Nybörjare
Hej på Er!
Jag har nyligen börjat med LCHF-kosten och har inte riktigt kommit in det ännu. Jag har hållit på i drygt 1 vecka nu och det börjar gå bättre och bättre men jag har det lite jobbigt med att bli mätt. En afton åt jag en omellett på 3 ägg, med ost, smör och grädde + ett halvt paket bacon och ändå blev jag inte riktigt mätt! I vanliga fall brukar jag bli mätt på endast en omelett och sallad. Någon som har tips på vad det kan bero på? Har även svårt att bli mätt på Turkisk Youghurt med lite grädde och 2 kokta ägg och ändå ofta hungrig oftast. I dag åt jag en rejäl portion med köttfärssås med mycket smör och grädde och inte blev jag speciellt mätt då heller.
Är det någon som känner igen problemen?
Jag undrar också en sak om Låglaktos. Jag såg att Annica Dahlqvist inte rekomenderar att man äter låglaktosfil. Någon som vet varför? Den innehåller ju inte mer kolhydrater än 5%.

Min erfarenhet är att man behöver inte bli mätt. Räcker att man blir 'ohungrig'
Å andra sidan bör man inte förbli hungrig efter maten heller. Det ger sig tror jag när du har ätit kosten i ett par månader. Mår du bra, går ner i vikt (om du behöver det) då gör du nog rätt.

Omelett och bacon är frukost för mig. Äter du det till middag och inget annat att äta tex lunch?
Kan du skriva en hel dag vad du äter?

Jag är också nybörjare, försökte för några veckor sedan att äta LCHF-kost, jag var sugen och kände mig hungrig ganska snart efter att jag hade ätit, jag orkade ca en vecka och sedan gick jag över till GI-kost, nu har jag tänkt göra ett försök till för alla hälsoargumenten tilltalar mig. Jag tror att jag åt för lite fett förra ggn. Känner mig väl till mods nu efter några dagar. Jag vill minska ett par kilo från magen/midjan men vill framför allt vara pigg och glad. Jag tänker hålla koll på denna site och få tips och råd så man håller sig peppad i övergången speciellt. Kan man få lite förslag på varierad frukost, det är svårast tycker jag….kan man äta hur mycket ägg som helst?

jag började 20 februari. Hittills har ingenting hänt vare sig med vikten eller med orken. Däremot är jag mätt och nöjd hela tiden. Maten är god och enkel att tillaga. Kanske äter jag för mycket? Jag har inte fattat det där med kalorier och proteiner ännu. Jag har bara koncentrerat mig på att äta rätt saker. Har ingen förbränning alls sen en tid tillbaka och rör mig nästan inte alls. Jag orkar helt enkelt inte.
Problemet är att jag känner mig hungrig. Har funderat på om det kan vara magkatarr som gör att det suger lite.
Ungefär så här äter jag under en dag.
Frukost: Turkisk Youghurt med grädde och hallon + 2 kokta ägg
Mellanmål: 1 Avocado (börjar undra om det kanske är för mycket kolhydrater så här i början) + en kopp kaffe
Lunch: Kyckling stekt i en massa smör, vitlökscremefraiche + några broccolibuketter.
Middag: Omelett på 3 ägg, smör, ost och grädde + 1/2 baconpaket och några broccolibuketter
Kvällsmål: Ibland om jag är hungrig. Samma som till frukost fast inga ägg.
Jag tycker också att frukosten är den som är jobbigast, är inte så jätte sugen på så mycket då.
Bacon har jag lite svårt för att äta över huvudtaget så det är inget jag vill äta regelbundet.
Jag har hittills gått upp 2 kg :( men jag hoppas det vänder snart.
#3 Åt du varierat då du åt din vanliga frukost? Men det är hur lätt som helst att variera frukosten - ät rester från gårdagens lunch och middag!
#4 Hur ser en typisk dag ut?
Då jag åt 'som vanligt' åt jag en Proteindrink med lågt GI och Oatly mjölk, ibland lite olja i.

