Hebreiska
Detta är extremt OT:
Finns någon här som kan hebreiska?
Det handlar om att lyssna på en sång (som jag i så fall skickar som fil), skriva ner och översätta densamma.
Fair Winds and Following Seas!
Kan du tala om vad sången heter?
Jag kan visserligen inte hebreiska, men får tankarna åt ett visst håll och blir lite nyfiken…
Kram!

Den har faktiskt den engelska titeln The Ocean och sjungs av israeliska sångerskan Noa. Ingår på ett album med sånger av en sufisk poet, och Noa har tydligen översatt denna vaggvisa från arabiska till hebreiska.
Kram, sångvän!
Aha… då tänkte jag tyvärr fel. Sorry!
Har du provat någon site på nätet? Om du googlar på låttitel+lyrics så kan du få upp översättningen.
Kram och lycka till!
Är det ett album m blandade artister? Hittade denna sammanställning över hennes produktion:
http://www.lyricsmania.com/lyrics/noa_lyrics_3508/
men hittar inte "The ocean" där.

Jodå, jag har googlat upp och ner, fram och tillbaka utan framgång. Dessutom tror jag inte att den finns på något annat språk än hebreiska och arabiska. Cd:n heter Vision II och är med blandade artister, producerad av en australiensare. Om jag köper den, vilket ja iofs kan tänka mig att göra, och om det i så fall följer med texter, kanske det finns en översättning. Men det är så osäkert att jag helst inte vill chansa. Man måste beställa från amazon.com el dyl, finns inte i Sverige. Så jag chansade på KiF först 
Jag fick fram en sidan m mp3 på Graeme Revell (australiensaren) där låtarna från VisionII - Spirit of Rumi finns att ladda ner (bl a The ocean) men länkarna fungerade inte för mig då, förmodligen olaglig sida. Här är sidan, kanske det går senare:
http://www.great-mp3-2008.com/graeme_revell_and_roger_mason_vision_ii_-_spirit_of_rumi/

Tack för hjälpen, MaMaMade! Men jag har låten. Jag begriper bara inte vad hon sjunger. Skulle vilja översätta den till engelska och ta upp den i min repertoar. Eller kanske försöka sjunga på hebreiska. Men jag sjunger av princip inget utan att veta vad det betyder (för att kunna sjunga "by heart").
Kan ju bli lite pinsamt om man missuppfattat innehållet! 
Själv sjunger jag glatt m i gaeliska strofer (på ngn slags rotvälska)…o hoppas att de är anständiga men jag förmodar att gamla irländska folksånger är någorlunda moraliska. 
Jag tänkte att låten på Revells skiva är på engelska…nä, nu ger jag upp , har både en uhnge plus katt på tangentboordet. Hej, hej!

#8 jag tycker det brukar vara tillräckligt med en katt där 
En fantastisk sång som Enya sjunger (sympatiskt nog på engelska) och som jag hittat en musikbakgrund till är How can I keep from singing. Apropå den gaeliska och keltiska musikskatten, menar jag.

Gillar Enya…o Clannad…o fick en hel hög m förslag här tidigare…ska hinna, ngn ggn. 
Vad heter originala sången?

Jag har ingen annan uppgift än The Ocean. Den titeln står på cd:n, trots att den alltså framförs på hebreiska och originalpoemet är på gammal arabiska. Har sökt hela webben efter mer substans men hittills utan tur.

#8, "men jag förmodar att gamla irländska folksånger är någorlunda moraliska"
ROFLMAO!!! *talar flytande gaeliska*

Uppgiften om att det skulle vara en vaggvisa står på sångerskan Noas hemsida, och det är hon som översatt den (eller fått den översatt) till hebreiska.
Har du, Medlem, alltså hört sången? Den ska, liksom resten av sångerna på albumet, i original vara dikter av den persiske poeten Jalal ad-Din Rumi.
#15 Nej jag har bara lyssnat lite på det. Poeten Al-Rumis dikter har översatts till många språk idag. Och jag vet inte vilken dikt sångaren sjungit. Iaf har hon också lånat lite musik av arabiska sången Al-Burdah.

#16 Tack så jättemycket för hjälpen! Ett steg till på vägen.
#17 Jag kunde ju inte hjälpa dig. Hoppas du hittar det du ville och skulle dikten tillhör Al-Rumi blir det inte svårt att hitta den på engelska.
Lycka till!
Jag kan flytande hebreiska !