Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3319 ggr
Anders-S
0

Hög på LCHF ?

Antar att det snart blir förbjudet att vara i ketos om man skall tro den här rapporten:  Kanske är det förklaringen till varför man känner sig odrägligt uthållig och odödlig och en del inte klarar alkohol alls. Eftersom allt härligt är förbjudet kommer väl polisen att ha ketosstickor istället för alkotest. Blir snart tvång på att äta ris och pasta och därmed basta. Drick lite apelsinjuice om du skall köra bil kanske blir en vanlig uppmaning. Om inte annat så förklarar det de stormiga debatterna i KiF:s forum.

greensis
0

Så du menar att tonåringar runt om i landet som nyttjar GHB skulle få en säkrare dosering med LCHF?
(OBS! Ironi!)Flört

Fabricati diem, pvnc!

Anders-S
0

#1 Vänta bara tills de upptäcker vad mamma håller på med.

greensis
0

#2 Sshh, tala inte om det för dem.Skrattande

Å andra sidan skulle man kanske tipsa polisen och ANT-föreningar runt om i landet, typs skriva ut den där undersökning och lägga ut lite foldrar…

Fabricati diem, pvnc!

Anders-S
0

#3  "Psst, haru lite bacon?"  Blir nog totalförbud mot bacon och razzior.

Wildrat
0

Euforin var iaf för mig bara under en dag första veckan, inte riktigt någon njutningsbar drog… Det märks att den där forskaren inte testat lowcarb själv.

MaMaMade
0

Öh, lite överkurs för mig att läsa på engelska. Men om det handlar om den lyckliga känsla som en del säger sig uppleva när de övergått till LCHF så har den iaf inte infunnit sig hos mig än. Äter dock inte strikt. Blir mer hög av att bli av m ungarna för ngn timme el två…

Lehane
0

Problemet som jag ser det är att jämföra ett i kroppen naturligt förekommande ämne, med ett onaturligt.

Dessutom misstänker jag att när man intar GHB i syfte att bli hög, är koncentration högre, än när det kroppsegna BHB utsöndras under ketos.

Dessutom har BHB endast samma summaformel - inte strukturformel, blir det inte lite som att jämföra äpplen med päron?

Har inte läst hela artikeln, hur gör man det?

Aniara4
0

#7 Alla droger härmar ju något kroppseget ämne. Det skulle inte finnas receptorer för dem om inte kroppen redan använde liknande ämnen på något sätt. Problemet uppstår först när man stimulerar dessa receptorer mycket starkare än vad de är byggda för, eller med en substans som inte funkar riktigt på samma sätt som den kroppsegna och får en massa skräpeffekter här och där.

greensis
0

#7 Vi skojar, åtminstone jag är inte ett dugg seriös i den här frågan. Eller seriös är jag alltid, men knappast allvarlig.Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

nobban7
0

Skoja ni, jag är i alla fall euforisk. Eller åtminstone fånflinande…

Lehane
0

Jo, jag tar det inte heller så allvarligt. Men en snubbe på Dahlqvists blogg menar på allvar att detta är ett av många bevis på ketonkosters farlighet.

SvartKaffe
0

#11 Då borde motion också vara farligt, det stimulerar väl också nån slags må-bra-hormon.

greensis
0

#11-12 Samma sak med massage och fysiskt beröring. Och sex "Wow, tack för att du stimulerade mina dopaminreceptorer"Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

#12-13 Precis vad jag svarade. Kroppen utsöndrar ju en rad ämnen som dopamin, endorfin och oxytocin m fl som utsöndras när människan gör ngt bra. Många av dessa har efekter liknande opioiderna - är de då dåliga?

SvartKaffe
0

Fast det blir väl egentligen rätt logiskt att sånt också borde vara förbjudet…. Annat "gött" i livet som en rejäl bit biff m beasås, kryddsmör i massor, ugnsstekt fläsksida, ostar av alla olika sorter är ju egentligen "förbjudet" enligt gängse normer.

