Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1322 ggr
ingela101
0

bearnaise ??

försökte mig på att göra egen bearnaise till fläskkarren igår, blev helt misslyckat o jätteäckligt. det ska ju vara gott! tur att karre är gott i sig självt.

är det någon som har ett bra o enkelt recept att dela med sig av? tycker att bearnaise är något av det godaste o lyxigaste som går att äta till en köttbit!

Amiechan
0

Om du aldrig har ätit hemlagad bearnaise förr var det antagligen
syrligheten du reagerade på. En riktig bearnaise ska ju vara syrlig från vinägern, men är man van vid köpepåsar (som är söta!) kan det bli för surt.

Minska vinägern rejält och ersätt med vatten är mitt tips. Sen kan du ju försiktigt trappa upp vinägern och lära om till en klassisk bearnaisesmak.

Kia
0

Den jag gjort från fettskrämd boken tycker jag är fantastiskt god…..

Men det där med att minska vinägern tror jag på:)

Katarina2
0

Kan man tiggaOskyldig om receptet från fettskrämd boken??

"Ber på mina bara knän"Flört

Kia
0

Katarina… du kan få den av mig….. Skriver lite senare dock…. Lite mer att skriva:)

Katarina2
0

Tack snälla!!

Väntar med spänning…Glad

Kia
0

Okej här kommer det:)

Det finns två sätt att göra den på i mat beredare och för hand… Jag gjorde min för hand….För 4- 5 personer och med rumsvarma ingredienser:)

150 g smör

2 msk vitvinsvinäger

1 msk färska dragon eller 2 tsk torkade

2 msk hackad schalottenlök el. 1 msk finhackad gul lök

1 persiljekvist

2 msk vatten

3 äggulor

salt o peppar….

För hand:

smält smöret i en kastrull

Koka i en annan kastrull (ej aluminium) lök, persiljekvist dragon och vinäger. Koka på svag värme utan lock tills nästan all vätska kokats bort. häll i 2 msk vatten och rör runt. ta upp persiljekvisten, sila eventuellt bort löken. Låt allt svalna. Lägg sedan i äggulorna och vispa försiktigt.

Ställ den lilla kastrullen i en större kastrull som är till hälften fylld med vatten och låt vattnet sjuda, men inte koka. tollsätt det smälta smöret droppvis och vispa flitigt hela tiden till allt smöret tagits upp av gulorna och den färdiga såsen tjocknar. smaksätt med salt och peppar…

I matberedare (detta har jag dåp inte testat)

Skala löken och hacka grovt. Koka lök, persiljekvist och vinäger och smulad dragon i en liten kastrull. Koka några minuter till nästan all vätska kokat bort. häll i 2 msk vatten och rör om…

ta upp persiljekvisten och slå vinägervattnet direkt i matberedaren…

Lägg i gulorna och kör några sekunder.

Smält smöret äver svag värme hög värme mot slutet. Smöret ska vara riktigt varmt men ej brynt. Slå på maskinen och slå långsamt det heta smöret i en tunn stråle genom röret på apparatens lock medan maskinen surrar för fullt. Såsen tjocknar snabbt. Smaka av med salt och peppar

Såsen får ej koka då skär den sig. Servera den varm…

Kanon god men försiktigt med vinägern….

Puh!!! Varsegod:)

Katarina2
0

ÅH….Tusen tack!!!Glad

Kia
0

Så lite så :)