Om du inte är hungrig när det är frukost så ska du inte äta frukost, det kanske låter knasigt men om du äter när du inte är hungrig så går man oftast upp i vikt. Ät bara när du är hungrig, är du hungrig när du har ätit så ät lite mer fett :)
En annan fundering är att du kanske inte tål att äta så mycket grädde, vissa kan ha problem med det då det är mjölksocker i och det kan hindra viktnedgång om man har otur. Om jag var du skulle jag minska på grädde och satsa på mer fett i måltiderna.
Lycka till! 
Nog är jag hungrig på morgonen, tycker jag är hungrig hela tiden men problemet är att jag inte har så bra aptit då.
Det där med mjölksockret kan det nog ligga något i. Jag tror jag är Kolhydratkänslig. Jag fick grav.diabetes när jag var gravid för 15 år sedan. Har ätit Medelhavskost/GI i ca 7 år nu så jag tror att jag haft blodsockret i schack någorlunda men…….

För mig funkar det oftast bra med frukost. Men de dagar då man inte har tid/orkar ta sig tid till att göra frukost kan frukosten va flytande - funkar bra för mig! Då blir det te med cocosfett o mjölk i samt nån halvliter mjölk (funkar ju bra att ta med sig i termomugg resp flaska om det är stressigt på morgonen). Har man sen bara med sig en bra matlåda till lunchen så klarar jag mig lätt tills jag kommer hem igen.
Den återkommande hungerkänslan låter för mig som magkatarr. Har konstaterat att min magkatarr blossar upp när jag fuskar med kolisarna, vilket ger mig mystiska hungers/mättnads-signaler. Tror tipset om för mycket grädde kan stämma. Byt ut grädden mot äggula, cocosfett eller mer smör så går det nog vägen!
Var köper man bra cocosfett. Jag såg på Hälsokosten kostade en burk 79.- men den var raffinerad. Dom hade även oraffinerad för 179.-…kändes lite häftigt.
Jag hoppas dom här besvären går över när jag ätit ett tag.

Det är ganska vanligt att man inte har någon större aptit på morgonen, jag exempelvis klarar inte av att äta varm mat på morgonen och brukar precis som du klämma i mig turkisk yoghurt med lite grädde (dock utan bär). Jag tycker det fungerar bra när aptiten inte är på topp, men om inte kan jag rekommendera som dom andra säger, kaffe med cocosfett i, eller prova att äta ostrullar med massa smör och kanske en skiva skinka? Det står man sig jättelänge på!
Ibland äter jag bara ett ägg med lite salt eller ett salladsblad med ägg, räkor majonäs och lite rödlök (ger illusionen av att man äter en räkmacka), är jag inte sugen alls så tar jag bara lite turkisk yoghurt utan grädde, problemet då är att få upp fetthalten. Men som sagt dricker man kaffe eller te så är cocosfett alldeles utmärkt! :)
#11 Raffinerad betyder att det inte är nån smak kvar, den dyrare oraffinerade smakar kokos. Vilken du vill använda spelar ingen roll, de är lika nyttiga.
Jag har hållt på i ca tre månader med GInoll. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt, men jag tycker det är svårt i bland att komma på bra rätter till frukost. För det mesta äter jag kokta eller stekta ägg med skinka och ost.
Jag tycker det låter gott med turkisk yoghurt, grädde och bär. Det ska jag pröva. Finns det något annat bra man kan äta till frukost?