Visst är det mest rättvist om vi alla är lite griniga och sura till mans (och kvinns). Kanske man skulle utöva lite stimulans av dopaminreceptorerna i kväll… medans man fortfarande får lov… Oskyldig

Lehane
0

Det är just det som är problemet med hälso- o kostdebatten av idag - det som är roligt, sexigt och välsmakande kan ju inte vara bra! Om man nu skulle bli hög av sex, motion, frisk luft eller fett, måste det då vara dåligt?

Anders-S
0

Enligt vad någon påstår i en annan tråd kan ketos ge utslag vid alkotest. Jag vet inte hur man testar om någon har intagit GHB och om det testet klarar att skilja mellan BHB och GHB.

Wildrat
0

#17 Det lär väl vara skillnad på nivåerna om inte annat…

PerH
0

Hög på LCHF

Ett övergående fenomen, kroppen utnytjar bränslet bättre,efter inkörningsperioden, stickorna ger nada av utslag.

Kroppen utnytjar effektivt, inga rester kan detekteras, erfar jag från kunnigt håll.
Felinformerad ?
Ev. framtida kontroller, väggspärrstester, kan känna sig blåsta i ketonkontrollen. 

Endast LCHFnybörjare kommer att bötfällas.

Lehane
0

#19 Låter som en trovärdig hypotes, upplevde inget av det där initiala lyckoruset, men de som gör det gör ju det bara i början…

Anders-S
0

#19.  "övergående fenomen"

Något överskott av ketoner märks inte efter ett tag men ketoner produceras hela tiden man är i ketos så BHB lär det nog produceras.

Själv tycker jag inte euforin avtagit snarare tvärtom. Men jag trodde den kom från dansen som frigör oxytocin. Kanske är det både BHB och oxytocin.

GHB används för att behandla vissa sömnproblem.  Själv har jag större delen av livet somnat i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det problemet har försvunnit vilket jag tidigare förklarat av en stabilare blodsockernivå men nu börjar jag fundera på om det istället hänger ihop med att jag är i ketos och ev. kroppseget BHB.

Lehane
0

#19 Lchf verkar livsfarligt - våra kroppar producerar knark, vi kan sluta ta tillverkade mediciner och enligt expressen är vi nyfrälsta tokar!

Minorca
0

Hej

Efter tre dagar med LCHF (Annikas) så var nog lite euforisk efter att berättat om min kostomläggning för några  kollegor (då var det redan fyra andra på jobbet  som hade  börjat med LCHF), så  var det en som skämtade med att vi hade en ny religion likt Hasse  Alfredssons Lindeman, och tillbad "doktor Dalqvist i njurunda"  

Jag upplevde som någon hade lyft av en tung mössa från mitt huvud, känner mej mycket mer vaken. Jag har alltid haft lätt att somna men innan LCHF sov jag mycket oroligt och låg vaken en par timmar  under natten, nu sover jag tungt och djup även om jag är stressad.

Jag tror att den här kosten påverkar hjärna och sömnen possitivt  eller om det är naturlig doping?

greensis
0

#23 Jag tror att den här kosten påverkar hjärna och sömnen possitivt  eller om det är naturlig doping?

Troligen lite både och, sen blir man så glad av att må bra att det säkert slår igenom, det medSkrattande

Fabricati diem, pvnc!

ebet
0

Tja, om jag ska välja mellan att bli hög på morfin  (jag gick på det i flera år) eller på LCHF, så är inte svaret så himla svårt.

huvudsaken att bli högGlad Fast morfinet gjorde mig bara hög, den gjorde mig inte friskare. Vistt blir man lite lycklig på den här kosten, men det är jag värd.

zittzatt
0

Jag upplever att jag i min inre dialog, om mig själv, blivit mycket snällare än innan LCHF. Jag tänker även snällare tankar om andra människor än innan. Med den här kosten finns det utrymme för eufori när man inte har ont eller lider mentalt.

Dock är jag kanske inte alldeles snäll, på gränsen till beskedlig, i mina tankar, men definitivt åt det positivare hållet.