. Stänk över fisksåsen. Krama ner lime-saften, det brukar max behövas en halv lime. (Smaka av, med andra ord.) Späd eventuellt med lite vatten. (Smaksak samt hur mycket vätska man vill ha.) Lägg ner den strimlade kycklingfilén. Låt det koka upp och puttra i 3-4 minuter. Häll i champinjonerna, låt det puttra i 1 minut. Häll upp soppan i en rejäl skål. Strö lite salladslök över.

Jag gjorde den på 150 gram kyckling idag, det är en rejäl måltid, eller två mindre. Suveränt enkelt, och gott. Och fräscht! Och jag höll mig mätt tills nu, så det var sedvanlig LCHF-mättnad. :-)  

Kokosmjölken ger f.ö. 5,75 gram kh för hela paketet.  

Jag lägger in receptet bland recepten senare ikväll, jag är nämligen hungrig och det skall ju inte vänta på sig. ;)

Amiechan
0

Tack MimLan! Bra att du lägger in den bland recepten också :)

MimLan
0

Magen bra, frukosten nedkrympt till en lagom mättande portion. Sovit bättre, kan räknas som helt ok sömn, vaknar av mig själv. Fortfarande lite seg, men helt klart bättre.

Glad över att fläskvålar är tillåtna. Som halvdansk är jag galet förtjust i dem, köpte alltid rediga svål med fettrand hos slaktarna i Helsingör som barn. Men.. Jag vet inte hur jag skall äta dem utan att vilja dricka något "olagligt". På mina jobbresor till Köpenhamn i vuxen ålder blev det en efterlängtad rutin att köpa lite svål och dricka dansk chokladmjölk. Himmelriket! Undrar hur en chokladmjölk på grädde och kakao skulle arta sig.. :)

Amiechan
0

#50: Finns ju en del som gillar äggmjölk här på forumet Cool (inte jag :P)
 Om du också gör det blir det ännu färre kolhydrater om du gör chokladmjölken på äggmjölk…

MimLan
0

Haha! Jag har inte ens vågat prova, det låter så förskräckligt! :-) Men givet, det har inte gått att undvika att det är en höjdare för många så jag kommer nog att göra det någon dag. Suveränt tips faktiskt!

blodtopp
0

Jag har provat två varianter på äggmjölken. Det var inte äckligt men jag gillade det inte. Men jag ska göra ett försök till i en tredje variant innan jag säger att det inte är nåt för mig ;o) Men funkar det inte den gången, då tänker jag inte testa några fler gånger Oskyldig

MimLan
0

Jag kommer nog att testa rätt snart, iaf sedan det har potential som chokladmjölksubsitut. :-)

MimLan
0

Gått sådär idag. Fått för många snaskimpulser, och ätit trots att jag egentligen inte haft sug eller varit hungrig. Även om det varit fett och bara små susningar av kh, är det ju hyfsat poänglöst med småätande öht, speciellt när jag tränar in mig på att vänta in hunger.

bluegoose
0

Jag tycker du ska försöka ta en sak i taget. Tänk på att du är mitt uppe i omställningen nu. Om du hanterar snaskimpulserna med att äta fett så kommer de att ge med sig allt eftersom. Se det som att du lugnar kroppen och talar om för den att jo, du får mat och ja, du får tillräckligt med mat… Sen kan du som nästa uppgift träna på att äta när du är hungrig på riktigt…

MimLan
0

Jo, jag tror ju egentligen att du har rätt bluegoose, men det är nog inte så mycket logik som talar just nu, snarare gamla känslor av snedsteg som skuldbelades. Och det är fånigt av mig att tro att jag skall ha en ny framgång vareviga dag som jag hade de första dagarna. Nu skall vi träna, precis som du säger. :)

Men nu har jag en kokospannkaka på stekning, skall bli spännande att se hur det artar sig. :-)

bluegoose
0

Jamen det är väl en framgång varje gång du bemöter snaskimpulserna med att äta något riktigt fett i stället för att ta något sött? Tycker du ska jubla varje gång! ;-)

Mums, kokospannkaka låter gott…

MimLan
0

Sovit bra. Somnar verkligen lättare, det kanske är en bättre trötthet? Forfarande fin i halsen, magen

Kokospannkakorna igår var trevliga, undrade hur man skulle komplettera dem. Hade inget "lagligt" hemma som kändes rätt. Men oj vad enkelt det var att associera till blinier med löjrom. Nam. Nam. Gåååår det på kokospannkaka? :-)

Hällde ut mjölken och slängde just frukten som legat här sedan förra veckan. Kändes märkligt.  

Funderar och läser om ketonstickorna. Vet inte om jag skall köpa/testa. Det kändes som om jag hade dålig andedräkt i söndags, vilket oroade mig som satan då jag hade en jobbintervju på måndagen. Men jag kan inte påstå att det har känts så sedan tisdagen. Ketos-andedräkt går väl inte över så snabbt?

MimLan
0

Just ja! Inga snurr på matten längre. Skönt.

Mervi
0

Låter jättebra början! Jag brukar göra kakao med äggmjölken.

1 äggula, lite smör (ca 20-30 gram)inte så noga med mängden, vanilj, 1-2 tsk kakao. Jättegott.

gejsa
0

#61# Ska man smälta smöret och hälla över det på ägget och köra med mixer eller? Vad blir det för värden?

Mervi
0

Jag tar äggulan och smöret (rumsvarmt och mjukt smör) och kakaon och kör ett tag med vispen (äger ingen mixer)  så det blandar sig. Fortsätter att vispa och hälle på vattnet.   Jag har inte räknat värden, men lägg det in MinMat och kolla.

gejsa
0

Ok men hur mycket vatten tar du då?

Bookjones
0

Gejsa. Jag brukar mixa direkt i koppen. En rejäl en i och för sig men det blir ungefär 2-3dl i alla fall. Knäck ett ägg i muggen, klicka i 2-3msk smör, en rejäl tsk kakao och lite sötningsmedel om du vill eller vanilj. Kör med stavmixern i koppen samtidigt som du strilar i kokt vatten. Jag använder en tekokare.

Blir skummigt och fluffigt på toppen och jättegott tycker jag. Pudra gärna lite kanel över.

gejsa
0

Tackar det låter jättegott. Ska nog pröva i kväll. Har nyss ätit min mat men vet att det inte blev mycket fett osv.

andreas0
0

Vispgrädde med kakao som dryck är jättegott, jag har testat det ett par gånger. Glad

Fast det är nog inget jag skulle ta för ofta, det är rätt mäktigt. Dessutom är det ju en lite kolhydrater i grädde, och intar man den som dryck kan det snabbt bli rätt många deciliter. 

För dom flesta är ketosandedräkten rätt mild. Man kanske känner av den själv, utan att andra märker någonting. En del märker bara av den på morgonen. Som du gissar brukar den inte gå över så snabbt.

gejsa
0

Men den här drycken var inte av grädde!

MimLan
0

#67 Tack för det klargörandet ang andedräkten! I en annan tråd fanns en länk till en artikel om ketos där ytterligare förklaringar kom. Jag slutar bekymra mig om andedräkten och ketos och konstaterar att jag skall vara jäkligt tacksam om det inte är ett stort problem, samt att jag rimligtvis borde vara i ketos eftersom jag ser varende kolhydrat i MinMat och de är ynka få, både i gram (max 15 de senaste dagarna) och i procent.

Och jag råkade upptäcka Chokladmousse när jag skulle göra en minigrädde med kakao.. :) Rörde med skeden tills det råkade bli fast, och tusan vad ljuvligt gott det var! Det är lättare att begränsa intaget av grädde om man gör om det till mousse tror jag. :)

MimLan
0

#61, 65 Tacl för era recept, det känns helt klart mer överkomligt med kakao i, nästa gång mitt sug drar sig ditåt skall jag börja testa! :-)

andreas0
0

#69, Kapp, du är i ketos, om du inte hade varit det hade du varit död nu. Någonstans måste kroppen få sin energi från, och om det inte är kolhydrater så är ketos det enda alternativet.Räcka ut tungan

MimLan
0

Skum dag. Tog rejäla pigg-kliv på stan, och ändå kunde jag gäspa rejält trött vid 12-tiden och totalt känna att det var min kropps naturliga rättighet att få sig en tupplur på en kökssoffa på landet. Tog ytterligar en timme innan jag kom hem, och hungern han sätta igång en halvtimme innan jag fick i mig mat.

Sedan lade jag mig för att vila framför tv:n. Och har nu sovit i tre timmar. Jäklar vad trött jag var. Jag kan se det positiva i så lång sömn för då kommer jag garanterat att kunna se Lynley på tv ikväll utan att somna.. ;) 

Förstår inte helt kopplingen mellan pigg-kliv och samtidig sådan här trötthet. Jag borde sega ner även i kroppen tycker jag.

Hämtade ut D-vitaminerna idag, så de har vi börjat med också. Ikväll blir det hängmörad biff med rejäl kappa och bearnaise och spenat. Upptäckte att Jesses bea på 0,5 kh inte är vinnaren, utan Rydbergs "vår finaste" bea som har 0,2 kh. Rydbergs har även majonnäs med samma 1 gram kh. Bra att veta.

MimLan
0

Sovit ok. Tycker mig att värmeregleringen blivit jämnare. Fötterna är inte så iskalla per default som förut, och de går att värma.  Reagerar heller inte lika häftigt på temperaturskillnader som förut. (Sova varmt medan huvudet är svalt var rätt otrevligt, svettades floder. Gå på stan och in och ut i affärer blev rätt svettigt det med. Jag kan alltså svettas åt båda hållen; in i värmen eller ut i kylan.)

