Tipp tapp
Välkommen!
Jag har länge tänkt starta en egen tråd här, och nu är det dags. Här kommer jag att skriva om både ditt och datt, saker som händer mig i vardagen – gällande det mesta. Kost, jobb, vänner, hälsa, fest, djur osv.
Kommentarer är mycket välkomna!
Skriv på, stig på.
:)
Jag börjar med att lägga in några dagboksinlägg, för att ha allt sparat på ett och samma ställe.
21.1. började jag äta enligt LCHF-metoden. Low carbo-nånting high fat. Metoden går ut på att man nästan helt lämnar bort kolhydrater och istället ökar på mängden protein och fett. Framförallt FETT. Vilket ord. Fett. Avskräckande, eller hur, tanken att äta stora mängder fett? Ja, det kan jag hålla med om. Jag kommer ännu inte att publicera denna text någonstans – jag vill först se resultat. Antingen positiva eller negativa sådana. Jag har de senaste dagarna läst ganska mycket om denna metod på nätet, och jag känner att det är värt att prova. En av anledningarna till att jag ännu inte berättar för någon om vad jag håller på med, är den allmänna attityden till FETT som människor har. Om jag till exempel skulle berätta att min frukost nuförtiden består av 4-5 skivor stekt bacon och en omelett gjord på två ägg och sisådär en halv deciliter grädde, stekt i fettet från baconet. Ja, och förstås ett lass smör till stekningen utöver fettet från baconet, allt för att jag ska få i mig tillräckliga mängder. Hm. Hur skulle folk i min närhet reagera? Haha. Det kan jag svara på ganska bra tror jag. Jag jobbar på apotek, och jag har på känn att mina arbetskompisar skulle bli ganska förskräckta om jag berättade detta för dem. Hjärtproblem, kolesterol, Blodtryck – you name it.
Jag vill börja med att berätta om de problem jag har/hade före LCHF. Blodtrycket är för högt. Min vikt är inte vad den borde vara, 15-20 kg skulle jag gärna bli av med (dream on). Jag har den sista tiden haft några mystiska och kliande utslag på höger sida av bröstkorgen, litegrann i armhålan och uppe på högra skulderbladet. Jag har aldrig förr haft några utslag. Dessa dök upp för kanske 2 veckor sen och de har kliat ganska ordentligt. Min mage är ett helt eget kapitel. Jag har de senaste månaderna regelbundet ätit MinifomÒ, 2-3 kapslar per dag. Jag har alltid, efter vad jag kommer ihåg, haft problem med min mage i form av uppsvälldhet och gasbesvär. Dessa besvär har dock inte visat sig efter frukost, då har magen varit lugn och snäll. Men efter lunch, DÅ har det brakat loss om du ursäktar uttrycket. Detta har hänt kanske 8 av 10 dagar. Jag har försökt se om det skulle kunna ha att göra med vilken typ av mat jag äter, men det verkar inte vara så. Jag har inte haft några större smärtor utan ”bara” denna uppsvälldhet. Det bubblar och låter och håller på. Hemskt. Sen efter middag/kvällsmat så har magen varit lugn igen.
Dessa problem hade jag alltså före jag började med LCHF för tre dygn sedan. Hur ligger det till nu, vill du höra? Blodtrycket har inte förändrats, jag mätte det tidigare ikväll. Det är ju heller inget jag hade väntat mig, att blodtrycket skulle ha sjunkit efter några dagar med fet kost. Vikten lär stå på samma ställe. Jag vill inte ställa mig på vågen nu, lever litegrann i förnekelse. Jag vet att jag borde ställa mig på den snart, så att jag får en startvikt. Min ”före LCHF-vikt”. Jag ska, snart. Utslagen är i stort sett borta nu, jag har använt kortisonsalva i några dagar. Första gången