Om man klarar av lite kolhydrater så är det gott med en finn crisp med massa ost och smör. Annars så är räkor mycket gott, exempel räkor avokado med majonnäs. Jag brukar även göra olika röror och ha i kylen som man kan äta med ägg eller avokado på morgonen, tillexempel en röra med kallrökt lax, makrillröra, guacamole och räkröra (om du söker i sökfältet så hittar du massor).
Jag tillhör även dem som har svårt med "mat" på morgonen. Har dock börjat gjort nötbrödet och tål man lite kolhydrater så kan det vara ganska okej, förutsatt att man har massa smör och ost på :)
Jag är också ny.
Jag föreslår att man skriver ålder o "arbete", för att förstå, varför vissa inte blir mätta där andra kan tycka att det känns som "väldigt mycket mat".
Jag har inga problem att bli mätt, men jag tycker det känns konstigt att inte äta bröd (macka m pålägg t ex).
GunV 67, pensionär - mycket stillasittande p g a värk

#16 Brödsuget går faktiskt över, jag lovar. Bröd och pizza har varit det som varit svårast att släppa för mig, och det som varit lättast att återfalla i. Idag vill jag inte ens ha.
Själv är jag rätt stor i maten, men jag tränar 2-5 pass i veckan (löpning, cykel mm) och går ner lätt och smidigt. Om jag däremot sitter still och äter mindre minskar jag något hekto. Mysko, men så är det för mig.
Många har skrivit om sig själva på sina personliga sidor - klicka på Medlemmar i rubriken överst på sidn och skriv in namnet på den du vill läsa om. Jag har till och med aktiverat dagboken
Fabricati diem, pvnc!
Wildrat - Men att äta raffinerat mjöl och socker är ju sämre än att äta mjöl och socker som inte är det. Har dom gjort på något annat sätt med kokosfettet?
Jag blir mer och mer övertygad om att det är magkatarren som gör sig till känna. Jag har nog haft det ett bra tag men knappt kännt av det tidigare (har alänge ätit ganska nyttigt).
frankgun - Jag vet inte om ålder och arbete spelar så stor roll när det gäller hur mycket man äter, för en del gör det det säkert men för andra mindre. Jag har ett stillasittande arbete, rör mig inte så mycket på fritiden men äter ändå ganska mycket, ingen större skillnad motför när jag jobbade i skolbespisning för ett par år sedan. Jag kan ändå nämna att jag är snart 43 år. Jag har alltid varit matfrisk.
Jag känner verkligen att jag ska göra allt för att det ska gå vägen för jag tror verkligen den här kosten är bra för mig men just nu känns det lite småjobbigt.
Försök känna efter vad det är för känsla du egentligen har. Är det verkligen hunger? Många av oss med övervikt har ju svårt att skilja mellan hunger, sugen, tråkigt, magkatarrsliknande osv.
Har svårt att tänka mig att du skulle kunna vara hungrig på morgonen samtidigt som du inte har aptit--stämmer inte.
Riktigt mätt, dvs stoppmätt ska man inte heller behöva känna sig, det är ju egentligen en ganska obehaglig känsla.
På morgonen tror jag nog det är hunger jag känner. Jag kan vara sugen på vissa lättare saker men omelett och bacon skulle jag ha svårt att få ner direkt på morgonen, däremot en filtallrik är inga problem. Eftersom jag har magkatarr är det ju inte så bra med så mycket mjölkprodukter.
På dagen tror jag det är magkatarren som gör att jag känner mig 'hungrig'. Jag hoppas den blir bättre snart.
Jag brukar inte heller kunna få i mig nåt egentligen på morgnarna. Inser dock att jag måste äta något, annars kommer hungern när jag inte jan göra något åt den. Brukar äta en burk makrill elller ha ett par ägg färdigkokta till hands.
Någon sa här att Raffinerat kokosfett är lika nyttigt som oraffinerat, att det bara är smaken som är borttagen i raffinerat men är det inte samma som raffinerat mjöl och socker?

Funderar på något nån på TVs "du är vad du äter" sa (kommer ej ihåg om det var den svenska eller engelska versionen). Hon poängterade att hunger inte nödvändigtvis var hunger utan faktiskt kunde vara feltolkade törstkänslor. Kanske är du helt enkelt i behov av mer vätska?!
Märker för min del att man van vid att magen ska vara proppfull med fibrer och annat innan man känner sig mätt. Numera blir jag mätt på mycket mindre portioner, men äter när jag är sugen och äter tills jag blir osugen (mätt?). För att magkatarren ska hålla sig på mattan är det bra för mig att äta relativt ofta, därför behöver jag inte heller äta mig proppmätt när jag äter.

