Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4859 ggr
Marylina
0

Aloe och tranbär

Hallå, jag har haft kroniska problem men inflamerade urinvägar sedan tonåren. Nu är det bättre men jag får känningar då och då. Jag tar dagligen en dos Aloe Vera juice och om jag får ont brukar jag dricka tranbärsjuice några dagar. Tyvärr innehåller ju båda rätt mycket socker. Har någon ett bättre förslag som fungerar med LCHF?

Blenda01
0

Sist jag hade UVI och inte hade tranbärsjuice hemma, sa min syster till mig att dricka/äta citron och liknande.
Allting som är så syrligt skall tydligen vara effektivt. Det dämpade mina akuta smärtor åtminstone.

Lehane
0

Är det tillsatt socker i de där dryckerna?

greensis
0

Vinäger utspädd med vatten har alltid dödat av de få "känningar" åt det hållet som jag haft.

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

Jag gör egen lindricka på lingon och citronsyra utan socker.

Det är ju svårt att plocka lingon nu men det brukar väl finnas i frysdricken på affären.

jag har haft problem med urinvägarna väldigt länge men hållit det i schack med lingon. Det sägs att lingon ska vara ännu mer effektivt för det innehåller en högre tanninhalt.

Du kan även prova att sjuda en stor knippe persilja med en liter vatten i 20 minuter. Låt det sedan svalna och sila. Drick upp alltihop under en dag.

Det funkade ganska länge på mig men det verkar som kroppen blev van det till slut men lingon har alltid funkat.

Det finns ju även tranbärskapslar på Hälsokosten.

Jag blev av med mina bekymmer som jag haft i flera år när jag började på Zonterapi, det försvann på en gång och det är nu flera månader sedan jag hade känningar. Behöver inte heller dricka lingondricka :)

Jennix
0

Det som funkar bäst för mig vid urinbesvär är tranbärsjuice blandat med lime. Flera glas + vatten och besvären försvinner! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
0

Testa att köpa frusna blåbär och äta en eller två matskedar varje dag, se om det ger samma effekt.

Besika
0

VIlken sort aloe har du? Forever har en aloe med tranbär, Aloe Berry Nectar. Ett bra "recept" min mor gjorde förr var att pressa 4 citroner i 2 liter vatten och dricka första dagen, sedan minska 1 citron per dag. Men nu senast funkade det med bara Aloe Berry.

IngelaZ
0

jag tar tranbärskapslar och dricker mycket vatten, är riktigt effektivt.

Mona-Stina
0

Persiljerotste är både gott och hjälper mot UVI. Finns på hälsokost.

Aniara4
0

Det finns tranbärsdricka utan socker, men då är det sötningsmedel i istället, så man får ju fundera över om man vill ha det eller inte. Antar att det är svårt att sälja helt osötad tranbärsdricka, det blir suuuuuuuuuuuuurt!

sarag
0

Tranbärskapslar eller tranbärstabletter CranMax. Dom tar jag varje kväll.

Marylina
0

Tack för alla tips. Några är helt nya för mig och jag ska prova dem. Kanon att få nya "recept" i båda bemärkelserna.

justanne
0

Jag brukar köpe en koncentrerad tranbärsjuice.

1 liter som kostar runt 65:-. Väldigt lite kolhydrater och jag betvivlar att det är sötningsmedel i den. God när man vant sig!

hoynala
0

Har samma, och den har inget socker alls, väldigt god… finns på ex. coop.

Bernice
0

För min del funkar det bra med litet äppelcidervinäger i ett glas vatten. man bör bara inte göra det så starkt att det inte går att dricka.

marcus73
0

Jag köpte frysta tranbär utan socker på ica igår. Mosa och mixa dem med vispgrädde. Fy bubblan va surt, ingen hit!

Gusan
0

#4 I mitt inlägg såg jag att jag uttryckt mig lite konstigt.

Det ska vara 'Lingon anses bättre än Tranbär, eftersom det har högre tanninhalt'.

Marylina
0

"17

Hänger det på tanninerna kanske man skulle prova med rödvin!

*skrattar*

Wildrat
0

Det har mycket med surheten att göra, därför fungerar citroner och vinäger. Mycket vätska kan också bota om det inte gått för långt.

Marylina
0

Jag blev avrådd av en urolog att dricka citron och äta surt eftersom jag är inflamerad i urinvägarna. Det sura förvärrar inflamationen. Har man bakterier och en infektion däremot hjälper citron att döda bakterierna.

Hanveden
0

Här kommer jag med ett förslag på ett bär som andvänds mycket i öststaterna men kommer från nordamerika nämligen Aronia

Kanske inte så vanilgt ännu…

Med LCHF hälsningar  Glad .

Gusan
0

Citron är basiskt och inte surt som man kan tro av smaken.

Wildrat
0

Citronsyran kan inte vara basisk, det är ju en syra. Men det spelar ingen roll bara det funkar.

Gusan
0

Citron är basiskt men citronsyra är säkert surt.

LottaO
0

Njae, är du helt säker Gusan? Citronen är väl inte basisk, men hjälper till att höja basbalansen i kroppen. Jag är inte helt säker, men nästan…

Men det är väl bara att kolla. Fast jag har inga PH-stickor hemma just nu. Ingen citron heller kom jag på.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

Wildrat
0

Skulle tro att citronen är sur men kroppen reagerar som den var basisk, det handlar ju om syra-bas grejjen i kroppen (som är något suspekt). I stort sett allt vi äter ska ju vara syrabildande, kött, fett, mediciner, medan grönsaker är basbildande eller hur var det?

Gusan
0

Citron blir basiskt i kroppen.

Marylina
0

Aronia var ett intressant tips. Har aldrig hört om det förut. Det verkar ju hjälpa mot det mesta. Jag ska leta lite i hälsokostaffärerena.

Hanveden
0

Den finns hos JOKK som juice tillsammans med röda vinbär men har lite hög sockerhalt för mig.

JOKK Aronia - Röda vinbär har jag hittat i vanliga livsmedelsaffärer både i färdig form och för att blanda själv.

Har hämtat lite informatoin från JOKKs hemsida;                          Kan man inte göra en JOKK utan socker?
Norrmejerier har tagit beslut om att inte använda sötningsmedel i sina produkter. Bär som inte är sötade är naturligt syrliga och ibland till och med kärva som t ex tranbär. Utan tillsats av en viss mängd socker tappar men den fylliga, runda smak som karaktäriserar JOKK. Idag finns ingen JOKK utan socker, den lägsta mängden finns i JOKK aronia - röda vinbär och är 7%.

Med LCHF hälsningar  Glad .