i mitt liv jag har haft användning av kortisonsalva. Det fungerade tydligen hur bra som helst. Jag lär aldrig få veta varifrån utslagen kom. Hoppas jag slipper se såna igen. Sedan var det då min skränande mage. Eller ja, man kan ju inte med den bästa vilja i världen kalla den ”skränande” nu mer. Den har nämligen inte sagt ett knyst sen jag började med LCHF. Det är SANT! Åh herregud om du bara visste vilken lättnad jag känner på jobbet, att slippa gå och bära på värsta gasballongen varje dag. En annan positiv effekt jag märkt är att jag håller mig mätt längre på denna kost. Mätt på ett annat sätt. Tidigare hann jag bli hungrig, vissa dagar rejält hungrig före lunchdags på jobbet. Nu har det gått så långt att jag börjat fråga arbetskamrater om de vill gå före mig i matturen. Jag kanske borde berätta vad min frukost bestod av före LCHF. Man kunde ju tro att jag åt mindre förr, och därför blev hungrig tidigare. Det vore ju ganska enkel matematik, eller hur? Men så var inte fallet. Tidigare åt jag två smörgåsar och drack té, och efter detta en rätt rejäl portion müsli med mjölk. Ibland drack jag även apelsinjuice. Det är ingen liten frukost. Vet ni vad det däremot är? Det är en frukost FULLSPÄCKAD MED KOLHYDRATER och fibrer.
Hunger känns inte på samma sätt nu som tidigare. Förr när jag blev hungrig så BLEV jag verkligen hungrig. Och kinkig. Nu är det mera som en liten påminnelse från magen, ungefär såhär: ”Hej, jag vill bara säga att jag existerar. Jag kunde tänka mig lite mat så småningom, men ha ingen brådska, jag klarar mig säkert bra några timmar än.” Sådan är min mage nu.
db-inlägg från 24.1.2008
Imorgon påbörjar jag min fjärde vecka som LCHF-are. Det känns lite overkligt att det har gått såhär snabbt. Hur har det gått då, hittills? BRA, faktiskt. Visst kommer tankarna ibland på diverse godsaker men.. jag tror det sitter i huvudet mest.
Mina smaklökar har blivit helt förändrade. Salt och sött känner jag av på ett helt annat sätt nu än jag gjorde före LCHF. Jag behöver inte salta nåt jag steker nu längre, brukar ibland ändå strö nåt saltkorn på köttet.
Äggmjölk är.. ja.. SUPERBRA! Sen kanske 2 veckor tillbaks så dricker jag äggmjölk till lunch på jobbet. Det behövs inget mer än så. Jag har alltid några kokta ägg i kylen på jobbet, nångång äter jag ett till eftermiddagskaffet, men oftast är jag inte hungrig. Det är jättekul att kolla in arbetskamraterna nu - dom beter sig likadant som även jag gjorde före jag började äta som jag gör nu på morgonen. Går runt och fryser och ojar sig och är såå hungriga redan kl 10 på förmiddagen?! Själv är jag mätt och nöjd än kl 12:30-13:00.
db-inlägg från 10.02.2008
Det som jag nu ska skriva känns nästan som om det inte vore sant. Det är helt otroligt. Mitt Blodtryck.
13.1. mätte jag mitt Blodtryck till ~138/98 (den blodtrycksmätare jag har lånad är ganska oexakt, jag brukar mäta många gånger och sedan ta ett ungefärligt medeltal). Ok, det är högt. Jag har varit medveten om att mitt tryck varit högt, det har blivit så de senaste åren. Varför vet jag inte.
21.1. började jag äta LCHF. Några små avsteg i form av alkohol, en tugga fastlagsbulle och två tuggor pasta har jag gjort, men i övrigt har jag ätit relativt LC.
Nu ikväll mätte jag blodtrycket.. efter att ha mätt ca 10 gånger (eftersom jag hade svårt att tro mina ögon), så fick jag ett ungefärligt värde på 1 3 2 / 8 2.
db-inlägg från 14.02.2008

