Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3803 ggr
IngelaZ
0

Vad händer i kroppen?

Hej på er alla jag heter Ingela och har varit här på forumet ett tag och tycker att det är fantastiskt, har lärt mig massvis och vill lära mig ännu mer :)

Har ätit denna kost i snart två månader utan att ha sug efter kolhydrater, men nu plötsligt har jag fått ett enormt sug som jag bara kan relatera till att jag snart ska ha mens.

Men vad händer egentligen i kroppen? Varför detta sug? Är det biologiskt på nåt sätt, är det meningen att vi inför detta ska äta mer kolhydrater för att kroppen kräver det? Kan det vara så att kvinnor ätit mer kolhydrater genom tiderna medan männen var på jakt och att vi således har apassats till en kost med lite mer kolhydrater i form av rötter, bär, rotfrukter, blad mm? Vad kan man göra för att minska detta sug?

Vet att det är många frågor och funderingar men är sugen på att höra era reflektioner kring detta och vad ni tror.

greensis
0

Jag gissar att det faktum att vi får ett sug efter kolhydrater beror på att det är snabb energi och att det under evolutionens gång inte alltid funnits så gott om mat som vi gärna vill tro.

Och tänker man på det att vi börjar bryta ned kolhydrater redan i munnen, det talar ju också för att vi knaprat i oss svårsmälta växtdelar (som behövt mer krut för att vi ska kunna tillgodogöra oss dem) än lättsmält frukt.

Sedan tror jag också att dessa anpassningar går bra mycket längre tillbaka i tiden än europas istid.Glad

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

Något tips för att minska suget?

dufva
0

Jag ser det inte som helt otroligt att det finns vissa olikheter mellan könen och att kvinnor kanske har ätit mer kolhydrater..

Män drabbas ju i allmänhet lite tidigare än kvinnor av dagens välfärdssjukdomar vilket kan tyda på en viss anpassning för periodvis "kolhydratdrift" hos kvinnor

Sen är ju frågan hur mycket av suget ditt som är rent fysiskt eller bara "knoppens" spel med förväntningar, minnen och ideer..

Om kroppen vill ha mer energi kanske du äter för lite och då är kanske främst fett man ska öka på med

Margareta
0

Varför kan jag inte svara på - men att det är så kan jag bekräfta. Mitt eget dagliga sug är i pincip borta efter tre år på LCHF - men jag får ändå återfallssug med ganska jämna mellanrum.

Dessa perioder har med tiden blivit allt längre och nu är det väl ungefär med 3-4 månaders mellanrum

När det kommer blir jag oftast väldigt överrumplad - eftersom jag fortfarande tror (borde lärt mig…Generad) att det är sista gången och att jag skall vara mer aktsam nästa gång - som inte ens skall bli en nästa gång…

Rörigt - men någon kanske förstår vad jag menar…. det är lurigt helt enkelt och jag som ändå är rätt erfaren har inte efter denna förhållandevis långa tid lärt mig att hantera det till fullo - även om hjärnan är inställd på det i mellantiden.

Jag tror att menscykeln kan påverka - men i mitt fall är det betydligt glesare än så - men eftersom jag är 53 och det blir glesare så kanske det stämmer ändå?

Numer pensionär i Nynäshamn

greensis
0

Mnjä, bara lite idéer, eftersom jag själv inte får de där extremsugen. Jag vet att mängden salivamylas varierar mellan individer, vilket skulle kunna betyda att det är en sen anpassning. (Skillnad mellan 2-6min som 1tsk saliv bryter ned stärkelsen till glukos i ett glas med potatismjölsredning)

Så det jag är och far efter är att vi har olika förutsättningar, att olika personer får en större kick av kolhydrater (dvs det blir socker och går ut i blodet fortare) precis som vissa triggar snabbare på nikotin och alkohol. Vilket säkert var bra under svältperioder, men inte idag…

I praktiken tror jag man får bedöma vilken typ man är och sen undvika sina triggrar. Om man kickar igång av stärkelse låter det som ett hett tips att undvika det. Själv fixar jag stärkelsen i rotfrukter, men inte den i spannmål, och socker/honung… ja, då drar mer-mer-mer-maskinen igång.

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

Tror inte det är för att jag äter för lite, utan jag börjar äta hela tiden, extra mycket kokosfett, småätande av ost, skinka  mm

Suget finns oavsett om jag är mätt, precis har ätit. Det är en slags abstinens…

Får försöka aktivera mig lite mer så kanske jag "glömmer" suget, kanske är det till viss del mentalt.

greensis
0

#6 Låter mer som en dålig vana än ett egentligt sug. Att försöka aktivera och distrahera dig låter som en bra idé.

