Tryptofan
Har läst på flera ställen att om man haft depression behöver man äta tryptofanrika kolhydrater t ex banan, potatis, råris för att hålla seretoninnivån hög annars skulle man kunna bli nedstämd igen. Tryptofan i kött, mjölk och ägg skulle räcka.
Någon som vet?
Allt jag vet är att min Depression och min social fobi med den har lättat och i praktiken försvunnit, att den konstant malande ångesten är som bortblåst…
Men jag vet inte varför. Utom att min stora förändring var lchf, att den gav mig energin och livslusten tillbaka.

Det är många faktorer som påverkar Depression.
Bland dom starkaste korten ligger fetterna.
Massor med bra fetter och frånvaron av dåliga lättoxiderade kan göra underverk
Enija!
Starta inte nya trådar med samma innehåll!!
Kanske din dator fått hicka
?

För många räcker det ju med att äta LCHF för att bli av med depressioner och andra obalanser i hjärnan, men vill man gärna få i sig tryptofan är väl kalkon ett bra tips? Med mycket smör på förstås eftersom det är så magert! 
Jag hörde att tryptofanet ska komma från kolhydrater inte från proteinrika livsmedel - det är det som är haken.
Har någon hört att man ska äta en kokt potatis och eller en banan (två timmar efter annan måltid) i samband med att man går och lägger sig för att sova bättre?

"Jag hörde att tryptofanet ska komma från kolhydrater inte från proteinrika livsmedel - det är det som är haken."
Vem sa det?? Någon vegan kanske
?
Mest tryptofan finns i kött ex kalkon som du redan fått tips på.
Om det var så att det var avgörande med kolhydratbaserad tryptofan skulle alla Svenskar som normalkostar aldrig vara deprimerade och innuiter och massajer som nästan aldrig äter vegetabilier aldrig komma ur sina sängar..
Det är snarare tvärtom. Massajer har tex inget ord för Depression i språket..
Väldigt viktigt för att besegra en Depression är tillräckligt med D-vitamin
Antagligen därför depressioner ökar kraftigt på vintern när vi får så lite D-vitamin från solen här uppe..
Jag har läst boken om potatisen och tryptofanet. Potatis - inte prozcac hette den första utgåvan.
Jag var helt inne på din linje innan Enija - men har inte alls det behovet efter att ha ätit den här kosten i drygt 3 år. Jag sover bättre/djupare/mindre och vaknar utsövd nästan oavsett numer.
Skillnaden är så stor att jag glömmer hur det var. Tack för påminnelsen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag röstar fortfarande på kalkonen jag 
Nej, Du behöver inte få tryptofan från vegetabilier. Det går lika bra att äta animalsikt fett, ta gärna extra omega3 i fiskolja, ta så hög dos Du har råd med, kanske tre gram om dagen. Många med depressionsproblem blir stabilare i sina svängningar neråt med hjälp av LCHF.
Serotonin i kroppen av tryptofan
Kroppen behöver inte kolhydrater för att bilda serotonin. Det finns andra livsmedel också.
Serotonin och melatonin bildas i kroppen av tryptofan. Och om man vill äta tryptofanrika livsmedel så ska man äta
ägg,
kött,
fet fisk (eller omega3 om man hellre vill det)
tomater.
Om du vill veta mer om det så googla på orden tryptofan/tryptophan eller serotonin mat så hittar du mer information.
Tryptofan, också en essentiell aminosyra, är en föregångare för hormonet serotonin som reglerar kärlsammandragning och är en signalsubstans som påverkar sömn, aptit och välmående.
Vid forskning på personer med Depression har man funnit låga halter tryptofan, vilket antyder att tryptofantillförseln till hjärnan i vissa fel kan vara nedsatt.19, 20 Efter metyleringen med S-adenosylmetionin, omvandlas serotonin till melatonin, som spelar en viktig reglerande roll som hormon.
Melatonin modulerar dygnsrytmen hos kroppens immuna och endokrina aktiviteter, samt har antioxidativa och onkostatiska egenskaper. Brist på tryptofan eller S-adenosylmetionin kan leda till melatoninbrist.
Halten av tryptofan påverkas även av att aminosyror tävlar med varandra om transporten in i kroppen. När enstaka aminosyror intas, till exempel tryptofan, är det den procentuella andelen i förhållande till intaget av det övriga
aminosyrorna som är viktigast. Inte att den absoluta mängden tryptofan är störst.
(Hakkarainen, et al. 2003)
#0, Animaliska proteinrika produkter är dom som har mest tryptofan. Mycket mer än dom vegetabiliska källorna.
Ost har extra mycket, men i stort sett allt kött har stora mängder
Den som skrev rekommendationerna som du läste var nog felinformerad. Eller så hade personen något emot kött. Som du ser nedan så är dom rätt värdelösa som källor jämfört med kött.
Här är ett par siffor, mängd tryptofan per 100g mat, från ett par utvalda matvaror:
Parmesanost 560mg
Cheddar ost 320mg
Kaviar 320mg
Bacon 250mg
Kalkon 240mg
Kyckling 240mg
nötkött 230mg
lax 220mg
ägg 170mg
ris 80mg
potatis 20mg
bananer 9mg
D-vitamin har också inverkan på Depression. En del här på forumet tar extra D-vitamin dagligen.