Sojamjöl?
Hej någon som testat sojamjöl? läste att man i Atkins böcker använder detta flitigt…
(OBS min åsikt) Soja är starkt allergiframkallande och dessutom inte tänkt som människomat. Det är också en av grödorna odlas på nedhuggen regnskog så nej…

#1 Det du skriver motsäger i såfall alla de Jpapner som lever på Okinawa. De äter mest Soja i hela världen och blir dessuom äldst i hela världen. De dör inte som de flesta av oss andra av sjukdom utan av ålderdom. På Okinawa finns det flest människor som är över 100 år och deras kroppar är som en 60-årings, alla deras värden är perfekta. De har gjort en del studier på varför dessa människor blir så gamla coh är så friska och vitala. Sojan tros vara en av anledningarna. Kanske borde vi i stället införa mer soja i vår kost som ersättning till allt kött.

Vi använder sojamjöl ibland, men då pratar vi om 2 msk i veckan på 5 personer. I huvudsak som bindemedel med nötmjöl i pannkaka. Möjligen i pajskal(men det blir så smuligt)
Ja, soja KAN skapa problem, särksilt i stora doser. Det verkar inte vara ett problem på Okinawa. Min bedömning är att om man inte har andra hälsoproblem är soja i små doser ingen fara.
Fabricati diem, pvnc!
Japanerna på Okinawa har säkert odlat sin soja ganska lokalt, odlat och behandlat den på traditionellt sätt, och ätit den under lång tid.
Den soja vi kan köpa här verkar vara, i stor utsträckning, från fd regnskogsmark i Sydamerika, med genmodifierad (enligt en sida jag inte hittar igen) soja från Monserato.
Inte helt samma sak, jag avstår gärna från soja.

#4 De lustiga är att de importerar det mesta från USA. Kanske skulle Amerikanernar börja äta sin soja själva istället för att exportera den till Japan. Amerikaner äter tydligen inte mycket soja allls, undra varför de odlar så mycket?

#5 Amerikanerna odlar mycket soja för att föda upp sina köttdjur på den
Fabricati diem, pvnc!