Fått lite LCHF-finnar igen. Får väl vara tacksam att det inte är helprickigt som första gången, det är överkomligt, men jag längtar verkligen tills de och mina vanliga försvinner helt.  

Börjar få koll på portionerna, känns skumt att äta så lite mängdmässigt och se om jag håller mig åtminstone fem timmar. Men det känns skönt åas, det är mäktigt att äta fett och det tog emot här och var, eftersom jag inte alltid äter fett kött från början. Har även märkt att jag inte skall ha någon god ost som påfyllare eller mellanmål, jag triggas av smakupplevelserna och vill automatiskt bygga på med en dutt havtornsmarmelad, eller åka och köpa den där fantastiska skånska kavringen med anis.. Det är bättre med någon mild och neutral i smaken som t.ex. gräddost, för min del. Fasen så mycket billigare också. :)

MimLan
0

Har defintivt muntorrhet. Har haft det i några dagar, reagerat över det och undrat om jag druckit för lite eller undrat hur länge sedan det var jag drack. De två senaste dagarna har jag nästan skippat teet och automatiskt valt att dricka vatten jämt. Trots att vatten snarare är något som jag aktivt måste tänka på att jag skall dricka.

Sökte på muntorrhet och hittade en del trådar där bl.a. Pasi förklarade läget. Så jag övergår till att notera det och inte bli stressad över det. Fast jag hoppas verkligen att tandköttet snart återgår till sitt vanliga friska och okänsliga jag.

Är fortsatt seg idag, och somnade igen i eftermiddags.

MimLan
0

Undrar om det är för att jag är seg eller just för att stressnivån sänkts, som magen inte tvärnitar eller ger mig magknip, när jag skall göra något som normalt får magen att flippa ut. Det har sällan krävt särskilt mycket, det kan räcka att jag inte får sitta i lugn och ro i ett par timmar på morgonen innan jag skall till jobbet (vilket givetvis nästan aldrig sker) eller göra något. Nu har jag varit på flera möten i en rekryteringsprocess och jag har inte fått en utflippad mage en enda gång, inte ens lite magknip. Och det här är ändå situationer som är högstressande för mig.

MimLan
0

Inbillar mig att min smärtröskel höjts. Är det något ni andra märkt av?

MimLan
0

Verkar ha krympt om magen, mindre som sticker ut ovanför byxlinningen idag. Trodde dubbelhakan skulle krympa först, det gör den alltid, men det kanske inte är självklart heller. Har ni märkt av sådan skillnad ocks?

Men som sagt, vågen skiter jag i och visserligen har jag måttband, men felfaktorn är för hög för att man skall ha koll på någon enstaka centimeter och då är byxorna bättre som mått. :)

birma
0

Näe, inte märkt av någon skillnad här (rund midja och kanske lite dubbelhaka, det sitter där det sitter). Vill också krympa om magen, men inte. Fettet fortsätter sticka ut ovanför byxlinningen och i ymniga mängder. Trist. Man kan inte ens tala om midja, det syns ingen.

Följer din tråd MimLan och önskar dig lycka till!

MimLan
0

Det kan ju vara att jag bara har en bra dag och sträckte lite extra på mig. Sånt är lätt hänt och känt när jag känner mig piffig och söt. :) Visst längtar jag efter när centimetrarna verkligen kan räknas, men tills vidare får jag bli glad över andra hälsofördelar som faktiskt är väldigt tydliga. Hur länge har du hållt på Birma?

Har just haft en god och snabblagad lunch. Kokosmjölk med lite ingefära, grön curry och limejuice, och så bara att lägga ner laxbitar att puttra några minuter. Det här kan bli frekvent i matlådan.

birma
0

Ungefär 1½ månad bara. Har så kallat bantat på allvar ett par gånger tidigare, men då med gängse metoder dvs ätit små mängder mat och fettfattigt. Men då syntes det rätt snart resultat, men det blev inte bestående. Trodde väl aldrig det var sant det man alltid hörde - att man går upp vikten igen och lite till när man slappnar av och äter ungefär som vanligt igen. Ville knappt tro det, när man relativt snabbt var tillbaka på alla de gamla kilona igen (och lite till). Efter de där två gångerna har man tänkt att det inte är lönt att försöka igen. 

Finns väl ändå både hopp och skepsis till lchf. Det sägs att man ska fortsätta att äta på samma sätt alltid och det verkar inte så omöjligt med denna kost. Men tycker att de brukar säga det om andra viktminskningskoster också… De inleder ofta med orden "det här är inte en bantningsmetod" trots att det i själva verket är det. Verkar som ordet banta ska undvikas till varje pris. Men att gå ner i vikt är väl att banta? Bara en massa dribblande med ord antagligen.

MimLan
0

Nja, det är väl mestadels GI-metoden som sägs vara livsstil snarare än bantning? De flesta idiotmetoder säger ju sig vara temporära. förändring av kosthållningen innebär ju heller inte automatiskt att det handlar om bantning även om det blir en sådan effekt också. Det är ju ingen som hymlar om att det går att gå upp i vikt med den här metoden heller. Det handlar om normalisering, inte bantning.

Har du ingen hälsoaspekt i det som du ser som vinst? Handlar allt om vikten är det lätt att fokus blir plågsamt.

Amiechan
0

#76: Nej, min smärttröskel har inte höjts. Det tror jag inte alls att den gjort :)

MimLan
0

#82 Fasen. :) Jag anar att det var min massiva seghet i början som gjorde att jag inte orkade känna nåt. Men det hade varit en bra feature. :-)

Amiechan
0

hehe. Men jag har å andra sidan hög smärttröskel säger de läkare som slitit i mig. Den kanske inte behövde höjas nåt mer ;)

MimLan
0

Meh! :-) Ok, jag vet på fredag, då testas min tröskel utan tvekan. Återkommer då. ;)

MimLan
0

Både tröttheten och muntorrheten har lugnat ner sig idag. Har även noterat att fötterna inte kräver daglig filning längre, om de skall se fräscha ut. Halleluja!

birma
0

#81 MimLan
Ungefär där (när din fråga ställdes) fick den ett fast grepp, vinterkräksjukan och jag blev boende på toan. Nu har det lugnat sig för stunden och lyckats sova ett par timmar. Blotta tanken på en smörig kost fick igång kräkningsdelen direkt och jag kunde inte tänka på mat alls och särskilt inte lchf med allt sitt fett. Så forumet gick inte att vara kvar på.

Svar: Tänker även på hälsoaspekten och antar att kosten ger hälsovinster, utifrån allt jag läst om den. Lite tragikomiskt mitt i allt. Detta är första gången på 25 år som jag måste sjukskriva mig från jobbet. Det inträffade efter införandet av lchf :o). Så där fick sig tilltron en törn. Men det var väl en slump.

MimLan
0

#87 Imponerande att du alls skriver något och ens tänker på mat. :-) När jag var sjuk i det var jag tacksam om jag fick behålla något vatten efter ett par dagar då det var omöjligt.. Gå och lägg dig och vila och tänk öht inte på mat, det är ingen idé! Krya på dig!

MimLan
0

Sovit uselt. Hade mardrömmar i massor. Absurt nog handlade det om MAT. Jakten på att få RÄTT mat och alla bråk som skedde i samband med det. Det var inte helt enkelt att låta hungern krypa fram i morse..

Det positiva är att medan jag vaknade upp här och var kunde jag konstatera att jag var jämnvarm och inte svettades alls, trots att jag sov under täcket. Wow!

MimLan
0

Ännu en dag med tester och utvärderingar. Och jag har inte varit ängslig, nervös, dålig i magen, stressad, etc. Helt sanslöst. Känner för att skriva det med stora blockbokstäver på papper som jag lägger ut i lyan. Jag får aldrig glömma en sådan här stark framgång och förändring. Jag får inte ta den för given!

Yrseln efter måltiderna har försvunnit helt nu.

Dags att börja köpa fläskkarré i storpack och frysa in, så behöver jag bara ha koll på spenaten.  

En sak gillar jag inte med den här kosten. Allt stekos! Gah!

MimLan
0

Muntorrheten och det myckna kissandet har minskat rejält. Tungan fortsätter att bli finare. Jag gillar verkligen att värmen jämnar ut sig i hela kroppen och tillfällen där jag svettats starkt har dämpats så att det är en tydlig skillnad. Handskakande inomhus efter att jag kommit utifrån har inte varit den totala plåga med all möjlig koll och krångel för att kunna torka handen.

Alla dessa förbättringar är så fantastiska förändringar. Jag är nyfiken på vad som händer rent biologiskt för att förändringarna skall ske så snabbt och så självklart.

Kör inte fakir, men håller mig på max 10 gram kh om dagen. Jag hoppas det funkar, men det får några månader på sig innan jag funderar på den saken. Är fullt upptagen med att landa med de variationer som finns idag, omsätta praktiken till lunchlådor som fungerar, och att matcha hunger med sedvanliga frukost och lunchtider.

Amiechan
0

Vad roligt att du får uppleva såna förbättringar :D

MimLan
0

Japp! =) Sitter just nu och skriver ner en lista på förändringarna åt min läkare som jag träffar i morgon. Skall bli kul att se hur han tar nyheten.

MimLan
0

Fick jobbet igår kväll och började på stört i morse. Och den enda nervositet jag märkte av var att jag vaknade för tdigt och inte kunde somna om. Dagen iövrigt har varit hur soft som helst. Härligt! Hade skagenröra med 2 ägg till lunch. Så långt allt väl. Men i morgon skall det bli lunchmöte bjudmat, sallad… :-) Det skall bli intressant att se hur jag hanterar det. Nåt protein bör det ju bli, blad gör inte så mycket och så får jag hoppas på att dressingen är en fet en.