Kul att se dig i din egen tråd! - Själv glömmer jag alltid bort att kolla folks personliga sidor, så ev. dagboksinlägg blir aldrig lästa…
Ser fram emot fler rapporter om hur din LCHF-resa går! :-)
Jag har nu ätit magnesium, kalcium och c-vitamin i några dagar, och jag har inte känt av ett spår av det jag beskriver här nedanför, endast de två gånger jag skrev om. Skönt.
Annars då, hur går det? Jotack. =) Nu är det över en månad sen jag började. Tiden går. Runt 3 kg har jag tappat hittills. Blodtrycket har sjunkit. Magen är supersnäll och lugn. Jag är mätt och nöjd. Tja. Finemang. :) I helgen blev det vin, en flaska. Sen några drinkar innehållande vodka + isvatten. Bartendrarna frågade upp flera gånger - kan tänka mig att det inte är så vanligt att folk beställer just den kombinationen. Jag har idag måndag känt mig lite mer hungrig än vanligt. Det är det ända jag känner av från helgen, inga andra problem. Söndag morgon var jag direkt på banan igen, startade med turk yoghurt, grädde och hallon. Lite senare blev det ägg och bacon. På kvällen igår åt jag min första pizza under lchf-tiden! :D Tonfisk, festaost, salami, ost. Gött. Min lillasyrra kikade lite kufiskt på mig när jag satt och gnagde av fyllningen och kasserade bottnen vartefter. Hon åt hela sin pizza, låg sedan och pustade i soffan. Jag -jag blev bara piggare efter min pizzafyllning. Slurp. Mera pizza blir det så småningom. Vi har ett ställe i stan där man betalar ett visst pris, och sen får man äta så mycket man vill. Hehe, där skulle jag minsann kunna avverka ett antal avgnagda bottnar! :D
Ja just ja, inlägget jag skrev som oroade mig, här kommer det:
Kramp eller..? Orolig :/
Jag började äta LCHF 21.1 i år, snart en månad sen alltså. Igårkväll när jag skulle lägga mig började det kännas väldigt konstigt i vänstra armen.. upptill, på "insidan". Jag vet inte om detta var kramp, eller vad det var.
Kramp för mig innebär att musklerna "darrar", men så var det inte, tror jag. Det höll på högst 5 minuter, smärtan (ingen stor smärta alls) kom med regelbundna intervall. Sen idag på jobbet på förmiddagen kom samma fenomen. Samma ställe, lika länge.
Obehagligt. :(
Så. Hur känns en kramp? Jag har ju haft kramper i vaderna förr, men detta var inte på samma sätt. Suck.
forum-inlägg från 20.02.2008
Hej och välkommen bluegoose. :) Roligt med sällskap. Jag har märkt att dagboksaktiviteten på denna sajt verkar det vara lite si och så med. Även jag glömmer bort att kolla medlemmars dagböcker. Här på forumet är det ju desto mer fart och fläkt. :D
Jag har ledig dag från jobbet idag, och njuter till max. Är ännu bara halv-klädd, håret som på en igelkott.. har just druckit min första smörkaffe, tog en rejäl klick osaltat 80 % smör. Gott! Sitter här vid datorn och filosoferar, läser inlägg och lär mig.. ute snöar det. Jag har en gardin som borde bytas. Hm. Jag tror det får bli dagens projekt. Så småningom. Katterna ligger utslängda lite här och var och vilar. Till lunch får det bli uppvärmd kebabpizzafyllning som jag mixade ihop igår. Mycket mycket gott. =) Dansband spelas för fullt. Finns många pärlor från 70-talet.. och då talar jag förstås om svenska dansbandslåtar, finsk musik känner jag nästan inte alls till. Det anses lite konstigt att tycka om dansband i "mina kretsar" - desto roligare tycker jag att det är att verkligen framhålla det att - ja, jag lyssnar gärna på dansband. Sen finns det både bra och usel dansbandsmusik. Såklart.

