Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1270 ggr
scorpio
0

Nytänk

Hej!

Jag är inne på dag nummer fem och det var en tidningsartikel om Annika Dahlqvist som fick mig att testa detta. Har varit inne på hennes sida och fått massor av tips och det är glädjande när man är nybörjare. Det är verkligen svårt att ställa om sig från fettsnålt till att fetta på. Har idag ätit 12%kolhydrater 31%proteiner och 58%fett. Känner mig rätt nöjd med det eftersom jag äter två frukter om dagen. Vill absolut inte avstå från dem. Men jag undrar om man måste äta så mycket grädde och smör som det verkar att många gör. En deciliter grädde om dagen?

greensis
0

Välkommen hit! 

Om man äter feta livsmedel (och inte tränar väldigt hårt) behöver man inte tillsätta en massa extra fett. Extra fett behövs bara om man äter väldigt magra livsmedel eller om man har svårt att få i sig tillräckligt (en del som är små i maten har kokos i kaffet, tex)

Skippa spannmålen, potatis, godis, läsk, kakor&bullar. Börja så, därifrån får du prova sig fram vad som fungerar för just din kropp.

Fabricati diem, pvnc!

reamdn
0

Du ersätter kolhydrater med fett. Således äter du inte "så mycket smör och grädde" utan bara tillräckligt för att ersätta det du tidigare fick från potatis/pasta/ris/godtycklig kolhydratkälla

scorpio
0

Hej och tack för svar. Det känns inspirerande. Jag har börjat just så som du föreslog. Attans bara att Lakritspucken kom tillbaka just i år :)

mizztlur
0

Skrattande

greensis
0

#3 Gillar inte lakrits så där klarar jag mig. Men en sommar utan glass var svår att tänka sig från början. Det konstigaste är att när man sen smakar igen, är det inte alls lika gott som man minns det: vämjeligt sött, kemiska smaker och allmänt blä.

Om du vill experimentera finns det nog folk här som skulle vara nyfikna på hemgjord lakritsglass. Hur gör man för övrigt lakrits utan socker?

Fabricati diem, pvnc!

Ulf-S
0

Lakrits är sött i sig. Jag kan tänka mig att lite krossade rena lakritspastiller skulle funka bra i glass och då får man ju även den svarta färgen.

Man kan ju också köpa lakritspulver (alltså från lakritsroten) i välsorterade butiker.

Lehane
0

Välkommen hit!

Om du satsar på fett kött, typ fläskkarré behöver du inget tillsatt fett. Och när man äter magrare kött räcker med en större klick smör eller några matskedar grädde.

scorpio
0

Jag kom på att jag har flytande lakritsessens hemma. Ska testa vid tillfälle att göra egen glass av den och grädde, ägg och youghurt. Borde gå.

Konstigt nog är jag inte sugen på något särskilt och ändå är det bara dag sex. Känns otroligt bra! Nu är jag lite hungrig men jag åt kanske lite dålig frukost, youghurt, keso och apelsin.

sussie
0

Glass är gott! Flytande lakrits essens låter spännande, annars så borde lite krossad turkiskpeppar vara ett hyggligt alternativ.

Wildrat
0

Jag gillar ju saltlakrits så jag funderar på att köpa salmiakpulver och kanske lite lakritspulver, sen kan man ta lite på tungan när man blir sugen… Vet inte om det funkar med glass men klart värt att prova…