Tungan än finare, kommer på mig att spegla den lite väl ofta.. :) Har inte haft någon rejäl huvudvärk sedan de första dagarna, men det har funnits ett tryck som verkar fladdra lite, ibland känns det som om det håller på att passera gränsen till riktig värk. Tycker det borde lägga av nu. Har fått små blödningar idag. Har p-spruta och har inte haft mens på många år. Hoppas det är temporärt.

Mervi
0

Så inspirerande läsning. Kul att du mår så bra.Skrattande

MimLan
0

Sådärja. Bjudlunchen gick rätt bra. Jag lyckades sno åt mig en sallad med parmaskinka, salami och mozzarella. Inte mycket av det, men det var så mycket prat att lyssna på att det nog inte var någon som reagerade över hur lite jag åt. En lite tomatklyfta och någon sked bulgur slank ner också. Och ett glas bubbel! Jösses vad jag reagerade på det lilla. Nåja, det har sina fördelar att vara lättroad. ;-)
Väl tillbaka på rummet slevade jag i mig c:a 10 gram majonnäs som jag tagit med i reservproviant (tog med ett ägg oxå, men det hann jag inte äta). Givetvis hungrig nu när jag kom hem, men det ör ju överkomligt, lunchen gick inte helt åt pipan utan jag ligger på c:a 9 gram kh idag. Får ta en biff och bea så det inte ökar av min vanliga mat iaf.

MimLan
0

Var hos min läkare i morse. Det var som jag anade inga som helst problem med att jag kör den här kosten. Vi skall ha lite koll på värdena, urinsyran hade gått i höjden när blodprovet togs (efter en vecka på LCHF), så nytt test om en månad. Fasteblodsockret var fortsatt lågt, 3,6. Får se hur det ligger vid nästa blodprov, ifall det sjunkit ytterligare. Det sköna var att han inte alls var omedveten om LCHF och kände till Socialstyrelsens friande av Annika. Han nämnde även att t.ex. barn med svårare epilepsi har fått gå på ketonkost som det kallades, och därigenom blivit bättre.

Rabblade hela min lista av förändringar, och han vet så väl att jag inte överdriver något utan det blir mer en nyfikenhet hur i h-e kolhydraterna kan ställa till så mycket. Eller kanske snarare, hur fettbrist kan ställa till det, ni som är normalviktare och/eller oförstörda kan ju äta en hel del kh ändå tycker jag.

Nämnde även att jag skriver hur det artar sig från dag till dag så jag har koll, han får komma in och kika om han vill.

MimLan
0

Från att ha varit uttorkad och kissat floder har jag nu gått till att knappt kissa. Insåg att jag inte kissat på 7 timmar när jag kom hem. Men jag har druckit under dagen och inte varit törstig eller torr i munnen.

Tungan fortsatt finare, blödningarna minskat, och tandköttet har slutat blöda och vara ömt. Trycket över huvudet har inte gett sig tillkänna idag.

DrAnna
0

Vad härligt att det håller på att fixa sig!Glad

MimLan
0

Absolut! =) Och så skönt att jag har min doktor med mig. Även om det inte är konstigt att jag är på gott humör över att ha fått ett bra jobb, så är mitt humör verkligen förändrat, det är snarare som om jag har lagt grundnivån på att vara glad och nöjd, snarare än neutral.

Och forumet har gett mig lite förslag på att mota urinsyran, så jag testar att minska rejält på grisköttet, vilket är den stora skillnaden mot kosten innan.

MimLan
0

Och nu har jag slängt nästan alla rotfrukter jag hade i kylen, rödbetor, potatis, morötter, palsternackor.. Sparade några av varje, ifall jag skall göra någon köttgryta.

Det blev iaf mer plats i kylen.

MimLan
0

Testade Stevia igår, en minidroppe i en röra av grekisk yoghurt och lite vispgrädde. (Van vid sötma till yoghurten som jag åt med honung och valnötter.) Visst var det extra sötma där, men bismaken av anis/lakrits kom så fort att det sabbade njutningen. Blandade ner lite hallon och det blev bättre.

Hade tänkt ha det i pannacotta och liknande som inte har någon dominerande smak, och där fungerar det nog inte. Skall testa att ha det i lingon som jag kokar upp, hoppas det fungerar. För inte tusan vet jag hur man äter stekt strömming utan lingon! :)

Mervi
0

Jag köpte också stevia för längesedan. Har använd det ytterst lite, har svårt att dosera så det blir lagom.

Någon tipsade, tror det var Hemul, att man skulle ta jättelite av stevian och jättelite vanligt socker så skulle det bli bättre. Har aldrig provat med socker då jag är rädd att få sug.

Stevian har jag använd i salladsdressing som jag gör av olja+ vinäger+ olika kryddor och lite stevia för att det skall bryta av lite.

Jättegott till vitkål tex.

MimLan
0

Tack för tipset Mervi! Hade helt glömt bort att jag faktiskt använder honung i vinägretten. Har ju inte ätit någon råkost som jag brukade innan. Men det smyger in så småningom tror jag.

MimLan
0

Tajmade måltiderna lite dåligt idag och var i full färd med att handla på stan när jag fick hungerskänslor, de gick över på ett par minuter och det dröjde nog en timme tills jag kom hem och åt en bit ost. Men jag kände ingen uppenbar hunger förrän ytterligare ett par timmar senare, då hade det gått åtta timmar sedan frukost. Normalt blir jag hungrig efter 5 timmar, vilket var vid dentidpunkten då jag blev hungrig i stan.

Känner mig lite osäker på om jag var elak mot kroppen som inte åt direkt vid de första hungerskänslorna, de var ju inte så uppenbara eller ihållanden. Det har även fladdrat förbi lite hunger här och var, som jag tolkat som reaktioner på gamla tider och rutiner och det har varit väldigt korta stunder, gått över på max en halv minut eller så. Kanske jag borde springa omkring med ost i väskan och mata mig bums vid minsta känsla ändå`?

Mervi
0

Jag tror att vi klarar att vara lite hungriga i några timmar utan att ta skada. Osten hjälpte väl till så du inte blev vrålhungrig.

MimLan
0

Förmodligen, det var 30 gram fet ost så det mättar en del.

DrAnna
0

Verrkar vara helt Ok att inte svara direkt på de första hungerkänslorna, de kan vara falska och gå över lika snabbt. Tror att det lönar sig att vänta och se, och öva sig på att känna igen de rätta signalerna på hunger.

MimLan
0

Skönt, då hoppas jag på att det justerar och lugnar ner sig framöver.

I övrigt inga nya eller större förändringar med kropp och hälsa, mer än att jag sover som en kliad gris, och somnar rätt hårt om kvällarna. Missar precis alla mina favoritprogram.. :) Igår somnade jag strax efter 21, det fanns ingen chans att tvinga mig att hålla mig vaken ett tag till. Vaknade i takt med ljusningen i morse, runt 6-tiden. Det kanske låter plågsamt för en söndag för en del av er, men jag har alltid mått bra av rutiner som inte rubbas för mycket och det är vilsamt både ute och inne tidigt om helgmorgnarna.

Har just betat av lax i kokosmjölk med lime till frukost. Portionerna blir mindre och mindre, eller mer korrekt; justerade till vad jag blir ohungrig på. Kollade i MinMat och kaloriintaget har de här två veckorna varierat mellan 1500-2500. Håller mig riktigt bra på rätt gräns om 10 gram kh/dag, igår bara 5!. Och givetvis långt mer fett än protein.

Pasi
0

Jag tycker stevian skär sig med vissa andra smaker…choklad t ex…blir inte speciellt gott medans det funkar hyfsat tillsammans med nötter/mandel. Använder man stevia i t ex sill märker man ingen bismak alls, utan det funkar jättebra.Glad

MimLan
0

Av någon outgrundlig anledning ser jag det som ett större problem att det inte matchar choklad än att det matchar sill.. :-) Påsken kan jag glatt överleva med gräddig äggröra och nyrökt ål. =)

Ser nu att matjessill har 12 gram kh. Hmpf. Blir inte helt enkelt att få till matjessill med färskpotatis och gräddfil i år. Men det är iaf en ganska kort period som jag vill ha det, tack och lov.

MimLan
0

Stod just och stirrade på brödkniven. Vad skall jag med den till nu?

Mervi
0

Brödkniven hade jag glömt att den fannsFörvånad.

blodtopp
0

Jag använder min att skära grönsaker med =)

anki1
0

Bra till att skära upp tomater med. Jag klarar nu att äta yoghurt som den är  utan sötning, Under 1 vecka tror jag det var blandade jag creme fraiche i yoghurten, men nu klarar jag det utan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

krambanan
0

Tänkte bara säga att jag känner igen alla dina symptom (utom tungan). Jag har också hypoth. (och äter Levaxin) och mår så mycket bättre sen jag började äta såhär!

- inga finnar

- mindre pms

- ingen huvudvärk

- inget akut socksug

- inte lika trött

- mkt mkt gladare!

med mera…

MimLan
0

Mina finnar är inte helt borta. Bortsett från ett udda ställe. Vänster rumphalva har alltid haft finnar, inte den högra. :) Men där har de försvunnit helt iaf. I ansiktet upplever jag en minskning, men det krävs 2-3 veckor på raken för att se om det verkligen är en minskning eller en temporär lågsäsong.

Suget är oxå borta, det är skönt och praktiskt! Ett störningsmoment mindre i livet. :) Fast jag märker då och då att jag har ett mentalt sug, "det här är ju ett tillfälle då jag skall ha nåt gott ju..", oavsett om jag är hungrig eller inte. Då är det bra att jag lyckas hålla igen på kolhydraterna så det finns utrymme i att labba med lite grädde och choklad t.ex.