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

Det är konstigt att den dåliga vanan bara visar sig innan mensen, annars har jag inte nåt problem med sug.

Nä jag tror nog att det har fyskiska orsaker, det händer saker i kroppen med hormonerna som säkert har en förklaring som jag hade hoppats att någon hade en teori runt.

Däremot så kan man mentalt jobba för att tänka annorlunda kring det så det inte påverkar en lika mycket. Även motion lindrar det hela.

Men är fortfarande nyfiken på fler teorier runt detta. De som haft detta problem, har det på sikt blivit bättre med LCHF- kost?

Bookjones
0

Ökad sugenhet är liksom det enda PMS symptom jag har kvar. Börjar jag bli lite extra sugen äter jag helt enkelt lite extra mycket tillåten mat. Brukar hjälpa mot avsteg. I vanliga fall blir jag sällan hungrig ens.

SvartKaffe
0

Kan du ha nån brist?

Jag har "alltid" haft rejäl mensvärk men märkte av en slump att den blev mildare om jag käkat bananer. Det finns en del magnesium i bananer (även i choklad har jag hört) så egentligen kanske det var så att min kropp behövde extra magnesium för att kramperna skulle bli mildare.

Ingenting som jag fattade då, jag moffade bananer och var glad för att det hjälpte en del.

greensis
0

#10 Vilken jättebra idé att testa. Ska skriva upp i kalendern att ta mer magnesium veckan innan!

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

Kolhydratsug vid menstruation tror jag kan hänga samman med att i vild frukt och grönt finns mycket antioxidanter och mineraler, som kanske kan lindra mensbesvären.

Problemet med dagens frukt är att den är framavlade att innehålla mycket socker, samtidigt som den p g a odlingsätt o annat innehåller mindre vitaminer och mineraler, vilket gör den mindre effektiv än vild frukt.

Ett nyttigare sätt att få i sig magnesium än banan är att äta mycket spenat.

IngelaZ
0

Mycket intressant!

Jag slutatde äta mina magnesiumtabletter för en vecka sen, det kanske har med det att göra. Ska börja om och se vad som händer :)

Stressen som jag har gör dessutom att man bl.a. får magnesiumbrist. Kanske är så att kroppen skapar ett sug om man har andra brister i kroppen också.

greensis
0

#13 Kanske är så att kroppen skapar ett sug om man har andra brister i kroppen också

Förr i tiden, när jag fick chipssug hanterade jag det genom att ta ca 0,5tsk salt i handen och lägga in det.Då släppte suget - det var kroppens sätt att tala om för mitt medvetna jag att saltbalansen var i olag.

Jag jobbar aktivt med att lära mig lyssna vad olika sug egentligen handlar om. Just nu är jag inne i en avocadoperiod, man kan ju fråga sig vad i avocado som kroppen vill ha?

Fabricati diem, pvnc!

IngelaZ
0

Funderar mer på detta… Att ha ett sug vid brist låter ju faktiskt ganska rimligt, en signal till urmodern att äta mer av något för att kanske fortplantningen ska lyckas. Gravida kvinnor kan ju också få starka sug efter vissa saker.

Som jag förstått det så har kvinnor mer problem med kolhydratsug. Tänkte på SSS erfarenheter att män oftast är nöjda med att äta sina biffar och att kvinnor gärna vill ha sallad till. Kan ju också va socialt och kulturellt betingat såklart. Men det kanske helt enkelt är bioligiskt, en överlevnadsmekanism.

IngelaZ
0

Jo det tror jag är en bra idé greensis, att jobba aktivt för att lyssna på kroppen. Om man förstår vad kroppen vill ha så är det nog lättare att undvika dålig kost.

SvartKaffe
0

Riktigt varma sommardagar kan jag bli rejält saltsugen istället för törstig som man skulle tycka vara mer normalt. Men kroppen vill väl bara ha kvar det vatten som finns istället för att få påfyllning kanske?

Jag har ofta ett kryddsug (forfarande, även med LCHF) och jag har inte kunnat lsta ut vad det är kroppen egentligen signalerar om. Det brukar hjälpa ibland att ha riktigt starkt kryddade ölkorvar hemma och ta till men ibland funderar jag på att äta stark chilisås med sked eller hälla tabasco på tungan…

greensis
0

#17 Men det är väl inte så konstigt? Du har ju svettats ut en massa salt, och fyller du på med mer vatten blir ju proportionerna ännu mer knas.

Tabasco på tungan, ja, känner du för det så varför inte?Glad

Fabricati diem, pvnc!