Skönt med egen tråd. bokmärker*
Hihi Yakamoto jo jag gillar den skarpt redan. Min alldeles egna tråd i den stora forumvärlden. :) Å tack för bokmärkningen - har du månne en egen tråd också?

Aber slefklaar! Sök på Yakamoto is here Men jag har inte hunnit använda den som "blogg" än. Men det kommer.
Dansbandslåtar gillar jag med. Men det är nästan lite nördigt med hjärta och smärta. För att inte snacka om 50 och 60 talsmusiken. de hade ju bara 3 ackord ju, det är väl inget. men vad kunde de inte göra med de där 3 ackorden? förresten så kunde de betydligt mer.en hel del av musiken bestod faktiskt av "opphottad" klassisk musik. Och så allt knaster i musiken. Nåja den är bäst i alla fall. Ingen protest.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Hej anki1. Japp 50- och 60-tals musik går hem även hos mig. Jag har många fina minnen till den typen av musik (minnena är inte från 50- och 60-talet dock, skulle våga påstå att det är omöjligt eftersom jag är född -77).
Dagens projekt blev utfört - gardinen är bytt! Och det är inget litet projekt ska ni veta, eftersom jag riktigt innerligt avskyr att byta gardiner och hålla på och påta. Ordet julgardiner ger mig rysningar. Kanske kanske kanske kanske nångång i framtiden skulle jag kunna tänka mig att sätta upp julgardiner till julen, men det skulle isåfall vara blott och enbart för att glädja ett eventuellt framtida barn. I annat fall kan det faktiskt kvitta, för min del. Julen i synnerhet är så upptrissad.. jag har blivit lite av en "julhatare". Usch, kanske inte riktigt så allvarligt heller men, ja. All stress och press och köpmani. Nej tack. Helst skulle jag fira jul med några FÅ utvalda nära vänner. Stämningen lugn och fridfull. Julmat, tja. Skinka, köttbullar, en god sås. Gärna en öppen brasa. En god bok. Ett glas vin. Snö. Levande ljus. Ah. Frid. Inte som nu, då det ska vara minst 20 rätter, hela släkten samlas, halva släkten slåss inom några timmar, 100 barn springer runt och är allmänt uppladdade. Stå vid spisen städa huset diska paketera in 200 julklappar som slits upp i en väldans fart igen några timmar senare och så all denna stress stress stress. NEJJJJ. Ok, riktigt sådär hysteriskt har vi det faktiskt inte längre vid jul. Förut var det lite så, då samlades vi faktiskt hela släkten och allt det där. Nu känns det som att det blir lite bättre från år till år.
Hm nu förvillade jag mig visst in på julprat här.
Nu ska jag dra för båda mina fina gardiner och krypa till kojs. Det lär bli kolsvart i sovrummet nu, när jag äntligen fått upp båda två. Haha. Den som väntar på nåt gott. ;) Gardinerna är av teaterdraperityp, stänger ute allt ljus. Skönt.
..zz…zzz..
*gäää-ääsp*
Näej. Dom får allt dansa utan mig ikväll, Let's Dance-gänget alltså. Jobb ännu imorrn, så jag ska snart krypa i säng. Kanske jag läser lite Liza Marklund, Nobels testamente. Om ögonen hålls öppna. OJ vad jag trivs bra i min säng. Den måste nog vara världens bästa. :)
Jag roade mina arbetskompisar idag. Efter lunch och intag av den vanliga äggmjölken (som nog innehöll lite mer smör än vanligt idag) fick jag en energikick så jag inte kunde stå stilla. Jag var nästan på väg ut för att springa runt huset några varv. Sen fick jag så varmt.. kom då på att kylskåpen är ju kalla! Stod sen och tryckte mig mot nämnda skåp en stund (som tur var råkade vi ha glest med kunder). Resten av gänget serverades sallad idag.. *flinar* ni kan ju gissa var deras energinivå befann sig? Nå, jag förgyllde iallafall deras dag. Tänk så rolig man blir av fett. ;) Fett kul liksom.
Vågen har vänt - uppåt igen. Imorse när jag vägde mig var jag nästan tillbaks på ursprungsvikten. Som mest har jag noterat -3 kg, nu var det -ettparhundragram. Kan ju inte påstå att jag slog volter av glädje. Men. Äh. Vad 1000, viktminskningen lär säkert komma så småningom, jag misströstar inte i första taget. Även om jag skulle misströsta - vad finns det att gå tillbaks till? Sockerpasta och dästa potatisar?! Luftballongsmagen och HD-bakänden? (ja, ni vet ju hur en HD låter..) Huuujedamej. Så att. Gilla läget. Kroppen bestämmer, jag hänger på.
:)
Nu säng och Liza.
Haha. Ett tecken på att man äter lchf: De gånger man fiser (vilket sker regelbundet en gång per månad) så gör man som hundar gör ibland - vänder förvånat på huvudet och kikar neråt, undrande: och VAD var det där som lät?
Nu är det minsann sovdags.
Gonatt.
Hejpådej min lilla tråd =) Och hej på er gott folk :)
Jag har inget speciellt att skriva, är på väg i säng. Såå trött har jag varit i ungefär en vecka nu. Skulle lätt kunna krypa i säng direkt jag kommer från jobbet, och säkerligen sova ända till nästa morgon. Däremot känner jag mig piggare än jag brukar på morgonen - skönt! PiggARE alltså, inte så att jag flyger ur sängen med ett jubelvrål när väckarklockan sätter igång direkt men.. piggare. ;)
Jag har tappat stinget litegrann när det gäller mat - inte så att jag börjat äta mer kh, men fantasin räcker inte till. Måste ta tag i det där lite. Och, kanske äta lite mer grönsaker. Nu vågar jag knappt se åt några grönsaker överhuvudtaget, är rädd för att sabba kommande viktnedgång. Hittade Karin20's (tror jag visst hon heter) recept på Floridasallad för en stund sen, den ska jag prova! Det lät knaprigt och bra.
-bacon
-litet blomkålshuvud
-tub majonnäs
-salladshuvud
Finhacka rå blomkål, stek bacon i småbitar, blanda ihop. Karin tipsade om att man kan ha denna sallad till grillat.
gäääsp..
nu sova.
Förresten, ett exemplar av Uffe Ravnskovs bok finns på posten och väntar på mig! Hinner inte till posten före den stänger imorrn, men på onsdag ska jag hämta..