Mervi
0

Det mentala suget är nog vanan. Man är van att äta vissa saker  vid vissa tillfällen. Det försvinner så småningom.  Lite ost brukade jag ta när det inträffade, idag är jag nästan fri från detta.

MimLan
0

Ja, det tror jag också. Även om det är "givet" att jag kommer vackla lite efter rivstarten, så tror jag att en del av det beror på att jag äter så lite, tills jag är ohungrig, snarare än rejält mätt som det blev första veckan innan jag lärt mig portionerna. Eftersom den uppenbara mättnaden inte är där är det lite för lätt att få det till att jag nog är snart hungrig. Gräddosten är min ständiga vän vare sig det är sug eller förrätt tills maten är klar. :)

MimLan
0

Lite lustigt det här. Enligt okulärbesiktning, måttband om magen, och vissa strategiska punkter som alltid växlar snabbt med ökande/minskande vikt, så har jag inte gått ner något. Ett par nya byxor säger att jag bör ha gått ner en del.  Kroppsuppfattningen, hur det känns, säger att jag har gått ner. Men samtidigt rör jag mig med en smidighet som säger att jag gått ner en hel del. Det är väl den där omtalade energin som ger sig till känna. :) Jag är glad att det känns bra iaf. Bara magen som förbättrats är i sig skäl att hålla fast vid den här kosten.

Kinderna är mjukare än en bebisrumpa, svettandet har minskat en hel del. Handsvetten kan inte ses som ett reellt problem längre. Tungan ser nästan helt normal ut nu. Tandköttet låter vänta på sig, fortfarande mer rödaktigt än rosa. Jag hoppas på att finnarna i ansiktet och finnarna/bölderna/nåt i hårbotten ger sig de kommande veckorna. Det vore bonuslycka.

Inget svårt att säga nej till fikasnask som bjuds på jobbet, och det verkar vara undantagsfall att de har sådant, så det bör inte bli nåt problem alls. Inte trugade de heller. Helt sanslöst! Bara att tacka och ta emot.

MimLan
0

Halvtaskig dag. Det var bra och piggt till lunch, efter maten ville jag mest sova trots mat med kanske totalt 2-3 gram kh (skagenröra med två kokta ägg). När jag kom hem såg jag ett upprörande mail och det blev en klump av ilska som kändes som massiv hunger, vilket jag visste att det inte var. Tryckte i mig ost och har sedan fortsatt ignorera "hungern". Är nu snortrött och skall strax fixa en måltid. Anar att jag kommer tillbringa resten av kvällen framför tv:n tills jag somnar.

MimLan
0

Det är bra att slötrycka på trådarna, lyckades läsa helt rätt tråd om hur kasst man mår runt vecka tre. Nu har jag ju kört precis i tre veckor. Det sög fetspett de första dagarna, men jag var tacksam för det för jag tänkte att det betydde att då slipper jag det sen. Har lite dålig andedräkt oxå. Trodde jag skulle slippa även det efter första rundan i början. Jag tror jag skall vara rejält tacksam för att jag har halvtid to-fre..

Blev lite glad över ett snabbt svar från Wurstmaster, jag frågade efter det kära kh-innehållet i korvarna då det inte fanns på hemsidan eller paketen. Fick svar nyss och det var inga problem, bara att säga vilka korvar jag ville ha info om. Jag lägger in siffrorna sen i någon korv-tråd om de är så fina som jag anar att de bör vara.

Mervi
0

Tröttheten kommer att ge sig.

MimLan
0

Jo, jag tror på dig innerst inne, men det är verkligen en tjurig och gnällig trötthet det här. 

Jag är glad för alla de här kommentarerna, det hjälper och uppmuntrar verkligen. Och distraherar mig från mig själv. :)

Eva_R
0

Äggröra med nyrökt ål Glad det har jag inte tänkt på. Påsken är räddad. Sill blir det väl inte tal om, det är så mycket socker i lagen.

Jag tycker det är svårt att veta vad/hur mycket olika produkter innehåller, t ex en biff eller 1 kg fläskfärs. Finns det några tabeller?

MimLan
0

I MinMat finns det inlagt lite olika varianter, färs har ju iaf fetthalten angiven. När det gäler biffar av olika slag är det bara att finna sig i att det inte går att räkna exakt fördelning av fett och protein eftersom sammansättningen varierar från bit till bit. Men. Jag tycker det är mindre viktigt eftersom det är viktigare att ha koll på kolhydraterna. Fett och protein några gram hit och dit spelar ju ingen roll.

greensis
0

#125 Jag tror att det var någon som testade att lägga in sill med stevia och det hade blivit bra, men jag lade inte detaljerna på minnet (avskyr ättiksinläggningar utom när jag är gravid)Generad

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

Justja. Porerna har krympt! Hur gick det till?

zanna81
0

Mimlan! Vilken inspirerande tråd, har läst varenda inlägg. Har ätit LCHF i 12 dagar nu. Så du ligger en vecka före mej. Kanon för då vet jag vad jag har att vänta hehe. Känner igen mej i mycket, tröttheten, eller liksom lam seghet. Men det går ju över! Kommer följa dina framgångar med spänning!

MimLan
0

#129 Ibland är det inte helt enkelt att förklara förändringarna. :) Så mycket som är helt nytt. Spännande, helt klart. Jag hamnade här för vikten. Nu är jag frälst som f-n över de ljuvliga hälsofördelarna, vikten är  i andra hand nu. Men visst, med det nyfunna lugnet så är det rätt okej att vänta in viktnedgången.. =)

Idag har jag inte drabbats av tröttheten, däremot har jag kissat som aldrig förr igen, full blåsa varannan timme, helt galet. Hellre det än den gnälliga tröttheten iaf… :)

Andra saker jag märkt är att de finnar jag fått läker ut betydligt snabbare än tidigare. I like! Morgonsnytandet ger inga blodskorpor/rester längre, jag tolkar det som att slemhinnorna blivit bättre.

MimLan
0

Fick suverän service av Wurstmaster när jag efterfrågade lite kh-siffror på deras korvar.

F=fett, P=protein, K=kolhydrater

Polsk kabanoss: F21/P24/K0

Salsiccia: F16/P18/K0 

Italiensk bratwurst, Chorizo och Sremska har alla 3,5 gram KH.

Mervi
0

#125 Bland länkarna finns en länk till Fineli och en till SLV, där finns tabeller om matvarorna och vad de innehåller.

MimLan
0

Bacon är verkligen inte min grej. Inte vanlig tunnslamse-varianten iaf. Den är helt ok som smak/sälta i annan mat, men som sig själv är det rätt klent om smakupplevelsen och andra poänger. Det är inte något mättande heller, åt bacon och äggröra till frukost, men det var egentligen bara äggröran som kändes av, blev dessutom vrålhungrig "för tidigt". Jag återgår till fläsk, det funkar för mig.

Lunchen blev ett möte som jag inte fått info om, och återigen nån obskyr pasta/grejs-sallad. Jag hamnade vid rostbiff, och trodde att det fanns nån remouladsås, men icke. Insåg att jag är så ovan vid halvfabrikat att jag inte kände igen potatissalladen som geggade runt förrän jag smakade på den. Så det blev en seg och übersalt skiva rostbiff till lunch, en timme senare slevade jag i mig min tonfiskröra iaf. Väntar bara på frågorna om varför jag inte äter av salladerna, en full bytta syns rätt bra. Även om jag är kräsen i maten privat (inga halvfabrikat etc), har jag ju inte kinkat när det är bjudmat av diskutabel kvalité, det är ju en social grej som stör när man petar i maten.

Har märkt  i omställningen, att jag hoppat på många förslag som är halvfabrikat, det var ju tacksamt att få lite tips som kändes som variation. Men det skär sig på något vis i smaken för mig. Kör man ren mat behöver man ju inte bekymra sig om tillsatser och dant heller.

MimLan
0

Lite småtrött idag, gäspade redan vid lunchtid. Kan delvis berott på att jag tvingade ut mig på stan för att leta skor och kläder utan att ha någon som helst lust för det. Då blir man ju less.

Har försökt göra färsbiffar utan något i annat än kryddor, men kan inte helt påstå att det var den mest kuinariska upplevelsen. Vägde en biff före och efter stekningen. 25% av vikten försvann. Nej, det får bli med ägg och grädde i nästa gång. Tänkte hålla in på kolhydraterna i färsen och låta dem finnas i sås och broccoli till. Men det var en mindre bra idé.

Dricker mycket vatten, så pass att jag kommit av mig med tedrickandet helt, och därmed också kokosoljan.  

Det känns som om jag kan börja säga att finnarna minskat rejält. Pannan har börjat bli slät, inte så småprickig som förut.

blodtopp
0

Jag har gul lök, ägg, osötad senap, bacon, salt och grovmalen svartpeppar i mina biffar. Sen fyller jag dem med ost och steker i  massor med smör *mums*

MimLan
0

Justja. bacon och/eller fläsksvål skall jag ha i, hade inget av det hemma. Det bör hjälpa en hel del. Hade dijonsenap i, men det var snarare konsistensen jag inte gillade, mer än kryddningen. Får labba vidare!

Inte ens jag gillar att vakna vid 5.30 en söndag. Får mest känslan att jag kommer behöva en tupplur under dagen, eller att jag blir seg under hela kvällen.

Har suttit och tittat igenom inläggen för att se förändringarna. Jag har redan börjat glömma bort att jag ständigt hade ont i halsen, det som var en sådan plåga, som sabbade varenda promenad, som gjorde nästan varje morgon till ett otrevligt uppvaknande. Tur att jag skriver här!

MimLan
0

Har märkt att jag lätt får kramp i tårna, av sig själv utan anledning. Är det min variant av magnesiumbrist? Kissar ju floder fortfarande, även om det handlar om enstaka dagar numera bara. Inget som gör ont eller så dock.

