Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 6599 ggr
Lehane
0

Fläskkarré

Har idag köpt en 2,9 kg tung benfri fläskkarré och undrar:

Hur lång tid tar det att laga den i ugnen? Vilken temperatur skall jag ha?

Airam1
1

Kör den i max 175gr, ungefär en timma per kilo - så får Du en oerhört mör och saftig stek. Här kan man kanske inspireras.

Wenn
0

Eftersom det jag brukar använda var upptaget fick det bli från mitt första efternamn

hoynala
0

Köp en köttermometer och fläskkarré skall ligga runt 70°…

Lehane
1

#1 Älskar din matblogg, har redan lagat massor därifrån! Tack.

Om man kör karrén på 150, hur lång tid tar det då?

#3 Har alltid problem med hur o var jag ska sticka i de där termometrarna..

andreas0
0

#4, Det går inte speciellt säga hur lång tid det tar vid en viss temperatur på ugnen, det beror på din ugn, hur mycketk kött det är, men viktigast av allt vilken form köttet har (och det kan man inte kolla upp i några tabeller). Enda pålitliga sättet är att använda en termometer. Den ska stickas in så att spetsen på termometern är i mitten av den tjockaste delen av köttet. Dom gamla analoga kan ibland visa fel, bästa är att skaffa en digital.

Lehane
0

#5 ca 3 kg kött. Form?

andreas0
0

#5, Är det mera i en klump eller är det långt och platt, osv. Ju mer ytarea köttet har desto snabbare tar det upp värme, och desto kortare tillagningstid.

Lehane
0

# Lång och platt…Kanske lite bullig, men inte som en limpa.. Om du förstår?

kaisakavat
0

Rekommenderar också termometer, men det går förståss också bra som Airam skriver…

Det är olika vad man tycker, men jag brukar köra tills termometern visar 75 grader. För jag vill att det ska vara riktigt mört, även "fettslamsorna" ska vara helt mjuka, alltså. Karré innehåller ju mkt fett så det blir ändå inte torrt.

Lycka till!!

ejaeja
0

När jag lagar revbensspjäll med mycket ben i så använder jaginte termometer. Känn med en gaffel. Den ska släppa lätt. När man har så låg temp som 175 eller mindre så blir inte köttet torrt. Det är ju ganska fett.

Lycka till

Airam1
0

Lehane - fint att du trivs på min blogg. Lämna gärna fotavtryck där nångång - det är mitt drivmedel ;-)

Lita på  din känsla. Om jag skulle steka 2,9kg fläskkarré i 150graders ugnsvärme skulle den bergis få stå där i fyra timmar. När benen släpper utan våldshandling brukar det vara färdigt. Man lär sig ju från gång till gång.

Lehane
0

#11 Tack. Bra att jag satte in karrén, när jag först la in tråden… Bara nån halvtimma kvar. Fotavtryck?

Airam1
0

#12 - Ja, kommentar alltså…..

Lehane
0

#13 Är lite puckad….Generad