Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2430 ggr
Vuxen
0

Oligofructos

Vad är det?

Bra eller dåligt?

Lehane
0

Verkar vara ngn slags probiotika. Hittade en pdf här:

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/129/7/1442S.pdf

Wildrat
0

Från NE "Termen prebiotika avser ämnen som anses påverka tarmfloran så att dess förmodat hälsobefrämjande arter gynnas. Det rör sig om kolhydrater som oligofruktos, inulin, laktulos m.fl."

Det är alltså en kolhydrat som tarmbakterierna livnär sig på. Probiotika är tarmbakterier (mjölksyrebakterier).

Bra eller dåligt beror väl på i vilket sammanhang. Vad är det för nåt som innehåller det?

Vuxen
0

><Det som innehåller ologifructos är ett Wasabröd som heter "inner balance" 70 gram kolhydrater, fett 3 gram och 8 gram fibrer samt 3.3 gr av oligofructos. Jag glömde 12 gram protein och o,6 gram natrium. Nu till den stora/lilla frågan, är detta ett bröd ett bra livsmedel?

greensis
0

Det är 70% kolhydrater bestående av spannmål. För mig personligen är det inte ett bra livsmedel. Fixar man spannmål så kanske.Glad

Fabricati diem, pvnc!

Vuxen
0

Om man äter en bit (6gram) per dag så blir det ju inte så mycket. Kan det nyttiga innehållet uppväga det dåliga?

Ulf-S
0

#5: Enligt min åsikt, nej. Vill man äta probiotika finns det bättre sätt!

Men klarar man spannmål och tycker det är OK, varför inte?

Gronstedt
0

Man kan få oligofruktossackarider (inulin) i pillerform, så man kan hoppa brödet … jag hade god nytta av dem nä rjag försökte leva LCLF, men behöver dem inte längre.