Nu är vi över 2700 medlemmar här. =)

Skulle behöva sådana dära teaterdraperi-gardiner nu när midnattssolen snart är här. Kan jag få en närmare beskrivning? Var hitta sådant tyg o är det dyrt?
MaMaMade, hmm.. jag har haft mina ett bra tag. Tror bestämt jag beställde från katalog (Ellos eventuellt). Nånstans runt 500-600 kr kostade dom säkert, minst. Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer än så.. =]
Hærlig læsning!
Bokmærker då jag tycker det blir intressant att følja dig. Jag børjade næmligen samma datum som dig;)
Vera

MaMaMade… Ikea har JÄTTEbra rullgardiner det blir verkligen MÖRKT med dem (bara så att du vet)

Kul att se att vi har blivit jättetrötta ungefär samtidigt.
Jättetrött somnat som en liten gris på soffan nästan innan dottern somnat.
Säkert en del i omställningen.
Jysk, har sk mörkläggningsgardiner. Det är någon tät väv som tydligen inte släpper igenom ljuset. Själva tyget är ljust. lycka till
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tack alla! Har verkligen problem när den ljusa årstiden kommer o det är ljust dygnet runt.
Visst är det jobbigt när fantasin tryter…det är då det är bra att ha rester o storkok i frysen. Har jag inte det blir det kris då vi har 1 mil till närmaste affär.
Å! Vad roligt, tråden har använts medan jag har jobbat idag. 
Skriv mera skriv mera.
Hej på dig Veratatto, vad kul att vi började samma dag. Jag antar att även du har märkt flera positiva effekter med lchf? =)
Ja, mörkläggningsgardiner finns ju också - en sån har jag i vardagsrummet. Ehm. Jag är ganska ljusskygg mellan varven, skönt att kunna stänga in sig och stänga ut omvärlden ibland..
*skratt* Ja Yakamoto, som en liten gris, det kan nog beskriva även mig. Igår kröp jag i säng 20:30.. hih. Vaknade 06:30 imorse, PIGG. Så då steg jag upp. Bestämde mig för att gå en timme för tidigt till jobbet. Haha. Dom tittade lite konstigt på mig där. :p
Nu har jag en pizzafyllning i ugnen.. *dreglar* I förra veckan var jag och en kompis och åt pizzabuffé. Jättegott var det, men det blev ett evigt springande för min del, och ett evigt skrapande. Sen kändes det lite dumt att slänga bort så mycket "mat" också. Så att.. det är nog bättre att fixa egen pizza. Då kan man ju lämna bort skräpet. ;)
Sådär, nu fotade jag den "in action" (i ugnen alltså, hehe). Ska lägga in bild sen när jag orkar och tar mig till.
Gokväll på er!

