Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2406 ggr
Mona63
0

Griskött

Hej!

Jag har letat efter information om griskött. Vad ska egentlgen grisen äta för att köttet ska bli nyttigt? Jag har läst om kor och att man ska köpa kött från gräsätande kor.

Lehane
0

Haft samma problem själv. Här finns lite att läsa.

Det är inte mycket…

Lehane
0

Här hittade jag en länk om produktionen.

Men jag blir tveksam - är detta grisarnas naturliga föda? Spannmål?

Mona63
0

tackar tackar!

Bättre än inget!

Jag hörde nämligen en gång att vissa bönder drygade ut grisfodret med kexchoklad som hade blivit "missbildad" i tillverkningen och det var ett billigt komplement för att det inte vägde så mycket! HUA!!

Lehane
0

Hittade ngn slags ekogrismanual…. Här.

Är dock fortfarande frågande - är detta artriktig föda för en gris?

Mona63
0

Enligt krav-sidan så är grisens ursprungliga diet rötter , mask och gräs, klöver. På vintern får de hö eller ensilage. I minsta möjliga mån kraftforder.

Mona63
0

Ja….när man läser det så blir man ju väldigt skeptisk!!

Grisarna får väl tillräcklig näring om de bökar och betar på mark som inte är besprutad! Eller? Man kan ju undra!!!

SvartKaffe
0

Förr i världen fick de väl i stort sett det som idag går i komposten. Överblivna matrester, potatisskal, frukt och grönsaker som hunnit bli lite ledsna, blast och annat grönfoder som inte togs tillvara, gammalt bröd som blivit hårt etc.

Mormor hade under kriget ett avtal med militären att föda upp grisar åt dom. Hon hämtade de "skulor" som blivit över från mässen och utfordrade grisarna med. Skulor var tydligen detsamma som matavfall.

Däremot tror jag aldrig att "husbehovsgrisar" nånsin fått kött. Det åt man ju upp själv, knappast några rester till grisarna av den "bästa" maten.

Lehane
0

"Ett foder till grisar består av en basdel med en eller flera sorters spannmål, som sedan kompletteras med ett eller flera proteinrika fodermedel. För att "kostcirkeln" ska bli komplett tillsätts också mineraler och vitaminer." 

Från den där ekogrismanualen…

Mona63
0

Hmmmm……det är väl inte naturligt??? Eller ? Det tycks inte så i alla fall! Jaja, man får väl köpa den ekologiska grisen i alla fall och hoppas på det bästa! Bacon som är ekologisk har jag inte stött på i någon affär än!

Gusan
0

Har väldiga problem med griskött eftersom grisar inte svettas.

Har svårt överhuvudtaget att vänja mig vid kött. Innan jag började åt jag bara lax, kyckling och vegetariskt. Ekologiskt kött är ju svindyrt och det är inte alltid så lätt att få tag i heller.

Äter ni bara ekologiskt kött eller hur resonerar ni?

Det här är verkligen ett stor problem för mig.

Lehane
0

Änglamarks bacon, tror jag, men om jag inte är helt dement o missminner mig, så innehåller den massor med skräp…

Mona63
0

Jag försöker i möjligaste mån handla ekologiskt. Men som du säger Lehane, inte förväntar man sig skräp i det ekologiska!? Den debatten kommer kanske….kan man lita på att det är ekologiskt? Det vore ju logiskt!