Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 2198 ggr
snowdreamer
0

Kärssoppa

Har du trädgård brukar oftast Kirskål = Kärs vara ett problem. Kärs är nästan lika näringsrik som nässla. En Kärssoppa platsar i LCHF-köket.

för 4 port, 1 lit unga kärsblad, 1 liter hönsbuljong (eller annan köttbuljong) smör minst 4 msk, peppar och salt.

Skölj bladen och förväll dem i lite vatten - spara vattnet.

Hacka bladen fint och fräs i smör

Späd med buljong och förvällningsvattnet

Småkoka i 15 min

Serveras med pepparrotsgrädde och en ostbit alt kokt ägg

/Smaklig vårlik måltid

Gronstedt
0

Tack för recept! Kärs är faktiskt en gammal matväxt, importerad för detta ändamål.

Jag brukar blanda i andra "ogräs" också, som rölleka, vitplister, svalört, maskros, jordreva, kardborre, ängssyra …Fast jag brukar inte fräsa den, utan väta, köra i mixer, värma, späda efter behov och så och hälla i olja eller smälta i smör.

Mervi
0

Skall på jakt efter kirskålen i helgen, och då passar det väl bra att testa soppan. Tack för inspirationen.

snowdreamer
0

#1  Tack för påminnelsen om övriga vilda växter, ska testa att blanda i målla också. Jättebra med alternativ medtod för tillagningen. Variation behövs

Gronstedt
0

Ja, målla - fast den har jag inte sett hemma än i år. Och våtarv och pilört är inte dumt heller, när de kommer lite längre fram.

snowdreamer
0

Här tar det ett tag till innan det finns så mycket att ta ute i naturen. Får nöja mig med nässlorna i frysen.

Kan man äta något på Hästhov?

greensis
0

#5 Tussilago har använts som hostmedicin - det tredje namnet på växten är hosthäva. Så den är visserligen ätlig, men vete fåglarna vad den innehåller. Tveksamt om den är bra att knapra i sig i större mängder.

Fabricati diem, pvnc!

parsley
0

För mig är tussilago en medicinalväxt och inget man äter i större mängder. Får se om jag kan neka marsvinen deras älskade kirskål, för att äta upp den själv.

parsley
0

För mig är tussilago en medicinalväxt och inget man äter i större mängder. Får se om jag kan neka marsvinen deras älskade kirskål, för att äta upp den själv.

Gronstedt
0

När kirskålen växt en över huvudet och gått i frö, kan man samla de mogna fröna och rosta dem i en stekpanna till en trevlig, lite brännande krydda. Man kan också låta de rostade fröna dra i brännvin till en läcker snaps.

Kirskål lär också vara bra mot hemorrojder, om man tar den andra vägen. Ska försöka komma ihåg att slå upp tussilago när jag kommer hem …

anki1
0

Kirskål har jag gott om, men om jag får familjen att smaka på den är den stora frågan. Jag har ätit kirkål och andra växter i naturen som sallad på en "utbildningsdag" när jag jobbade inom barnomsorgen för så där 100 år sedan/ehmm 14 och jag lever ännu.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lisabet
0

Jag gör kirskålsstuvning (numera med enbart grädde) i stället för stuvad spenat, och tycker att det är väl så gott. Äter man spenat, så borde det inte vara något problem med kirskål.

Det är tråkigt att plocka, de späda bladen som är godast är så små, men det är ingen risk att de tar slut i alla fall.

DrAnna
0

Nu kanske man får någon nytta av sisyfosarbetet i trädgårdenGlad

Mona-Stina
0

Vem som helst får komma hit och hämta kirskål, ta gärna med rötterna också.

Gronstedt
0

#5: Enligt min böcker kan ger unga blad, korgar och och blommor av tussilago "en särpräglad smak åt sallader" och kan användas som spenat. Infusion på bladen har slemlösande verkan, det är därför den anses vara bra mot hosta. Tussilago lär betyda "jag fördriver hosta".

greensis
0

#14 Saker som beskrivs att de smakar "särpräglade" brukar jag undvika… Det är ett lömskt adjektiv, det där.Fundersam

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

#10 Säg att det är spenat. Kanske kan du blanda ut den med lite spenat också så behöver du inte ljuga! Flört