#23 Det där lärde jag mig också, har haft migränkänningar som utlösts av vätskebrist. Känner du dig hungrig, drick ett glas vatten. Är du fortfarande hungrig så är du hungrig, gå och ät något. Är du inte längre hungrig, ta ett glas vatten till.
Fabricati diem, pvnc!
Ja, så kan det ju vara. Jag tycker att jag dricker relativt mycket men kanske ändå för lite.
Jag läste i min bok Stenålderskost för att kanske få lite tips därifrån (det är ju ganska lika). Första sidan jag slog upp stog det om att man skulle akta sig för LCHF. Det står att även om en LCHFkost till en början verkar fungera bra, så är det många som lyckats gå ner på kort sikt, men på bekostnad av långsiktig hälsa och välbefinnande. Det brukar inte framgå i dessa metoder.
Bry dig inte om de hälsoprofeter eller andra som påstår motsatsen. Om du äter mycket mat som innehåller mättade fetter, tex. ost, smör, fläsk och inte skär ner på ditt kaloriintag så kommer ditt kolesterolvärde att gå upp………
I bästa fall kan alltås dessa kolhydratfattiga men fettrika metoder ge ett snabbt resultat, men i värsta fall kan de leda till kroniska sjukdomar.
Jag kan inte så mycket om LCHF än så när man läser sånt här känns det mindre bra. Jag vet att alla har olika åsikter och studier görs på olika sätt. En läkare skulle jag överhuvudtaget inte lyssna på i detta ämne men Stenålderskost känns ju som att det var det man åt. Dom åt tydligen Mer protein 19-35%, Kolhydrater 22-40%, Fett 28-47%.
Jag skulle vilja höra eran åsikt om detta. Jag tycker det känns konstigt att äta en massa mjölkprodukter. Det känns för mig väldigt onaturligt.
Om man lyssnar på människor som ätit den här kosten så verkar det ju många som blivit av med både det ena och det andra av krämpor.
Att de vågar skriva sådär! Det är att skrämmas ordentligt. Det finns inga studier som säger att hälsan äventyras på lång sikt av LCHF. Det har heller inte visats att kolesterolvärdet går upp och förblir högt. Sedan är ju det här med kolesterolets farlighet också omdiskuterat…
Om du tycker det känns konstigt att äta så mycket mjölkprodukter så låt bli.Men det är en bra näringskälla med ost och smör.

Det som känns knepigast är att det bara skrivs om att minska i vikt när det gäller denna kost. Visst jag vill inte gå upp ngt alls men ibland känns det som om man inte vet om det gäller mej eller inte…om ni fattar. Kan jag äta LITE pasta o ngn potatis osv. vad är LITE kolhydrater….
Hej
Jag har ätit LCHF i 3månader. Efter att varit VV så åt jag mycket stora portioner (pga dåligt mättnad utan fett). Jag hade ett stort sug på mat. Så här fixade jag över gången till LCHF
De första veckorna var Briost, hjälp att minska suget,första veckorna åt jag ½kg per vecka. Saknaden av hårbröd minskade med att jag åt ca en näve pistagenötter eller andra nötterper per dag. Idag känner jag ingen längtan till traditionellt bröd (jag åt mycket hårdbrömackor). Nu äter jag briost och nötter någon gång i veckan vissa veckor inte alls. När jag behöver matsäck, vid friluftsaktiviteter gör jag bröd enligt GInoll boken med bacon och Phidelfiaost.
Från att ätit fil och musli varje morgon sedan jag började skolan, har jag övergott till ägg och stekt sidfläsk via Turkisk yogurt och bacon. Fläsket steker jag i ugnen, och har några dagar förbrukning i kylskåpet, sedan värmer jag fläsket när jag steker äggen så det går fort på morgonen.