Se här
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article21067.ab
Vad säger ni om den artikeln?
Den innehåller väl det som GI-förespråkare brukar tala om? Att mat med lågt GI håller blodsockret på en jämnare nivå.
Tänkte Du på något särskilt rullz?
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag blir lite förvirrad.. Jag har förstått att GI och LCHF inte är samma sak, men att dom liknar varandra. Vid LCHF ska man ju dock inte äta någon pasta, ris, potatis alls? I den här artikeln om GI verkar det vara helt okej. Varför kan man inte som LCHF äta långsamma kolhydrater?

Att hålla blodsockret på en jämn nivå är naturligtvis bra, men är det verkligen bra att hålla en hög jämn nivå…?
Det är naturligtvis en retorisk fråga, vi bör så klart eftersträva en jämn låg nivå.
Om man inte har problem med ämnesomsättningen (som diabetes, insulinresistens) kan man nog äta en liten del långsamma kolhydrater utan att blodsockret blir särskilt svajigt, så visst: långsamma kolhydrater är bättre än snabba. Men i absolut mening är kolhydrater inte bra i överdriven mängd.
Då blir det inte LowCarbHighFat längre - då blir det GI.
LowCarb innebär just liten mängd kolhydrater.
Numer pensionär i Nynäshamn

GI och LCHF har samma inställning till blodsocker och insulin - svängningarna i blodsockret ska minska. Båda sidor är ense om att ska man (överhuvudtaget) äta kolhydrater ska de vara långsamma.
Gi-folket menar att detta är det viktigaste, att genom att slippa blodsockerfall överäter man inte.
LCHF-folket säger att höjt blodsocker och större mängd insulin är onyttigt i sig, och vill ha blodsockret på en jämn LÅG nivå. Genom att minska mängden insulin i cirkulation minskas fettinlagringen, samt (enl ovan) man överäter inte. och minskar man mängden kh måste energibortfallet kompenseras med mer fett.
Jag har gått ned lätt och fint med GI, hälsovinsterna däremot kom ordentligt först med LCHF (samt mer viktnedgång). GI passar OK för folk utan metabola problem, som tränar normalmycket och inte har andra hälsoproblem (IBS, fibro, astma osv).
Fabricati diem, pvnc!
Okej :)
Vem passar LCHF bra för?
Dessutom blir man inte bättre i magen om man byter ut allt spannmål mot fiberrika produkter, snarare tvärt om.
#6 Effektivast för diabetiker och överviktiga. Folk med problem med magen och andra kostrelaterade sjukdomar…

#6-7 Jag har fått jättebra effekt på min astma!
Fabricati diem, pvnc!