Oooo pizza fan vad gott. (alltså fyllning måste göras som lördagsgodis).Jag har vaknat 5 och inte varit så trött. Det har liksom varit ok. *jag vet jag är sjuk i huvudet*
Vad glad jag blir att du inte har något emot att vi pratat gardiner i din tråd.

Vet icke om det finns att få tag på i Sverige men min räddning som nattjobbare med ljuskänslighet har varit mörkergardiner jag hittade gjorda av PAPPER!
De är svart ganska tjockt papper som är plisserat. Kommer med en tejpremsa så man bara tejpar dem på fönsterlisten och sen kan man vika upp dem och fästa med en liten klämma när man vill ha ljus. Att de är gjorda av papp gör att man kan klippa de i rätt storlek så de passar vilket fönster som helst. Gardinerna hänger ju ovanpå så de syns inte när de inte används.
Innan jag hittade de här brukade jag tejpa folie över fönstret! Inte attraktivt men mycket effektivt.
HAVTORN verkar inte vara helt dumt sett ur lchf-synpunkt, eller hur? Tänk, havtornskräm med vispad grädde….. underbart. Måste kolla om jag hittar havtorn nästa gång jag far till affären. Om det finns lär det väl kosta skjortan men so be it isåfall. =) Kosta vad det kosta vill, havtorn blir det.
Jämförelse hallon/havtorn (från fineli.fi)
Hallon Havtorn
Kolhydrat 4,1 6,3
Fett 0,8 5,0
Protein 1,0 0,7
Jag planterade några havtornsbuskar för flera år sedan men de ville inte leva hos oss nej. Brukade köpa havtornsmarmelad på NOLIA-mässan men den blev mest stående. Har aldrig varit så för sylt o marmelad. God smak, inte så söt, syrlig.
Tycker det verkar OK för en som inte kör alltför strikt, till festligare tillfällen. Man äter nog inte alltför mkt av den har jag en känsla av.
Bläääää - efter att i 2 månader ha druckit äggmjölk till lunch varenda dag, är jag nu ordentligt trött på den. Likadant vad gäller bacon/sidfläsk och ägg till frukost.
Vikten visar inget intresse av att minska heller.
Nedrans. Nu är A's motivation inte på topp.
Jag får nog lov att överge äggmjölken för en tid, bara tanken på den ger mig väldiga obehagskänslor nu. Men det var ju så praktiskt! Om nån har nåt tips på soppa, gärna nån puré-soppa, så tas det gärna emot.

jag försökte med äggmjölk till frukost igår. JAG HÄLLDE UT DEN *äckligt*
Jag äter biffar till frukost. Arbetskamraterna får tycka vad de vill. Jag äter biffar till lunch också. Jag kör lite åt fakir just nu.
Jag vet att någon pratat om avokado-soppa….
Vikten står sjukt stilla på mig MEN MEN MEN kläderna blir bara större. har du testat måttband?
Hej! Jag bokmärker också din sida. Började mitt nya liv IDAG! Håll tummarna! 

