Frukost för brödberoende mjölkallergiker?
Hej!
Jag har kört LCHF-kosthållning en vecka nu och mår bättre än jag brukar i min IBS-mage. Är inte alls lika svullen längre. Mitt problem är att jag pga
av laktos- och mjölkproteinallergi + allmän IBS-mage under minst
17 års tid har vant min mage med vissa vanor. Jag har t.ex. alltid
ätit frukost = BRÖD, för att få igång magen och få en
mättnadskänsla. Jag har också alltid ätit bröd som fm-fika, för att
klara mig från akuta hungerskänslor och buller. Samt tryckt i mig en
massa, vad jag trodde var nyttigare än vitt, fiberbröd. Så nu har jag
börjat, men ersatt vanligt bröd med Sportknäcke. Egentligen vill jag
sluta med det också nu, men har svårt att komma på något som
jag kan lita på mättar min konstiga mage. Och en fråga till: är det
ok att bara använda sig av smör & olivolja (alltså inte mjölk, grädde,
fil, keso och andra mjölkprodukter) och det fett man får i sig av
kött, fisk och fågel?
Ursäkta min långa fråga.
p.s. detta forum verkar vara helt fantastiskt! Vilket stöd!

Sinain
Hoppas du lyckas lägga av även med knäckebrödet för då kan du nog glömma din IBS helt
Det är säkert ännu bättre för dig om du även kan skippa mjölkprodukterna
Smör och naturliga animaliska fetter är det klart bästa alternativet för dig (och eg för de allra flesta) ..
För dom som klarar mjölkprodukter blir ju matlagningen betydligt lättare om man väljer att inkludera dom, men varken för hälsan eller för viktreducering är det knappast nån nackdel att avstå dom
Du behöver börja lita på att du klarar dig utan bröd. Och för mig låter det mest som att du inte vågar lita på att du ska hålla dig mätt och magen ska hålla sig lugn.
Om du tål och gillar ägg, så är det en rejäl frukost som man står sig länge på. En del steker, andra gör äggröra. jag kokar ägg, mosar med smör och äter med en rejäl klick leverpaté. Men man kan ha bacon, köttbullar, makrill eller vad man nu gillar.
Du behöver inte alls äta mjölkprodukter. Kan du äta smör är det ju jöttebra eftersom det är en bra fettkälla, men resten finns ingen anledning, om du inte mår bra av det. Mjölk, fil och keso är dessutom ganska magert och rätt ointressant.
Försök våga lita på att du faktiskt inte kommer att bli hungrig på denna maten! Känn efter! Känner du sug, ta en kopp te eller vatten. Är du fortfarande hungrig, ät något som är fett. Om inte, låt bli.
/LO
Dansa kan man alltid göra!

Jag är inte alls mjölkallergiker utan tycker mycket om mjölk men till frukost tar jag inte mjölk.
Min standardfrukost är stekt bacon och ägg och även en tomat i stekpannan. Balsamvinäger på yomathalvorna är gott. Till detta dricker jag grapefruktjuice (6.5 g kolhydrater). Sedan dricker jag kaffe och då räcker oftast det med morgontidningen till kaffet.
Med en sån frukost har jag inte nåt behov av mellanmål.
Ät ägg till frukost gärna med nåt till ex bacon. Funkar hur bra som helst.
Jag är också mjölkallegiker och använder lite Oatly iMat istället för grädde. Det innehåller ju mer kolhydrater än grädde men en liten skvätt till sås funkar jättebra.
En sak jag märkt nu när jag hållit på med LCHF ett tag är att jag inte alls är lika känslig mot mjölkproteinet längre. Magen reagerar, visst men inte alls som förr.
Däremot funkar inte fibrer. Alls. Mina tarmar spottar ut det illa kvickt under stora smärtor och en massa oljud. De flesta av oss här har upptäckt ungefär samma sak så att sluta med allt vad fibrer och spannmål heter är mitt bästa råd till dig. Du kommer inte tro att din mage kan funka så bra som när du slutat med sågspånen (knäckebröd).
Man får välan avvakta litet om effekterna och att ge hals redan efter en vecka är i tidigaste laget. Mitt intryck är att magen anpassar sig alldeles underbart bara den får ta emot nyordningen i sin egen takt. Lita på din kropp.
Du kommer älska omelett med grädde, det är lent som silke.

För att fortsätta med frukosttemat…
Jag har nämligen själv en fråga kring detta. Äter honungsyoghurt (ca 1,5 dl) till frukost med solrosfrön till (ca 2-3 msk). Hur bra/dåligt är detta egentligen? Yoghurten ligger på 9 g kolhydrater, så egentligen är den väl inte så bra… Eller?
Nja, det beror på ditt utgångsläge. Hur mycket kolhydrater du äter/vill äta varje dag, och om du vill gå ned i vikt så får du avläsa om du går ned i vikt även om du äter din honungsyoghurt osv.
Antagligen skulle det vara bättre med en fet (10%) yoghurt på 3,5-4% och sedan själv ringla över 1-2 msk honung.
Tack för alla svar, som inspirerar på riktigt!
Jag ska börja lita på min mage och skippa sportknäcken också. Imorse åt jag ägg, skinka och isbergssallad med vinäger och olivolja. Bread no more. Få se om det fungerar på jobbet nästa
vecka.
Beträffande laktos- och mjölkproteinkänsligheten, kommer jag
att utesluta mjölk och grädde, precis som förut och köra på bl.a.
Oatlys Imat-havregrädde, som jag gjort förut, men det blir inte
alltför ofta. Jag kommer dock att använda riktigt smör till att
steka i. Tror att det går bra. Hoppas att det fettet räcker. Annars
får jag väl börja med skinkrullar och bregott, som jag läste om.
Tack igen! Vilken tur att det finns ett forum av denna dignitet.

Kan du tänka dig någon form av LCHF-bröd, t ex 5 minuters nötbröd? Recept finns på forumet. Ägg i någon form, t ex kokt med majonäs och curry eller kaviar (eftersom du inte tål mjölkprodukter). "Smörgås" bestående av stekt ägg, majonäs och salladsblad + ev någon övrig grönsak.
Tack för tipset! Det verkar ju finnas en massa innovativa matkreationer att upptäcka här.

Ett annat frukosttips är kokospannkakor, eller hasselnötspannkakor som det blir i vår familj. Jag rullar gårdagens överblivna runt creme fraiche med lite kanel. Du kanske kan prova med en smörklick i stället om du vill undvika mejeriprodukter.
Det är ett gott ibland-alternativ på mornarna och fort går det, också.
Fabricati diem, pvnc!

#11 var finns recept på hasselnötspannkakor eller är det samma som kokos men utbytt kokos mot hasselnötter???

#11 Vi kör ungefär samma som kokospannkakorna men utan att låta smeten via. Det är lite frihandsblandning i doseringen
Vi gör dem i en liten stekpanna för de håller inte ihop så bra i den fullstora.
Fabricati diem, pvnc!