En annan sak med magen. Lite knepigt att färklara men.. jag drar normalt in den, per default. Skillnaden mellan oindragen mage och indragen mage verkar ha minskat en hel del. Innan stramade byxorna åt rejält om jag inte drog in magen, nu verkar det göra varken från eller till.

MimLan
0

Dagens lyxproblem: vad gör jag nu med mitt fina öppna skafferi? Full med vackra burkar, påsar och tidigare nyttigheter. Visst kryddhyllan går ju, limeblad och senapsfrön i extravackra burkar går ju att använda även nu. Av konservburkarna är det ju bara burktomaterna som duger. Inte ännu, men de håller ju. Kokosoljan är inte så vacker och tilltalande att titta på.

Nåja, nu ser vi det positiva i att jag inte renoverat köket ännu, det finns rejält med utrymme för att inte längre ha ett öppet skafferi.

MimLan
0

Fick halvt panik när jag insåg att jag glömt matlådan hemma. Det löste sig hyfsat genom att jag köpte två kycklinglår och den röra som hade minst antal kh (2g!). 

Huden är lite mindre fuktig, är det en inställningseffekt eller är det kokosoljan som hade den extra magiska fukten? Time will tell. 

Redigerar: Nej, frånvaro av kokosolja kan det ju injte bero på. Fukten i huden kom tillbaka innan jag köpte oljan.

MimLan
0

Men jösses vad jag VILL HA ÄGGAKAKA! Med fläsk och rårörda lingon. När kommer kolhydratfria mjölet?!

Skall iaf testa en beställning av gräskött från Kravbeställarna som någon länkade till. Tidigare har jag bara sett leveranser av jättepaket till en station ute i obygden, inte helt lockande eller funktionellt. Kravbeställarna levererar till Reimersholme på Söder, det är värt omvägen för att få vettigt kött. Köttet komer från Upplandsbönder om man bor i 08-land.

Jäklar vad jag är tacksam över att jag har råd att ägna pengar åt bra kött!

MimLan
0

Sådär. Nu har första månaden gått. Sammantaget är det lugnet, att vara fri från stress och oro som inte gick att hejda, som är den starkaste vinsten. Sitter på jobbet och ler när jag inser hur jag inte reagerar över vissa saker som borde få magsyran flöda. Magen, halsen, hyn och den minskade känsligheten för temperaturväxlingar. Wow.

Rädslan för att gå upp i vikt som fanns när jag väl tog steget och började, har givetvis försvunnit. Kan jag få i mig så här mycket fett och kalorier utan att det märks negativt, är det i mina ögon så utan tvekan bevisat att man inte blir fet på den här kosten. Och vad skönt att slippa bli hungrig titt som tätt!

odezza
0

Vilken härlig läsning! Glad

"still lost in space and time"

MimLan
0

Det är än härligare att leva i det odezza! :-)

Visst är jag i inställningsfasen fortfarande, det kan kissas och drickas mycket vissa dagar och det kan bli småätande av gammal vana, även om det görs med "rätt" mat numera. Men det är tydligt att det minskar hela tiden. Nu får jag bara se till att påminna mig om alla vinster när jag börjar undra var de ständiga framstegen tagit vägen.

Kylskåpet börjar landa också, allt testande hit och dit har lugnat ner sig. Det är bra när det går på rutin och jag inte funderar så mycket på saken. 

Landar runt 1600-2500 kcal (medel är nog 2100), nästan alltid under 10 gram kh/dag. Jag kör på så här och när jag blir för frustrerad (när det gäller vikten) har jag lärt mig laga tillräckligt bra för att kunna få variation även på fakirknivå.

MimLan
0

För några dagar sedan, när jag var ute och köpte påsk-ål, köpte jag ett par mun/msbitar också. Små aptitretare på bl.a. kräftstjärtar eller renskav, i någon rejält fet röra, toppat med t.ex. rom. Botten var bröd. Det var verkligen pyttelite, inget jag skulle förfasa mig över när det gäller kh-siffrorna. Men nu visste jag inte om jag skulle få en massa sug. Åt lite av brödet, kanske 3-4 gram om jag tar i.. :) (Diametern på brödbiten är kanske 2,5 cm.) Första känslan var hur sött det var. Jag kunde tidigare känna sötman i bröd, men det här var verkligen sju resor värre. Men viktigare är att jag inte fick något extra sug eller blev stirrig över det. Det kändes riktigt soft.

Det är nog det märkligaste med den här månaden, att sugen är så borta. Jag som alltid knarkat standardmjölk har knappt tänkt på det, jag bara slutade.

MimLan
0

Sådär. Lagt beställning på nötkött från Kravbeställarna. Skall bli spännande att se hur det är.

MimLan
0

Listade de positiva förändringarna i ett annat forum, nu när jag firade 1 månad på LCHF. En kommentar var "har du slutat med socker och bara kört stevia?". Jag fick ju svara att han hade fel, men ändå inte… :)

Riktigt trevligt att märka att de finnar som fortfarande uppkommer inte exploderar till elakartade sådana, eller så däckar de på ett dygn. Det betyder ju att jag inte behöver använda en massa kemikalier som är dåliga för övriga huden. Porerna krympt, med smink på är en del helt osynliga. Tycker att det mörka under ögonen har dämpats, förstår inte riktigt hur den mekanismen gått till, men det är tacksamt. Har inte kunnat sminka över det, huden är för känslig, så jag har mest slutat titta på att jag faktiskt har dem.. :)

MimLan
0

Och nu skall jag skippa allt grisskött tills nästa blodprov om 8-9 dagar, så får vi se om det gjort någon skillnad för urinsyranivån.

MimLan
0

Jag blev less på rubriken om "GI-doktorn" som syns väldigt stort idag i Aftonbladet. Mailade dem och påpekade att Annika inte är en GI-doktor och att det är rejäla skillnader mellan GI och LCHF. Jag fick tillbaka ett svar ganska snabbt där redaktören sade att jag hade rätt. :-) Nu har han ändrat rubriken så att GI inte står med.

Det _går_ att få dem att fatta. :-)

Mervi
0

Skrattande Härlig tråd du har. Lycka till i fortsättningen.

blodtopp
0

#148 Har du läst artikeln också? Man måste ju vara plusmedlem för att komma åt den, och det är inte jag.

Mervi
0

Artikeln finns i papperstidningen.

MimLan
0

#150 Nej då. Den dagen jag betalar för aftonslaskens texter finns inte. :) Det står förmodligen ingenting nytt för oss, och genom att inte läsa så slipper man även irritationen över felaktigheter. ;)

Babz
0

#150 - maxiq har länkat till artikeln i tråden "Annika i Aftonbladet än en gång" Där kunde jag läsa den.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MimLan
0

Upplevde en stund av salighet; värmde en halv dl grädde med en bit mörk choklad. Rörde om så det blev som en mäktig varm choklad. Ljuvligt.

blodtopp
0

#153 Jag såg den precis =)

#151 Hade liksom ingen lust att gå å köpa den. Skulle nog snarare ha stått och tjuvläst den i affären i såna fall *S*

MimLan
0

Hoppsan, vem kunde ana att vitlök var så kaloririkt? :-) Jag råkade kolla av en händelse bara, hade inte tänkt räkna med vitlöken i vitlökssmöret jag gjorde. Men de 10 gram vitlök jag hade i (nej då, jag vägde inte vitlökshacket, men jag tog en halv solo-vitlök, den överblivna halvan gick ju att väga) ger ju 3 gram kh.

För övrigt är det här en suveränt bra dag att frosta av frysen på och städa kylen. :-) Det had ejag nog inte tyckt om det varit vanlig kort helg, men nu har lite extra energi dykt upp.

Labbar med tonfisk och feta-röra. Inser att jag får pallra mig ut och fixa lite oliver. Men den känns fräsch redan nu! Fetaost blir ett bra komplement till de andra rörorna som behöver citronjuice i sig. Inser att det blir mindre kolisar av fetan än av citron/limejuice. Nåja, omväxling förnöjer verkligen!

MimLan
0

Justja! Jag verkar ha krympt 2-3 cm om magen!

Cisss
0

hej, tänkte få passa på att få lämna en hälsning hos dej som tack - som sagt var så var det denna tråd som fått mej att fundera i nya - och farliga Skrattande banor!

tack o lycka till, C.

MimLan
0

Hej Cisss! :-) Och lycka till du med, livet är skönt på den här sidan!

MimLan
0

Vad skönt att komma hem och inte behöva dyka in i kylskåpet och prioritera mat. Nu tog jag några ostskivor efter en stund, fortsatte att pyssla med annat och fixade en biff med spenat och vitlökssmör när jag kunde sätta mig till ro.

Och nu har äggen åkt ut från kylskåpet och ner i en vacker fruktskål som stått och dammat den senaste månaden, i förhoppningen om att de blir mer lättskalade framöver! :)

Ni som skall på kryssningen borde ordna en äggskalarkurs! :)

MimLan
0

Kan man få klåda som bieffekt? Har sedan i helgen haft klåda på kroppen, insåg att jag kliade mig mycket, och såg i går att jag kliat så mycket att huden blivit irriterad.

Har sökt här och en del har fått klåda, men jag uppfattade det som något som skedde innan huden blev bättre. Min hud förbättrades ju som det absolut första positiva symtomet. Men det finns ju inget som säger att jag inte har rejält med utrymme för förbättring av huden på kroppen ändå. Det är hittills främst ansiktet som känt av förbättringen.  