#29 Jag kopierade in mitt inlägg om avokado-soppa från en annan tråd.
Avocadosoppa finns i två varianter varm och kall, med lite olika kolhydratinnehåll. (Jag gillar den ena, min man den andra) Receptet räcker till 2-4 personer beroende på om det ska vara huvudrätt eller förrätt. Den är väldigt mäktig, det räcker med lite.
Kall soppa: Typ 1-2 avocado per person, 1 burk kokosgrädde, 1/2 paket blekselleri, pressad citron. Strimla sellerin och kör till flis i matberedare. Mosa avocadon med gaffel, blanda i kokosgrädden och 1-2tsk citron och låt dra i kylen en stund. Rör i sellerin, (ört)salt och vitpeppar, smaka av. Är den bra så kör den slät med mixerstaven. Blir blekt knallgrön och lite tjock.
Varm soppa:Typ 1-2 avocado per person, 1 burk kokosgrädde, 2 skivor rotselleri, pressad citron. Skala och skär sellerin i bitar. Koka den mjuk, häll av vattnet och mosa lite med en gaffel. Tillsätt kokosgrädde, (ört)salt & vitpeppar, och avocadobitar. Mixa slät och värm försiktigt. (Ska inte koka)
Serveras med klippta gröna örter att strö över, eller ev hårdstekt baconhack.
Fabricati diem, pvnc!
Välkommen yvispyvis - hur går det - har du hållit på en vecka nu?
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen hit! 
..har fortfarande med äggmjölk till lunch, men mindre mängd än förr. Sen har jag nåt annat till - kycklingsallad, rökt lax.. avokadoröra (tack för avokadotips greensis)..
Om nån frågade vad jag saknar mest skulle jag inte behöva fundera överhuvudtaget. Svaret är enkelt. suck. Bröd.
Det är kanske inte så roligt att jag kommer hit och "knarrar", men hoppas det är ok ändå då detta är "min" tråd. Nöt- och polarbröd i all ära, men det går inte upp mot äkta finskt ruisleipä (rågbröd). De senaste dagarna har tankarna snurrat och snurrat.. men varje gång jag funderar så tar det tvärstopp - för jag vet ju hur min mage blir om jag går tillbaks till kolhydraterna.
Äsch. Om nu helst vikten ville bege sig litegrann neråt men näej. Inte det inte. Lite märker jag nog på kläderna dock, även om jag inte tagit några mått (Yakamoto).
Hejpådej du yvispyvis - hur går det för dig? Vad roligt att du bokmärkt min tråd! Du är varmt välkommen hit även om det inte är nån happy happy joy joy stämning här just för tillfället. Vi ska tro att det blir bättre.
1 april idag. Nån som blivit lurad?
Hörni.. vad är kesella? Keso vet jag vad det är, men kesella.. har vi månne nåt motsvarande i Finland. Hjälp?

Kesella kallas också för kvarg, kanske det är vad det heter i Finland.
Kvarg ja. All kvarg jag hittade innehöll 0,nånting fett. Usch, tänkte jag, sånt vill jag inte ha. Spanade runt lite och ramlade då över smetana.
protein 2g
kolhydrat 2,5g
fett 42g
Aha perfekt! Dessutom finns den i små burkar på 120g. Har ni smetana i Sverige också månne? Ingredienserna är pastöriserad grädde och syrningskultur.
Nötter. Jag har lassat in över 100g nötter ikväll. Börjar känna illamåendet komma. Kalla kårar längs ryggen. Ska krypa till kojs och hoppas jag somnar ifrån eländet. Jag har märkt några gånger tidigare också att jag gärna överäter nötter. Men inte i såna mängder som ikväll..
Jag tycker mig ha märkt på sistone att jag blivit känsligare för lite allt möjligt. Visst är det bra att kroppen säger ifrån - men lite konstigheter vill jag gärna kunna äta utan att behöva må dåligt. Kanske kroppens sätt att strama åt tyglarna - säga åt mig att Nu hördu nyfiken är det nog dags att vikten börjar minska lite här. . . du har ätit såhär nu i snart 3 månader. Skärpning. Jag, kroppen, är trött på att dra omkring med dessa kilon överallt. Dessutom skulle det sitta fint med ett par jeans, men några såna blir det INTE före vi ser en ny siffra på vågen (nu är vi griniga och stirrar på siffran 8 vid vägning).
Tja. Det om det. Burrr må illaaa. Säng. Ha det gott alla.
Sosekeitto! Gudomligt. Purésoppa på svenska? Såhär gör A:
fryst spenat
fryst grönsaksblandning (morot, broccoli, paprika, minimajs och vad nu allt där kan finnas)
hackad lök
(Svårt att uppskatta, men nånstans runt 200-300g sammanlagt av spenat, grönsak och lök skulle jag tro.)
Koka allt och låt svalna en del. Häll i mixern. Smula i en buljongtärning. Tillsätt en äggula. Mixa lite. Häll i minst 2 dl grädde. Klicka i valfri mängd smör (ju mer desto godare). Salt, peppar.
MIXA tills du får en slät soppa.
Till detta kokade jag ett ägg löst, och la det sen i sopptallriken. En finncrisp med ett lagom lager smör på avnjöts samtidigt. Soppan räckte till 3 portioner.
…. och det blev såå goott!!

…man kan säkert tillsätta t.ex. grillad kyckling i den färdiga soppan, om man vill ha nåt att "bita i". :)