Eftersom jag inte har nyinköpta kläder eller har bytt tvättmedel, så är inte de faktorerna med i ekvationen. Hoppas klådan går över snart iaf.

greensis
0

#161 Du kanske får klåda för att du håller på att krympa?. När skinnet bit för bit krymper ihop kan det klia något infernaliskt, och det hjälper inte hur mycket man än river. Det enda som hjälpte lite på mig var att försöka få bort det yttersta - torrborstning, bodyscrub osv. Det masserade en bit ner i huden, också. Antingen inget smörj, eller bara lite olja i badvattnet, för huden blev så klådig av parfymer och annat dret just när den jobbade som mest.

Fabricati diem, pvnc!

mommo
0

Jag fick också klåda efter helgen, efter ett rejält bakslag med både mat och dryck. Det kliade alldeles otroligt och jag fick en massa mjäll i hårbotten. jag tror att det hade att göra med att kosten kastades om fram och tillbaka sådär, men huvudsaken är ju att man är back on track againSkrattande

MimLan
0

#162 Det där var en förklaring jag gillade att tänka mig! :-) Jag har oljor att smörja mig med, för huden tål generellt inte vanliga prylar, så det blir inga problem med det. Skall testa att ta en dusch ikväll innan jag går och lägger mig och smörja in mig ordentligt.

I övrigt har jag haft en kissa floder-dag idag igen. Det börjar nästan bli lite roande att märka när det blir en sådan dag. Det flaxar fram och tillbaka så. Klådan har fortsatt under dagen och jag har fått småblödningar igen. Och småkramperna i tårna har jag inte märkt av de två senaste dagarna. Annars mår jag fint och är nöjd och glad.

MimLan
0

Har letat efter choklad som är mer korrekt i kolhydratinnehållet än vad min normala favorit är, även om den är ok mtp att jag äter 2-3 gram-bitar. Testade Marabous Premium 86% igår, den gillade jag inte, så fadd i smaken att jag spontant utbrast "j-a blockchoklad". Idag testade jag 1848, även den 86%, den är helt klart ätbar, även den har 19 gr kh/100 gr. Åt upp hela 10 grams-provbiten med vispgrädde till.

Hittade även ekologiska oliver inlagda i inget annat än olivolja, havssalt och vinäger. Det får duga. Iaf i morgon då jag skall försöka få till en matlåda med pippifilé stuffad med basilika, fetaost, samt fetaost, oliver, basilika och nån körsbärstomat vid sidan om.

MimLan
0

Jäklar. Inte helt enkelt att få till fettet med maten ovan. Gjorde misstaget att proppa pippin med den proteinrika fetaosten, det hade jag inte behövt göra, det hade räckt med fetan till röran. Nu fick jag hälla på majo och grädde i lite större mängd än vad jag tänkt för att nå upp till proteinerna. Men trägen vinner! Lax känns som en enklare grej att labba med till fetaröran.

mizztlur
0

Kul och intressant tråd. Fortsatt lycka till!

MimLan
0

Tack mizztlur!

Nu har jag fallit för ischoklad. Med 1848-chokladen kändes det lockande att prova. Det gick bra att ta 2 delar kokosolja och 1 del choklad. Och så lätt det slinker ner. :)  

Har tappat intaget av kokosoljan eftersom jag av någon anledning inte vill dricka te hemma längre. 20 gram kokosolja till 2 gram kolhydrater i chokladen, inte fel fördelning alls!

Det går bra att inte äta fläskkött, renskav har dykt in på menyn, speciellt till frukost. Bara att steka upp, hälla över grädde, dijonsenap och massor med malen peppar. Håller på och fixar lax till lunch i morgon, det får bli repris med feta/oliv/basilika-röran.

MimLan
0

Sov riktigt uruselt i natt, hade en massa jobbiga och malande tankar när jag skulle somna och sedan var det kört. Drömde riktigt otäcka mardrömmar som jag vaknade av. Och kunde egentligen inte sova efter 3-tiden.

Men. Mitt humör var inte i så j-t i botten som jag kunde tro att det skulle bli. Inte superstingslig och gnällig heller. Jag såg helt klart sliten ut, men humöret funkade ändå. Wow.

birma
0

Som en som är på väg att försöka äta kött igen - det lät spännande med renskav och senapssåsen. Tur att jag följer din också i övrigt intressanta tråd och samtidigt hittade den där maträtten. Tack för tipset!

Och så ischokladen till efterrätt :o) då förstås. Men möjligt att jag lägger mig på 70 %-ig choklad istället. Ännu ej vågat prova starkare. Kanske gommen och tungan drar ihop sig eller något föreställer jag mig med så stark choklad, och därtill framkallar en inte särskilt vacker ansiktsgrimas. Nåja, får prova någon gång, en sån choklad över 80 %. Trodde ju före lchf-tiden inte ens att det var möjligt med en sjuttioprocentare, men tog fel. Det är ytterst möjligt, har jag upptäckt. Lite FÖR möjligt till och med…

MimLan
0

Mattipsen är guld värda här på forumet. Det hjälper till i variationen att se vad andra har lagat eller ätit. Nu efter fem veckor börjar jag se variationen i min matlagning oxå, det är trevligt och stimulerar.

Du kan enkelt vänja dig vid mörkare choklad genom att äta en liten bit med lite vispgrädde. Eller ta en minibit till kaffet och låta smakerna blandas. Framför allt går det inte att äta stora bitar av mörk choklad, det blir fel på nåt vänster. Jag föredrar de chokladkakor som är tunna i sig, enkelt att bryta av en bit då. 1848 är ju inte tunn, och det förlorar den på. Men den är helt klart ett ok alternativ till mina andra favoriter som har för mycket kolisar och är runt 68-72% i kakaohalten.

Eller så gör du ischoklad, så blir det smått och inte så starkt i smaken. :) Nu är det dags för mina bitar till efterrätt. :-)

MimLan
0

Sade att jag inte åt kolhydrater på jobbet häromdagen. Det blev ett hastight lunchmöte och jag tackade nej till förslagen om sushi, yakiniku, nudlar och grönisar i deras försök att hitta alternativ. Men det var inte så enkelt för dem att förstå "inga kolhydrater". Jag hade matlåda med mig så det var inga problem med att få i mig mat iaf. Det blev lite frågor, men det hanns inte med någon utredning för fikastunderna därefter var fulla med folk utifrån. Det var klockrent missförståelse om "det där GI" och vad kolhydrater egentligen är. Men jag förväntar mig att det blir lite djupare frågor framöver, det var inga problem iaf. Trevligt det.

MimLan
0

Har börjat kunna känna att även skalpen kommer att bli bra en vacker dag. Har länge haft problem med bölder och utslag, och inget har hjälpt att mota bort det. (Inklusive allt från hårtvätt en gång i veckan till medikamenter.) Och det har ju inte heller varit till någon hjälp att det inte går att låta bli att klia sönder det. Skorporna som varit kvar sedan jag började har börjat läka ihop, och det går inte att klia sönder dem på samma sätt som förut, det blir mest att jag pillar bort skorpan. Och nyuppkomna utslag har en väldigt dämpad frekvens nu. Om ett par månader kanske jag har en fin och slät skalp igen!

odezza
0

Jag fick klåda på ryggen då jag ställde om… och det höll tyvärr i sig i ca ett halvår… jag tolkar det som någon sorts utrensningsprocess…

Nu är klådan borta, tack och lov, men den dyker upp varje gång jag gör avsteg, och äter t ex pasta… och håller i sig ungefär en vecka…

MimLan
0

Aj, klåda i ett halvår låter inte kul alls. Vill inte tänka på hur jag skulle sett ut då. Min klåda har iaf dämpats en del, så det verkar vara en kort period det med.

MimLan
0

Apropå lugnet jag fått. Åkte in till stan vid 14, helt vansinnigt mtp att det är lönehelg och smockat med folk och fä som inte kan gå smidigt. Jag gjorde det iaf. Gick till coh med runt och gjorde icke-akuta saker. Och jag blev inte gnällig eller irriterad. Jag får snart börja räkna mina djupa suckar av otålighet/irritation/etc, det börjar bli sällsynta!

Än knepigare var att när jag gick ut, var det närmare 6 timmar sedan jag åt frukost. Hejdade mig lite och åt ett par skivor gräddost, men åkte iväg ändå. Sedan dröjde det närmare 8,5 timmar innan jag kom hem och fixade mat igen. vad skönt att inte bekymra sig nämnvärt. Kände lite hunger någon timme innan hemkomst, men jag brydde mig inte. Kroppen kanske redan förstått att jag får mat snart nog ändå.

Gjorde en perfekt saftig Bjäre-pippifilé, med en körsbärstomat, färska basilikablad och en liten ask med feta från Fontana.

Köpte asken för att testa, det var i deras Meze-serie, helt anonym ask där det bara stod "fårost" på, och lite smått undertill stod det vilka kryddor det var blandat med. En bit fårost i olivolja, med kryddor, och i mitt fall, oliver och pepperoni. Helt okej ask som är bra när man är på språng. 0,9 gram kolisar för hela asken (130 gram). Tycker inte den är så himla intressant om det är för hemmabruk, enklare och billigare att blanda ihop själv. Den kostade 15 spänn, och det var rejält extrapris.

MimLan
0

Förresten. Min tinnitus (relaterad till en hörselskada) har dämpats rejält. Märkte för ett par dagar sedan att den knappt störde. Sedan dess har jag aktivt pejlat nivån, och den är verkligen låg. Och då pratar vi om en förändring som påverkar livskvaliteten starkt, och som stört mig sedan barndomen.

Är lite orolig över tandköttet dock, det har varit på samma nivå i flera veckor nu. Det hade varit lite tryggare om det flaxat som andra omställningsbesvär. Lite lustigt att min tidigare röda tunga blivit rosa och mitt tidigare rosa tandkött blivit rött.

odezza
0

Intressant, och bra, att tinnitusen har blivit bättre!

Jag var hos en för mig ny tandläkare före jul. Han började med att fråga om mitt tandkött lätt började blöda, och jag fick uppfattningen att det är ett vanligt problem vid min ålder (51). Jag sa att jag inte tyckte att jag hade några problem med det, men han verkade inte tro på mig, hans attityd var lite: jaja, vi får väl se när jag undersöker… och så predikade han vidare om tanpetare och tandtråd…

Efter undersökningen tyckte han att statusen var okej! Verkade närmast lite förvånad.

Jag hoppas att du snart får bättre tandkött, du med.

MimLan
0

Absolut, det är rejält intressant ur medicinskt perspektiv också. Jag har redan meddelat en bekant som är insatt i hörselskadevärlden för vidare spridning. Jag har väldigt bra koll på hur den artar sig för mig och vilka verktyg jag kan ta till för att dämpa det eller undvika att det blir värre, men den här nivån är långt bortom de nivåer jag haft sedan barndomen.

Jag kanske skall nöja mig med att tandköttet inte blöder längre iaf, det är bara en rödare färg än normalt. Nåja, jag har beslutat att inte gå till tandläkaren på kontroll förrän i sommar, då har jag gett lite utrymme för att ändra sig, och har det inte ändrat sig kan det ju vara bra att få ett utlåtande.

MimLan
0

Testade att göra ischoklad med fördelningen 30 gram kokosfett och 10 gram choklad. Funkade fint. Enkelt sätt att få i sig en rejäl dos kokosfett om det är kört på andra sätt.

MimLan
0

Har inte varit några problem att hålla mig ifrån griskött den här veckan som gått. Det känns mer som min tidigare kost; kyckling, lax, enstaka biffar och någon lammstek. Har inget emot griskött, det har bara inte blivit så mycket, fläsklägg när det är säsong, parmaskinka under sommaren, en och annan portion fläsk till bruna bönor och en balja kålpudding när det finns färsk vitkål. Tar blodprovet på onsdag, skall bli intressant att se om det hjälpte urinsyranivån.

Skön dag, förresten!

MimLan
0

Idag pratade vi om mina frånvarande kolhydrater på jobbet. Inga pekpinnar alls, men givetvis tveksamhet. Inte har jag glömt min egen tveksamhet inför det här när jag började, det kändes verkligen som ett desperat försök. Men de kände till Annika och att mättade fetter var bra, men grönsaks- och fruktbiten var mer svårsmält (!), den enda negativa kommentaren var att grönsakernas kolhydrater inte räknades.

Hur som helst var det skönt att ha den biten avklarad, och trevligt at konstatera att kollegorna är så trevliga som jag uppfattat dem. Det här var ju en situation där det hade varit lätt för många att avfärda det.

MimLan
0

Tog blodprov igår, och var rädd att jag skulle hinna bli rejält hungrig innan jag kunde äta frukosten (dröjde tre timmar efter normal tid), men lustigt nog var det inget bekymmer. Nån hungerskänsla kom och gick, jag var inte ens hungrig när jag väl kunde äta på jobbet. Åt ändå, och var, inte så konstigt, inte hungrig vid lunchen. Kom hem och pysslade med matlådor och annat, men var iaf inte hungrig. Åt en kabanoss och tja. Det räckte. Glufsade i mig 40 gram kokosfett och en chokladbit ändå på senkvällen. Har insett att jag inte har så mycket hunger på sistone, och mellanfladdret har tynat bort. Det kan givetvis bero på att jag lagt till de här 40 grammen kokosfett på sistone, de hamnar ovanpå normal mängd mat. Får justera neråt lite och se var jag hamnar, kanske justera bort middagen som i går.

Hämtade ut naturköttet idag, det var inte världens trevligaste upplevelse att bära 11 kg kött i en ryggsäck på massageömma axlar och rygg. Brrr! Men det skall bli skönt att ha köttet tillgängligt och testa lite. (Är så less på att styckat kött i butikerna blir dåligt så snabbt, ibland innan jag ens hinner öppna paketet.) Det får bli nån gryta i morgon, färsen är i frysen och de stora bitarna mår bra om de får ligga till sig. Får fundera på vad för gryta det blir. Är van vid att ha massor med rotfrukter som kokas sönder i såsen.

MimLan
0

Förresten, sköterskan som tog blodprovet igår var riktigt intresserad av LCHF. Det tog rejält med tid att svara på frågorna och berätta om mina framsteg. Kul!

[Karro]
0

Bra MimLan!

MimLan
0

Skulle köpa mer kokosfett på Daglivs, men det var slut. :) (Man_får_ se det positiva i det!) En tant började prata med mig där i hälsohörnan medan jag rotade runt, hon viftade med syrade grönisar som var "bra för magen". Varpå jag replikerade att min mage mår finfint och inga syrade grönsaker hjälpte någonsin förut och förklarade varför. Inget konstigt med det, hon frågade bara vidare om lite detaljer. Kul!

MimLan
0

Det händer inte så mycket mer än att de olika biverkningarna minskar och minskar. Fick lite halsont igår och påmindes om att jag inte haft det sedan jag började med LCHF. Vad lätt att glömma bort alla tidigare krämpor! Jag hoppas järnet på att huden förbättras än mer på kroppen (torr) och på skalpen (utslag), ansiktet är bra som det är nu.

MimLan
0

Har en kompis i Peking som skall få fixa Lakanto, sötningsmedlet som nämns i en tråd i forat. Ibland är globaliseringen till hjälp. :)

DrAnna
0

Tinnitus är ju kopplat till stressoch spänningar ( mer stress…osv) så det har väl sin förklaring i att du faktiskt mår bättre på LCHF.

MimLan
0

#189 Absolut. Jag har bra koll på när jag får "skylla mig själv". Det som hänt nu är att miniminivån som alltid är närvarande oavsett stress eller inte, har sänkts. En nivå jag har haft sedan….11-12 års ålder skulle jag gissa på, och så pass upplevde jag inte stress utifrån, iaf inte i närheten av vad det varit sedan jag var 18-19. (Antagligen lade hypothyreosen i en högre växel då, det är min teori, jag tappade "kontrollen" då.)

Synd bara att jag inte har någon icke-arrogant öronläkare som jag nämna det här för för ytterligare spridning. Att kunna trampa ner tinnitusen i botten är ännu en livkvalité-markör. En rejäl sådan.

MimLan
0

Skall snart äta av köttgrytan som puttrat på i ett par timmar nu. Den smakar riktigt ljuvligt mustigt. Jag skall fuska (nåja. :-) och gå på Finelis kh-nivå på broccoli än SLV/MinMat. Jag vill knapra lite! Helgerna är för övrigt bra tillfällen för mig att strikt äta efter hunger. Jag märker att det kan gå rejäla timmar mellan måltiderna, och de är generellt bara två om helgerna.

Och hur i hela fridens namn har SLVkommit på att köttbullsgryta med lök, äpple och banan är något de behöver sitta få fram siffror på?! Det låter som ett skämt. :)

MimLan
0

Mätte om naveln nyss, har krympt lite till, 2 cm. Men det är verkligen lustigt att krympa om magen när dubbelhakan inte ruckat på sig ett dugg.

MimLan
0

Noterade att naglarna har en naturlig glans, brukar normalt inte titta åt dem för de är så trista. Nu får vi se om de även kan sluta att gå sönder precis i böjen så att jag slipper fila ner dem så korta som möjligt.

Tog på mig ett par byxor som var för små för två månader sedan. Magen fick plats och låren var inte som korvskinn. Och det utan strumpbyxor som höll in som jag hade förut. Trevligt! Sådana markörer får duga bra när jag inte kan använda mig av den sedvanliga i hur ansiktet krymper.

MimLan
0

Mina stadiga omställningseffekter (kissar mycket, får finnar, får småblödningar) är på stark nedgång, fick massor av finnar igår, men det mesta syns inte idag trots att det var några av den mer elakartade typen; kissat mycket både igår och idag, men det är inte fråga om sprängfull blåsa en gång i timmen längre, snarare lagom full en gång varannan timme. Klådan verkar vara en engångsgrej. Skalpen fortsätter att bli bättre, undrar om den inte skulle vara rätt okej idag om jag gett fan i att klia helt.

Och det roar verkligen att se hur kollegorna sitter och gnager på frukt på 3-fikat medan jag har noll behov, och slipper sug efter godiset som oxå står framme. Har iaf börjat indoktrinera ett par i hur bra kött är, att det finns mer än proteiner och järn i det. Och givetvis visat diagrammet över vitamineralerna i några frukter och lever som någon här gjort.

Och jag är fortsatt ljuvligt ostressad.

magma
0

Kul att se alla hälsoförbättringar!

MimLan
0

Det är så skönt att vakna om morgnarna och inte vara svettig om huvudet och allmänt ojämn i värmen. Nu är jag bara jämnvarm och helt osvettig. Det är onekligen enklare att inte få sabbad frisyr vareviga natt heller.

Sitter och gnager på ostrullar med majonnäs och groddar i. Känns fräscht med groddarna. Och lite variation till bara osten. Det här går ju att labba med, skall köpa bresaola och se var det kan landa. Man skall inte förringa lyxkänslan i ätandet även om LCHF är lyx för hälsan och vämåendet i sig. :)

MimLan
0

Ureatet hade gått ner till 608, framsteg iaf. Får nog acceptera att det ligger högt, så länge jag inte har problem av det. Och sedan fortsätta undvika griskkött. Åt nyss en gräsköttsbiff. Himmelriket! Marmorerad och den smälte i munnen. Jag tar min själ en sådan till frukost oxå, folk får överleva om jag doftar av vitlökssmöret!

Fasteblodsockret hade gått ner ytterligare, till 3,4. Läkaren är fortsatt positiv och vi diskuterar vidare vad fasen kolhydraterna ställer till med egentligen. Nya blodprover om ett par månader så att vi inte missar ifall jag behöver minska Levaxin-dosen.

greensis
0

#197 Ja, efter att ha kört gräsbetat ett tag smakar industriköttet inte alls lika gott längre.

Fabricati diem, pvnc!

frankgun
0

Hej

Man skulle kunna fylla dagarna bara med att läsa alla kommentarer, men jag frågar lite specifikt här i alla fall;

finns det kombinationer av livsmedel man bör undvika för att gå ner i vikt (jag menar inte bröd, pasta, pot o likn - detta använder jag inte längre).

Jag har bara hållit på i 11 dagar men har börjat få huvudvärk då o då, Någon med erfarenhet av fribromyalgi får gärna svara på; hur lång tid det tog innan man märkte någon förbättring, dvs att smärtorna blev färre eller mindre.

GunV

kaisakavat
0

#199 Hej Gun!

Vet inte så mkt om just fibro, men min överallt-värk lindras av LCHF. Jag är odiagnosticerad som jag vet inte vad den beror på dock. Det tar nog några veckor innan man känner större skillnad men det är individuellt. Ibland går det fortare, ibland tar det tid…

Huvudvärk är rätt vanligt som omställningsproblem. De flesta verkar tycka omställningen är jobbigast v 2-3. Det går över, men se till att dricka mycket vatten, mer än en och en halv liter per dag helst… Det hjälper mig.

Lycka till!!

MimLan
0

#198 Det blev biff till frukost och kvällsmat oxå, och jag satt och muttrade över min matlåda (lax i kokosmjölk+lime) för icke att mitt sug efter en god biff är stillat. :) Jag har just plockat fram en bit högrev så jag kan göra en gryta till till i morgon. Kunde börja gråta över hur mört och fettigt det är. Det här köttet är ju snorbilligt mtp vad en bit "lyx"-kött kostar i vanliga affären, och ändå inte är någon kvalitet att tala om och inte får några tår att vifta alls.

Biffen (125 gram+ 20 gram vitlökssmör) till frukost mättade inte riktigt hela vägen till lunch, så jag fick ett litet riktmärke att matcha frukost- och lunchtider. Det är ju bara på helgerna jag kan äta helt enligt hunger.

MimLan
0

Justja, jag verkar ha fått bättre flås. Eller hur man nu skall se på saken. Har inte tränat ett dugg på åtminstone ett halvår (lade av när jag fick problem med hälen och den träning jag gör belastar för mycket, speciellt med min övervikt), men jag klarar av att spurta i tunnelbanan, utan att jag får krupp eller svettas floder. Är normalt ganska stillasittande både på jobb och i hemmet, har inte ens promenerat något i vårvädret. Märkligt. Men. Tja. Jag tackar och tar emot. :)

MimLan
0

Har fått mystiska utslag/finnar i mängder i nacken. Helskumt ställe.

Naglarna är visserligen hårdare, inget jag jublade över för det kunde ju lika gärna innebära att de spricker lättare, men jag har konstaterat at den här veckan har jag lyckats hejda sprickorna så det inte blivit värre. Det brukar i regel inte gå. Nagelbanden har dock inte blivit bättre, vilket känns lite konstigt, de är ju lika hispiga som huden i ansiktet, så de borde ha blivit bättre tycker jag. Får väl smörja med kokosfettet.

Jag har börjat få vittring på att allt skall bli bra nu, ja, det är lätt att bli bortskämd med alla framsteg! Hade önskat att min snörvlande näsa skulle ha blivit bättre, men icke. Knepig snörvling dessutom, sedan två år tillbaka har jag börjat snörvla järnet i januari-februari, och sedan fortsätter det till hösten. Kan ju inte vara någon pollenallergi då? Önskar dessutom att brösten växer, som någon nämnde att de gjort. :-) Och att naglarna, speciellt en tumnagel, slutar att växa fram i form av en sinuskurva. Tyvärr tar det ju några månader att se om naglarna växer ifrån den dumheten.

MimLan
0

Har haft skoskav ett par veckor så jag har inte kunnat fila fötterna som jag normalt måste, var eller varannan dag. Fötterna har verkligen blivit bättre, det var ingen katastrof (yttersta kanten på hälen är problemet), de hade inte en massa fnas som skulle ta någon vecka att få fason på medan jag tröttsamt försöker undvika att fila för mycket så det inte blir ömt av det. Det är rätt häftigt att det inte är ett krav att fila stup i kvarten. Får se hur det blir i sommar, med sandaler kommer smutsen och med mina fötter har den varit tvungen att filas bort i kanten då den går in. Räcker det med att tvätta fötterna är det en total seger.

MimLan
0

Insåg att jag inte är förkyld i dag som väntat. Igår hade jag en tjock hals och olust i hela kroppen och bara satt och väntade på att bli riktigt ynklig. Blev störd över att jag inte var så gnällig som jag "borde vara".

MimLan
0

Vaxade benen för ett par veckor sedan. Huden tål ju inget, så det är ingen trevlig upplevelse. Huden kring knäna har jag inte lyckats få någonlunda mjuk igen, trots mängder med weleda-oljor och ett par olika fuktkrämer. Körde kokosolja ett par gånger under kvällen igår, nu på morgonen har det blivit ett rejält framsteg, nu känns det bara "vanligt" torrt.

Undrr varför kokosolja är så mycket bättre än t.ex. havtornsolja, någon som har koll? Nagelbanden är också bättre. Fortsätter ha en liten burk vid nattduksbordet så jag kommer ihåg att köra det en längre period med normal insmörjning, 1-2 gånger/dag, så får vi se hur det artar sig.

Det är för övrigt rätt häftigt att klappa kinden som är slät och mjuk, ungefär som förr efter en ansiktsbehandling, och en sådan har jag inte tagit på något år.

scorpio
0

Kokosfett har man ju lärt sig att sky som pesten. Ser att många av er använder det. Vad är bra med det? Märker ni någon skillnad om ni inte använder det?

greensis
0

#207 OM jag får tjall och stopp i magen (sällan) är lite extra koksfett toppen, smörjer och sätter fart. Min hud bli lite fuktigare och mjukare om jag äter lite kokosfett då och då.

Ibland passar inte smör/grädde i maten, och man vill av olika skäl inte använda raps/olivolja just till vad-det-nu-är.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

Kokosfett funkar dessutom bra att smörja in kroppen med. Men i ansiktet får jag finnar.

Inget nytt, utslagen i nacken har lugnat ner sig, kissar massor och fortfarande småblödningar. Småblödningarna är inte störande, men det är lite surt att få med mensvärk på köpet. Jag skall ju inte ha sådan skit, har sluppit det i tio år, sedan jag började med p-spruta.   

En sak som jag inte är helt hemma med i matlagningen är hur såserna skär sig nuförtiden. :) Ibland hjälper det att röra försiktigt, men när det handlar om matlådor kan det bli svårt att hantera. Har märkt att det är ok om maten värms till ljummen nivå, men när det blir varmt så är det nästan omöjligt att få såsen (t.ex. till biff stroganoff, bara creme fraiche el. grädde och smöret köttet stektes i) att bli oskuren igen. Ser inte så trevligt ut vid de tillfällen då det helt gått åt pipan och maten simmar i en oljepöl. Den pölen är ju inte god heller att försöka få i sig.

MimLan
0

Sådär. Två månader med LCHF! Dagens nyhet är att jag har hopp om att min berg-och-dalbane-tumnagel hålle rpå att växa ut platt. Det vore riktigt trevligt om det håller i sig. Det gör jäkligt ont när nageln trycker som fan i dalarna.

Var i närheten av Cajsa Warg, köpte lammstek, lite ostar och franskt smör. Brukar köpa ett opastöriserat smör där, nu hade de även fått in échiré och getsmör. Häpnade lite när jag frågade om getsmöret, det skall tydligen vara mildare än vanligt smör. Får testa det nästa gång, köpte det vanliga opastöriserade och échirén den här rundan iaf. Köpte lite obetänksamt Järna-mjölk. Har druckit lite, inte ens en dl, och det var ju lite segt att se kolhydraterna ticka iväg på det lilla. Tack och lov gav det iaf inte sug efter mer, mest känslan att det är synd att jag inte kan sörpla i mig det där hur som helst.

MimLan
0

Inser att jag kan ge mig på att testa det där glassreceptet med lakanto som dök upp i någon tråd nyligen. Och pannacotta!

Har kissat normalt de två senaste dagarna, det märktes direkt eftersom det varit så mycket så länge nu.

MimLan
0

Åt just ischoklad, har inte gjort det på någon vecka pga kokosfettbrist. Märkte tydligt en sötma jag inte känt av tidigare. Eftersom det var en tidigare öppnad chokladkaka så är det mina smaklökar som börjat känna av sötman än starkare. Helt okej grej.

MimLan
0

Parmesanen jag köpt anger 0 kolhydrater. Är det ens möjligt i ost? Dags för ostchips i alla fall!

MimLan
0

Var nere i Hötorgshallen igår för att bl.a. köpa ägg. Det blev inget av det, jag blev bara störd av skylten som förkunnade att de kom från Småland. Inget ont om Småland, men sprättägg skall väl gå att få tag på närmare än så?

Fick tips om Väddö gårdsmejeri, de har smör och ostar. Värt att testa tycker jag. Eko, men inte opastöriserat.

Jennix
0

Parmesanchips är mums! Skrattande

Din tråd börjar bli lång o tung nu… Om du vill starta en ny så kan jag låsa denna? Glad Säg bara till.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer